Stelling
"Het Nieuwe Beoordelen helpt vooral de midcareers met langer en beter doorwerken."
9
8
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Een leercultuur ontwikkelen in 4 tips!
Anders werken

Een leercultuur ontwikkelen in 4 tips!

Pyramide van kennis

“Waarom bent u hier?” “O, dat staat in mijn ontwikkelplan, mijn leidinggevende stelt het op prijs, dat is gunstig voor mijn kansen op promotie.” Die antwoorden kreeg managementcoach Kristi Hedges, nadat ze deelnemers aan haar sessies had gevraagd naar de reden voor hun aanwezigheid. In haar artikel op HBR geeft ze vier tips aan managers die graag willen dat hun mensen uit zichzelf snappen waarom ze meer moeten doen aan hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Een leercultuur ontwikkelen, kortom.

Het klassieke beeld van de opleiding, of – nog erger – de cursus als uitje en sociale gelegenheid kent iedereen wel. Zo ook Hedges. Veel organisaties zien het ‘op cursus gaan’ als een extraatje, een beloning voor goede prestaties, een soort doorbetaalde vakantiedag die niet van je saldo afgaat. Misschien ook een leuke gelegenheid om wat te netwerken? Leren moet, ontwikkelen doet je goed. Dat motto kennen veel mensen wel, maar ze belijden het vooral met de mond.

Op cursus als bonus

Opvallender is dat de auteur niet verbaasd of boos is over deze rituele aanwezigheid van veel mensen bij haar sessies. Ze lijkt het wel te begrijpen, dit misbruik van het instrument ‘opleiden en ontwikkelen’ als bonus. Mensen losweken uit hun dagelijkse routine om ze uit zichzelf iets nieuws te laten ontdekken is lastig. Maar het gaat nu toch vooral fout door verkeerde aansturing. Managers die hun mensen de opdracht geven om ‘op cursus’ te gaan, geven ze in feite een extra taak bovenop hun normale bezigheden.

Een leercultuur ontwikkelen doet u zelf

Wat veel beter werkt voor de motivatie om je te blijven ontwikkelen is om als management zelf eerst een leercultuur te ontwikkelen in de eigen organisatie. Daarvoor is goed voorbeeld-gedrag van de manager een eerste vereiste. Maar ook moeten ze hun mensen voortdurend blijven aanmoedigen en ondersteunen om zelf vaker het hoofd buiten de deur te steken. Door dat zelf steeds te doen bevestigen ze het belang ervan. Zo ontstaat die noodzakelijke cultuur van blijven leren en ontwikkelen, en wordt het onderdeel van de bedrijfscultuur ‘zo werken wij hier’. Hedges geeft vier tips die als klassieke evergreens worden vergeten en over het hoofd gezien. En daarom zijn ze de moeite van het herhalen meer dan waard.

Tip 1} Laat zien dat je het zelf ook doet!

De beste manier om mensen te enthousiasmeren en het belang te benadrukken is door er zelf mee te beginnen. Dat geldt ook voor blijven opleiden en ontwikkelen. Zoek als manager dus de vaardigheden die je zelf graag nog verder wilt ontwikkelen, en waar je graag nog in wilt groeien, en vertel waar mogelijk wat je al hebt gedaan om verder te komen. Uiteraard inclusief de tegenslagen en blokkades, en hoe je daarmee bent omgegaan. Als mensen vragen ‘hoe het was’ tijdens een cursus of congres, ga dan specifiek in op wat je ervan hebt opgestoken. Probeer daarbij de schoolmeester of dominee te vermijden. Dus: “Nou, geduldiger zijn is nog wel een aandachtspuntje voor me. Zoals je wel merkt (haha).” Door het luchtig te houden, breekt de manager het ijs naar zijn mensen. Dan wordt zelf op zoek gaan naar concrete verbeterpunten makkelijker, en sociaal beter aanvaardbaar.

Tip 2} Vier successen, maar sta ook stil bij mislukkingen

Deze tip betekent niets anders dan blijven experimenteren. Iedereen die iets nieuws, of iets anders probeert tijdens het werk of daarbuiten krijgt de volle steun van zijn of haar manager. Ook als het nergens op lijkt te slaan, of volkomen fout gaat. Groeien kan alleen door experimenteren, dat zou een van de motto’s moeten zijn in een bedrijf met een echte leercultuur. En ‘stilstand is achteruitgang’ komt daar als lijfspreuk net voor, denken wij erbij. ‘Fouten maken moet’ kan als derde motto onder de eerste twee hangen. Hays vertelt over een van haar klanten: een bedrijf waar alle mislukte producten verplicht uit elkaar worden gehaald om te ontdekken wat fout ging, wanneer en waarom.

Tip 3} Faciliteer ontwikkeling, verwijder obstakels

Wie Googlet op coach, opleiding of persoonlijke ontwikkeling komt om in de hits. Lastig voor veel mensen om dan in hun vrije tijd naast het werk uit te zoeken wat het beste past. Vraag liever om hulp en advies, aan collega’s of aan HR, zo beveelt Hedges u aan. En als medewerkers dan een passend ontwikkelprogramma volgen, geef ze daar dan ruimschoots de tijd voor. Bombardeer uw mensen tijdens de sessies niet met mails, apps en andere verzoeken, vragen en oproepen. Leertijd is ook werktijd. Daar hoort ook bij: genoeg tijd geven om het geleerde in praktijk te brengen. Dat doen mensen het liefst eerst in hun dagelijkse werk, dan zien ze het beste wat werkt, en wat niet, en hoe dat het beste kan. Het kost eerst meer tijd, geeft Hedges toe. Maar dan kunnen ze het beter, en relevanter uitleggen aan de anderen.

Tip 4} Zorg voor nieuwe ervaringen

Stilstand is achteruitgang, zo had deze tip ook kunnen heten. En mensen staan zo vaak stil, omdat verandering zelden leuk is. Iets nieuws doen lukt alleen … wanneer het ook echt moet, precies. Daarom is nieuwe ervaringen opzoeken, voor uzelf als manager en voor het team zo lastig en ook zo broodnodig. Maar wie het vaker doet, went (ook) daaraan. En geniet van het feit dat hij door die ervaring echt iets anders of nieuws heeft geleerd over zichzelf.

Vele wegen naar Rome

Gelukkig hoeven het niet altijd van die grootschalige, dramatische of meeslepende aardverschuivingen te zijn. Hedges noemt een scala aan instrumenten, die we inmiddels wel kennen: job rotation, crafting en carving, hetzelfde werk op een andere vestiging tussen andere mensen en klanten. Zinvol is ook haar gedachte om teams te confronteren met de resultaten van hun eigen werk, onder het motto ‘zelf opeten wat je hebt gemaakt.’ Net zoals haar constatering dat bedrijven nu veel geld uitgeven aan talent management, zonder te letten op de basis voor die persoonlijke ontwikkeling. En dat is de leercultuur die persoonlijke ontwikkeling binnen deze organisatie tot de normaalste zaak van de wereld maakt.

Leercultuur ontwikkelen zaak van lange adem

Maar wat er aan haar artikel ontbreekt, is toch de constatering dat die leercultuur ontwikkelen een zaak van lange adem is. En van veel kleine stappen vooruit, soms met een stap terug. Nudging kan daar ook een goed instrument bij zijn. Wel zinvol om van dit artikel te onthouden: het management mag zijn eigen voorbeeldrol niet onderschatten. Ook niet op dit gebied.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Anders werken, Nieuws, Opleiden en ontwikkelen
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid