Stelling
"Generalisten zijn de duurzaamst inzetbare medewerkers."
23
14
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Gezonder werken 7 Tips voor betere erkenning en waardering
Gezonder werken

7 Tips voor betere erkenning en waardering

erkenning en waardering tonen

We willen meer erkenning en waardering. Voor ons werk, vanwege de werkdruk, en al helemaal in deze bizarre tijden. Tegelijk willen we ons werk goed kunnen doen, dus met voldoende middelen, tijd en geld. Applaus verdienen alle werkende mensen, en ook de mensen die nu niet verder kunnen werken willen dat straks weer. Hoe kan je werkende mensen meer erkenning en waardering geven?

Te veel regels, te weinig erkenning en waardering. Zo bleek eind 2019 uit een onderzoek onder 800 FNV-leden. Bijna acht op de tien respondenten (77%) zei dat ze door de grote aandacht voor registreren en verantwoorden te weinig tijd overhielden voor hun eigenlijke werk. Regels en voorschriften maken het werk niet beter, en ook niet efficiënter, vond63 procent. Driekwart van de ondervraagden ervoer weinig tot geen begrip en steun van het management voor hun werk. Die lijden zelf ook onder werkdruk en werkeisen. Hierdoor voelen ook veel leidinggevenden zich ondergewaardeerd, en gefrustreerd omdat ze hun vak niet goed kunnen doen.

Erkenning en waardering goed getoond in 7 grondregels

Erkenning en waardering zijn onderbelicht in onze nuchtere no-nonsense cultuur. En iedereen lijdt daaronder, in meerdere of mindere mate. Maar het is wel belangrijk voor de motivatie, werkplezier en dus ook voor duurzame inzetbaarheid. Gelukkig hoeft een blijk van waardering niet veel tijd of geld te kosten. Hier zijn 7 grondregels voor goed getoonde waardering en erkenning.

1} Dit is een goede aanleiding.

Respect verdient iedereen die zijn werk ‘gewoon goed’ doet. Erkenning en waardering spreek je uit voor iets bijzonders, voor een buitengewone prestatie. Iemand prijzen die gewoon doet waarvoor hij is aangenomen wekt alleen maar bevreemding en verwarring. Bewaar de blijk van waardering voor een uitzonderlijke prestatie. Laat ook blijken dat het over die specifieke prestatie gaat, niet over ‘goed functioneren in het afgelopen jaar’. En koppel het, indien mogelijk, aan het behalen van specifieke bedrijfsresultaten.

2} Boter bij de vis.

Laat de waardering zo snel mogelijk volgen op de bijzondere prestatie. Mensen weten dan goed waarom ze dit blijk van waardering krijgen. Dat moedigt ze aan om zo door te gaan op de ingeslagen weg. De waardering hoeft niet in een complete ceremonie te worden verpakt. Een kort ‘bedankje’ of een handgeschreven briefje is vaak al genoeg. Op die manier kan de waardering snel, en direct op de juiste plek aankomen. En dat kan anderen aanmoedigen om ook ‘even’ hun waardering uit te spreken voor goede prestaties van collega’s. Vaak is de waardering van collega’s namelijk even betekenisvol als die van de manager.

3} Persoonlijk.

Sommige medewerkers worden graag bevestigd in alles dat ze doen. Anderen zijn zelfstandiger, maar waarderen het als opgemerkt wordt dat ze iets extra’s hebben gedaan. Beide ‘typen’ werknemers hebben behoefte aan waardering en erkenning, maar hou goed rekening met de aanleiding en de timing. Het eerste type medewerker krijgt vaker, maar korter een bevestiging dat het goed is; bij het tweede type kan dat minder vaak, maar wat uitgebreider of nadrukkelijker. De waardering is er niet minder om!

4} Iedereen verdient respect.

Respect is iets dat elke medewerker in een organisatie nodig heeft, en waar hij of zij ook bijna altijd recht op heeft. Vooral mensen in uitvoerende beroepen en lager betaalde functies snakken ernaar. Juist omdat ze zich bewust zijn van hun lage positie in de bedrijfshiërarchie. Leidinggevenden die ze negeren of kleineren bevestigen dat alleen maar. Omgekeerd werkt een blijk van waardering door een (top)manager voor een uitvoerende medewerker vaak als de best denkbare motivator.

5} Waardering is er voor prestaties.

Waardering is iets dat elke medewerker kan krijgen die presteert volgens bepaalde maatstaven of daar bovenuit stijgt. Die maatstaven of doelen moeten afhangen van de functie of rol die iemand vervult binnen de organisatie. De talentvolle medewerkers moeten weten dat zij een verschil maken, gewaardeerd worden, en dat het bedrijf door hun inzet beter presteert. Zo kan respect altijd worden gegeven, en ook waardering is altijd mogelijk voor bovengemiddelde prestaties.

6} Passend bij de bedrijfscultuur.

Een management dat nooit waardering uitspreekt, moet dat niet opeens gaan doen als de aandeelhouders aanwezig zijn of als er een reorganisatie op handen is. Dat wekt argwaan en achterdocht bij, en ook tussen de medewerkers. Het moet ook passen bij de bedrijfscultuur. Wie goede samenwerking van een hecht team nodig heeft, spreekt vooral zijn respect uit voor de capaciteiten van elk teamlid. Een bedrijf dat vooral individuele prestaties belangrijk vindt, waardeert de mensen die hebben gezorgd voor bovengemiddelde resultaten. Dat past bij de heersende bedrijfscultuur, zo doen wij de dingen hier. Iedereen kan begrijpen waarom het gebeurt, en dat draagt bij aan de identiteit van de bedrijfsorganisatie.

7} Je zou het verwachten, maar …

Ook helpt het enorm als je de waardering niet steeds op dezelfde manier toont. Een kort blijk van waardering kan wel vaker met een opgestoken duim, maar een duidelijke pluim komt beter aan als die steeds op een wat andere manier wordt gegeven: bedankbriefje, bloemetje, schouderklopje, tractactie, waarderend gesprekje. Gebruik dit artikel als inspiratiebron.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Gezonder werken, Nieuws, Tools
Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid