Stelling
"Financieel kunt u vaak veel meer dan u denkt."
10
1
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Een slim instrument beter gebruiken
Anders werken

Een slim instrument beter gebruiken

tijd voor social en smart

Iedereen wil graag iets verbeteren aan zijn en haar werkende leven. Bij voorkeur zodat je het werk langer en beter volhoudt. Een van de snelle stijgers op het wensenlijstje is… de smartphone. Ruim de helft van de mensen op de werkvloer ergert zich aan het smartphonegebruik van collega’s. Tijd dus voor wat ‘netiquette’, of minstens een poging daartoe.

Multitasken kan niet. Onderzoek heeft dat tientallen malen al uitgewezen: onze hersenen kunnen niet twee dingen tegelijk goed doen. Ook mensen die voorover gebogen over een scherm zitten of staan, kunnen niet tegelijkertijd een gesprek met u voeren. Ook niet als ze zelf zeggen dat ze het wel kunnen. Vier op elke tien werkende Nederlanders wordt afgeleid door getingel en gepingel van social media, blijkt uit onderzoek van Wetten van de Werkvloer.

Te vaak digitale afleidingen

Toch gebeurt het minstens een keer per week bij negentig procent van de mensheid: de dialoog stokt omdat een van beiden wordt afgeleid door een bliepje of piepje op zijn smartphone of tablet. Een kwart van die interrupties leidde tot een serieuze ruzie met de gesprekspartner. Zoals in de voorbeelden uit de inleiding. En wie zich meldt bij zijn manager voor een serieus gesprek en hem of haar voorover gebogen over een scherm vindt kan een zinvolle conversatie dus ook wel vergeten, ook niet na aansporingen als “zeg het maar”.

Netiquette als sociale norm

Wat doen de meesten als ze zien dat de ander een digitale distractie heeft? Veertig procent doet niets. Een kwart toont zijn afkeuring nonverbaal, en 14 procent loopt weg. Blijft tien procent over die er wat van zegt. Moeilijk, soms pijnlijk, maar dat is wel de meest constructieve houding, betoogt Joseph Grenny in een soms pijnlijk-eerlijk artikel op HBR. Want, zoals met elke sociale norm ontstaat er ook pas een digitale ‘netiquette’ als voldoende mensen de overtreders van die norm berispen. Acceptabel digitaal gedrag ontstaat niet vanzelf.

3 Tips voor constructiever smartphonegebruik

Iets zeggen van storend digitaal gedrag doet u bij voorkeur niet op bruuske wijze. Grenny pleit voor de ontwikkeling van nieuwe vormen van hoffelijkheid rond het gebruik van mobiele communicatie. Hij geeft drie tips om ‘netiquette’ constructief aan de orde te stellen.

1} Geef voorbeelden.

Iedereen kent wel momenten en situaties waarin gebruik van mobiele telefoons minder gepast is. De kunst is om die situaties ter sprake te brengen zonder uw gesprekspartners het gevoel te geven dat ze in hun hemd staan. Geef dus voorbeelden van anderen in soortgelijke situaties, of geef zelf het goede voorbeeld door uw mobiel eerst ostentatief op tafel te leggen en het apparaat dan met wat theater weg te bergen als de bespreking begint, onder het motto ‘Dat kan wel even wachten nu’, of: ‘Dat leidt nu teveel af’. Goed voorbeeld doet goed volgen?

2} Betrek het op jezelf.

Een ander direct aanspreken op storend digitaal gedrag kan beter niet als hij of zij helemaal is gefocused op het apparaat. Weer geldt: wacht een rustig moment af zonder gebruik van het schermpje, en stel de kwestie aan de orde in de dialoog die je nu zou moeten hebben. Geef daarbij zelf eerst het goede voorbeeld: “Ik leg mijn telefoon nu weg, ik doe ‘m nu even uit.” Valt het kwartje nog niet aan de andere kant, geef dan aan waarom jij last hebt van een smartphone tijdens tweegesprekken: “Ik krijg er altijd een vreemd gevoel van als iemand op zijn telefoon zit als ik met hem praat”. Iets directer is de aanwijzing: “Ik stel voor dat we tijdens dit gesprek onze telefoons uit doen, of in flight modus zetten.”

3} Afspraak is afspraak.

Een norm is geen norm als niemand zich eraan houdt. Ook hier kunt u het beste zelf het voorbeeld geven: betrap uzelf op ongeoorloofd gebruik tijdens het gesprek, geef het toe en beloof beterschap. Kijkt uw gesprekspartner tijdens het gesprek naar zijn telefoon, bevestig dan dat u dit inderdaad niet op prijs stelt, bijvoorbeeld door uw wenkbrauwen op te halen. In een groep of team ontstaat na enige tijd vaak een soort stopwoordje bij ongeoorloofd gedrag, zoals ‘mobiel’, of ‘ssht’ bij gebel of gepingel tijdens het gesprek. Eerst zal het kwartje niet bij iedereen vallen. Dan is een directere aanpak toegestaan volgens Grenny: “Ik zie dat je graag je berichten wilt checken. Zou je dat straks even kunnen doen?” Het zal u eerst op boze blikken komen te staan, en uitvluchten als ‘dit is echt heel belangrijk’. Maar de meeste mensen passen hun gedrag snel aan, stelt de auteur.

Smartphones constructief gebruiken

Grenny benadrukt aan het eind van zijn lekker leesbare artikel dat we in staat zijn om veel sneller en met veel meer mensen te communiceren door mobiele telefoons. Maar het mag niet ten koste gaan van onze normen voor hoffelijkheid, beleefdheid en respect voor onze gesprekspartners face-to-face. Het is volgens Grenny hoog tijd dat we mobiele technologie op constructieve manieren leren gebruiken. In situaties waarin de smartphone echt kwaliteit toevoegt aan ons leven. Omdat we sneller en vaker in contact kunnen komen, zodat werken echt efficiënter wordt.

Gebruik de smartphone echt slim

Daar horen duidelijke afspraken over bereikbaarheidstijden bij. Die moet iedereen dan ook respecteren. Schakel af tijdens vrije tijd, dan blijft die tijd ook echt vrij. Doe dat ook op belangrijke zakelijke contactmomenten, zoals vergaderingen, besprekingen etc. Wie zakelijk en privé veel contacten heeft, gebruikt twee aparte toestellen (of aparte SIM-cards) en zet het ene toestel uit wanneer hij of zij bereikbaar is op het andere. Nog meer tips voor beter gebruik van het slimme telefoontoestel?



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Anders werken, Het Nieuwe Werken, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid