Stelling
"Een algemene opleidingenpot is een moderne aflaat."
7
5
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken En wat als je niet kunt thuiswerken?
Anders werken

En wat als je niet kunt thuiswerken?

Bijna de helft van de bedrijven die niet kunnen thuiswerken houdt onvoldoende rekening met de overheidsmaatregelen tegen het coronavirus. Dat stelt de FNV na onderzoek onder 2000 leden in de bouw, industrie, detailhandel, zorg, transport en logistiek. Dat zijn de sectoren waar je bijna niet kunt thuiswerken. Hoe kan die ‘andere helft’ van de economie toch veilig doorwerken?

De FNV wijst erop dat ongeveer 15 procent van de besmettingen gebeurt op de werkvloer. Zo bleek deze herfst uit cijfers van het RIVM. Niet zo vreemd dat bijna twee van elke drie ondervraagde FNV’ers (62%) vreest daar corona op te lopen. Met name anderhalve meter afstand houden is vaak niet mogelijk. Vier van elke vijf ondervraagden geeft aan dat collega’s soms dichterbij komen dan die minimale afstand.

Stressbronnen

Bijna tweederde (64%) ervaart meer werkdruk, bijvoorbeeld omdat collega’s uitvallen door ziekte. Meer dan de helft van de ondervraagden heeft te maken met zieke en afwezige collega’s door corona, of de verplichte maatregelen daartegen. Ook omgaan met collega’s, leveranciers en klanten is een bron van stress. Ze houden zich vaak niet aan de coronaregels. Dat leidt tot meningsverschillen en soms ruzies op de werkvloer.

Aandacht voor ‘de andere helft’

In de detailhandel kost werken op deze manier bijna iedereen meer energie. Bij 62 procent is dat veel meer, bij 23 procent iets meer energie dan bij normaal werken. Het gedrag van klanten, leveranciers en collega’s is voor 4 van elke 5 een bron van stress. In de detailhandel vreest driekwart een besmetting op te lopen tijdens het werk. Met het onderzoek wil de vakbond aandacht vragen voor de helft van de werkende mensen die niet kunnen thuiswerken. ‘Zij werken vaak in vitale beroepen en er is weinig aandacht voor hun huidige arbeidsomstandigheden.’

Veel vragen en klachten over corona

Ook de Inspectie SZW blijft het erg druk houden met klachten en vragen over corona. Tot en met 9 november kreeg de I-SZW 5.874 meldingen gekregen die gerelateerd zijn aan het coronavirus. Een stijging van ruim 2.300 meldingen sinds september. De meeste meldingen komen uit de horeca, de groothandel en detailhandel. Met name uit winkels en supermarkten, waar het personeel klanten vaak niet meer aanspreekt op de coronaregels, uit angst voor een grote mond.

‘Geen cent voor de veiligheid’

Vicevoorzitter Kitty Jong van FNV  wijst erop dat werkgevers in alle omstandigheden verplicht zijn om voor een veilige werkplek te zorgen. En dat de overheid daar op moet controleren. Jong: ‘Dat gebeurt veel te weinig. Ook zou het kabinet regels kunnen uitvaardigen die de veiligheid op de werkplek bevorderen, en ja, dat kan voor iets minder hoge winsten zorgen. Maar werkgevers in de winkels en supermarkten kunnen niet eindeloos roofbouw plegen op hun mensen.’

Coronaprotocol

Bedrijven en organisaties die duidelijk willen maken dat ze wel volgens de regels werken, kunnen een coronaprotocol opstellen, of een bestaand protocol overnemen. Een coronaprotocol is feitelijk een schriftelijke toepassing van de richtlijnen van het RIVM, vertaald naar de werkvloer. In de protocollen staan onder meer regels over afstand houden, looproutes, hygiëne en bescherming, de omgang met bezoekers en klanten en de informatievoorziening.

Veilig en gezond werken

Met een coronaprotocol kunnen werkgevers voldoen aan hun zorg- en informatieplicht zodat hun werknemers veilig en gezond kunnen werken. Een bedrijf of organisatie kan aanpassingen doen of aanvullingen toevoegen aan een branche-protocol. Werkgeversorganisaties en de Rijksoverheid hebben veel coronaprotocollen met praktijkvoorbeelden bij elkaar gebracht op de website mijncoronaprotocol.nl.

Rol werkgever en bedrijfsarts

Een werkgever heeft de verantwoordelijkheid om een werknemer aan te spreken op klachten die lijken op corona. Ook kan de werkgever de werknemer naar huis sturen op grond van het instructierecht. Gebeurt dat niet, dan kan een andere werknemer hierover een klacht indienen bij de Inspectie SZW. Wordt het coronavirus bij een werknemer vastgesteld, dan kan de bedrijfsarts de gevolgen bespreken voor de thuis- en werksituatie. En adviseren over de mogelijkheden en voorwaarden om (deels) door te werken.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Arbeidsomstandigheden, Arbeidsvoorwaarden, Nieuws

Reageer op dit artikel

*

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseerde PW. opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina voor flashbacks!

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid