Stelling
"Werkdruk los je alleen op door verwachtingen beter te managen."
6
17
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Eén op 5 werkenden lijdt aan infobesitas
Anders werken

Eén op 5 werkenden lijdt aan infobesitas

tijd voor social en smart

Wat fijn dat u dit leest! Want ruim 2 miljoen collega’s verzuipen elke werkdag in de informatie die (ook) wij u bieden. Zo blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (Nea) 2018 van TNO en CBS. Teveel informatie verstoort de concentratie, en dus ook de kwaliteit van het werk. Die frustratie leidt tot meer stress, en draagt bij aan burn-outs. Ook zoeken de ‘lijders’ vaker naar ander werk. Wat kunnen we eraan doen?

Werkenden klagen steeds vaker over psychische vermoeidheid door hun werk. Vooral relatief jonge werknemers en mensen in vaste dienst hebben er last van. Hoogopgeleiden en managers tweemaal zo vaak als anderen. De meest voorkomende klacht is dat men zich leeg voelt aan het einde van een werkdag. Ook voelt bijna 20 procent van de werknemers en 12 procent van de ondernemers zich ’s ochtends direct moe wanneer ze voor het eerst aan hun werk denken…

Infobesitas

Het heet ook wel infobesitas, en u kunt zelf vast nog wel wat onplezierige benamingen bedenken. De overlast wordt veroorzaakt door mails, telefoon en appjes die binnenkomen op de werkvloer. Daarbij komen de gezellige babbels tussen collega’s en serieuzere gesprekken en vergaderingen over aanstaande of vermoede plannen, fusies, projecten, bezuinigingen of verkopen. Ook moet er door personeelstekort steeds meer worden geregistreerd en overgedragen. Het leidt 2,1 miljoen werkende mensen steeds vaker af. Bijna de helft van hen (46%) kan niet alle informatie verwerken die ze elke werkdag binnenkrijgen.

Loopt uit op werkstress

Waarom is dat zo? Na elke onderbreking moeten we ons opnieuw concentreren op de taak waar we ‘ook alweer’ mee bezig waren. Het complete denkproces moet opnieuw in het werkgeheugen worden geladen. Inclusief de plannen, bedoelingen en achtergrondkennis over de doelgroep(en) die we net hadden uitgeknobbeld. ‘En waarom wilde ik dat ook alweer?’ is een van de vragen die u zich dan regelmatig opnieuw stelt. Die vragen vertragen, dat geeft irritatie, en dat mondt uit in werkstress. Door concentratieproblemen, vermoeidheid en slaaptekort.

Technostress

Technostress heeft zeker invloed op die gevoelens van werkstress. Foma, phubbing, DDA en Always On zorgen dat we het drukker en drukker krijgen met elkaar. En dat komt omdat we de technologie niet voor ons laten werken, maar het meer en meer lijkt alsof wij in dienst van de technologie moeten werken. Mogelijke oplossingen? Goede, gedragen bereikbaarheidsregels en netiquette.

DDA blijkt een ‘killer’

De constante aandacht die digitale communicatiemiddelen van ons brein vragen gaat ver. Meer dan de helft (62%) van de ongevallen in de Verenigde Staten zijn gerelateerd aan het gebruik van smart phones en andere digitale communicatiemiddelen. Bij ons is dat niet veel anders. Omdat mensen kennelijk niet in staat zijn zich ervan los te rukken. Het is zelfs al zo erg dat het een naam heeft gekregen: DDA, oftewel Digital Distraction Addiction.

Moet dat echt?

Als er iets is wat ons stress bezorgt bij digitaal werken, is dat wel onze drang om te voldoen aan het bestaande verwachtingspatroon. Dat we overigens vaak zelf hebben gecreëerd. Want we denken dan wel dat we die werkmail in het weekend moeten lezen. Maar hebben we dat eigenlijk ooit met onze leidinggevende afgesproken? Of voelen we ons gewoon aangesproken door de mails en apps die we op zaterdagavond krijgen?

Maak duidelijke digitale afspraken

Als er iets is dat digitale stress kan tegengaan, zijn het duidelijke afspraken. Met onze baas, met onze collega’s, en, ook met onze huisgenoten. Spreek bijvoorbeeld af om de avondmaaltijd zonder mobiele telefoon naast je te gebruiken. Tijd voor aandacht voor elkaar, de (digitale) buitenwereld moet maar even wachten. En als de leidinggevende zijn planning beter op orde had, zou hij u op zaterdagavond geen mails hoeven sturen.

Digitale stoerdoenerij

Maar hoho, zo eenvoudig is het niet om digitale grenzen af te spreken met elkaar. Velen vinden het lastig om stress en een te hoge werkdruk onderling te bespreken. Want niemand wil voor een ander onderdoen. Een van de betere manieren lijkt om er buiten de werkomgeving over te praten. Dan is het vaak wel mogelijk om grenzen af te spreken. Aan het aantal (avond)uren dat u allemaal bereikbaar bent voor elkaar, of de ultieme tijd(en) waarop ‘de zaak’ open en dicht gaat.

Respecteer de netiquette

Zijn die afspraken er eenmaal, dan is het belangrijk dat iedereen ze ook respecteert. Schakel af tijdens vrije tijd, dan blijft die tijd ook echt vrij. Doe dat ook op belangrijke zakelijke contactmomenten, zoals vergaderingen, besprekingen etc. Wie zakelijk en privé veel contacten heeft, gebruikt twee aparte toestellen (of aparte SIM-cards) en zet het ene toestel uit wanneer hij of zij bereikbaar is op het andere.

7 tips voor stressvrij digitaal werken

Tip 1: hanteer een mail-etiquette

Bedenk u eerst of mail het juiste communicatiemiddel is voor uw doel. Zo ja, houd het dan kort. Zet kort relevante info in de onderwerpregel. Stuur uw mail alleen naar echte betrokkenen, gebruik NOOIT reply all. Hou het aantal mensen in de CC beperkt. Let op: van iemand in de CC wordt geen actie verwacht. Trouwens, mail is nooit bedoeld om er direct een antwoord op te geven. Dan kunt u beter bellen, appen of sms’en.

Tip 2: zet alle meldingen uit.

Visueel of auditief, maakt niet uit. Zet ze uit. Grotere stoorzenders bestaan bijna niet. Spreek zelf, of met het team tijden af waarop u bereikbaar bent per telefoon, mail etc. Toch per se iets aan? Ook hier geldt weer: kies bewust.

Tip 3: elimineer stoorzenders.

Dus doe één ding tegelijk. Zoek een rustige werkplek op voor de momenten dat u geconcentreerd wilt werken en laat uw omgeving dit weten. Streef naar vaste vergadertijden, hoogstens enkele keren per week. Nog belangrijker dan afspreken is dat iedereen zich ook houdt aan die tijden. Nee, dit kan er niet ‘even tussendoor’. Twijfelt u nog? Bedenk hoeveel extra werk u afkrijgt tijdens de ene thuiswerkdag (als u zich opsluit in een aparte werkkamer…)

Tip 4: multitasken kan niet.

Nee, echt niet. Mannen kunnen het niet, vrouwen evenmin. Onderzoek heeft dat tientallen malen al uitgewezen: onze hersenen kunnen niet twee dingen tegelijk goed doen. Ook mensen die voorover gebogen over een scherm zitten of staan, kunnen niet tegelijkertijd een gesprek met u voeren. Ook niet als ze zelf zeggen dat ze het wel kunnen.

Tip 5: plan uw eigen tijd.

Werk dynamisch: afwisselend zittend en staand. Neem elk werkend uur een korte pauze. Respecteer ook de middagpauze, blijf niet achter uw beeldscherm zitten eten. Plan enkele momenten per dag waarop u mails en apps checkt, gebruik filters, reageer niet direct op alles. En plan op een rustiger werkdag twee uur in waarop u al die kleine taakjes doet die anders steeds. blijven liggen. Dat geeft rust in uw hoofd.

Tip 6: geef zelf het goede voorbeeld.

De kunst is om ongepast gebruik van digitaliteit ter sprake te brengen zonder uw gesprekspartners te schofferen. Geef zelf het goede voorbeeld door uw mobiel eerst ostentatief op tafel te leggen en het apparaat dan met wat theater weg te bergen, onder het motto ‘Dat kan wel even wachten nu’. Valt het kwartje niet, geef dan aan waarom u last hebt van een smartphone tijdens het gesprek: “Ik krijg er altijd een vreemd gevoel van als iemand op zijn telefoon zit als ik met hem praat”. Iets directer is de aanwijzing: “Ik stel voor dat we tijdens dit gesprek onze telefoons uit doen, of in flight modus zetten.”

Tip 7: koop een wekker.

Stop (minstens) één uur voor het slapengaan alle schermgebruik. Dus geen iPhone als wekker naast het bed. Geen flight mode. Want van de wekker stellen komt e-mails lezen en Facebook checken. Voor u het weet ligt u een half uur later in bed dan u van plan was. Wat dan? Haal die oude opwindwekker weer van zolder…

Meer weten?

Is het eigenlijk wel mogelijk om gezond te leven in deze hectische wereld? Zeker wel! Daarvoor laten we ons inspireren door de Blue Zones, plekken op deze wereld waar mensen oud, gezond en gelukkig zijn. Wat is hun geheim en hoe kunnen we deze toepassen in onze Westerse Maatschappij? Welke rol speelt werk hierin? En hoe kunt u dit vertalen naar uw organisatie? Ja, dat kan. Rosanne Warmendam vertelt u hoe, tijdens het Congres Over Duurzame Inzetbaarheid, op 13 juni aanstaande in de Jaarbeurs, Utrecht. Lees hier meer over het programma en schrijf u NU in! (Dan profiteert u tot 20 april nog van de vroegboekkorting.)



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Anders werken, Nieuws, Rendement op arbeid, Tools
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid