Stelling
"Vertrouwen is goed, controle is slechter."
19
8
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Gezonder werken Fit blijven kan thuis èn op kantoor!
Gezonder werken

Fit blijven kan thuis èn op kantoor!

Oplettende, lerende medewerker

Langzaamaan gaan er meer medewerkers naar kantoor. De meesten blijven echter nog vanuit huis werken. Aandacht voor vitaliteit is nu extra belangrijk, aldus Saskia Wortelboer, werkzaam voor FitzCompany. Ze geeft 12 tips voor iedereen die in deze tijden aan weerstand en gezondheid wil werken.

“Veel werknemers vinden het lastig om een evenwicht te vinden tussen thuiswerken en hun privésituatie”, vertelt Wortelboer. “Veel mensen werkten voor de coronacrisis wel eens thuis, maar meestal niet gedurende een lange periode fulltime. Nu gaan sommige werknemers misschien wel weer naar kantoor, maar de meesten blijven nog een poosje thuis werken. Dan is het juist relevant om ervoor te zorgen dat je vitaal blijft.”

Goede thuiswerkplek ook goed tegen verzuim

Daarin is zeker een rol weggelegd voor werkgevers, vindt Wortelboer. “Als je thuiswerkers goed informeert en faciliteert, al is het maar met een fatsoenlijke bureaustoel, dan krijgen mensen minder klachten aan het bewegingsapparaat en is er minder verzuim. Werknemers met bijstaan zorgt bovendien voor meer betrokken mensen. Iedereen mist al zoveel sociale contacten op het werk. Het idee dat de werkgever er voor jou is, kan al verschil maken.”

Gezonde leefstijl kent veel aspecten

De Micro-Learning ‘Thuiswerken aan vitaliteit’ op het FitzMe portal kent verschillende modules, waaronder thuiswerken, gezonde voeding, slaap, bewegen en stress en ontspanning. Wortelboer deelt hieronder 12 van de vele tips die in de Micro-Learning aan bod komen.

12 Tips voor gezonder werken: thuis en op de zaak

  1. Zorg voor een goede dagindeling. Wijk niet teveel af van je normale ritme. Je kunt best wat later opstaan door het ontbreken van reistijd, maar ga niet in je badjas of pyjama achter het bureau zitten. Begin de werkdag op een vast tijdstip en voorkom dat je onafgebroken aan het werk bent.
  2. Richt een goede werkplek in. Het liefst een plek die alleen bedoeld is om te werken. Werk niet in dezelfde ruimte waar je slaapt; je brein associeert je bed dan namelijk met werken. Ergonomische spullen, zoals een goede bureaustoel en laptophouder, zijn natuurlijk belangrijk. Maar vergeet ze vooral niet op de juiste manier te gebruiken.
  3. Eet vers en onbewerkt voedsel. Gezonde en gevarieerde voeding heeft grote voordelen voor je gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Kies voor eten uit de natuur, zoals zaden, noten, vis, eieren en mager vlees.
  4. Eet 400 gram groenten per dag. Dat is best veel, maar zorgt wel voor de voedingsstoffen die je nu juist nodig hebt. Staar je niet blind op de avondmaaltijd. Groenten kun je ook op andere momenten eten, bijvoorbeeld als tussendoortje of verwerkt in een smoothie. .
  5. Zorg voor voldoende vitamines. Vitaminetekorten komen niet snel voor, maar op enkele uitzonderingen na kan je lichaam de verschillende vitamines niet zelf maken. Een van die uitzonderingen is vitamine D. Deze vitamine is belangrijk voor je afweersysteem en wordt onder invloed van zonlicht gemaakt. Eet dus niet alleen gezond, maar laat ook de zon je dagelijks verwarmen. Als die schijnt.
  6. Slaap zeven tot acht uur per nacht. Sommige mensen denken met vijf uur nachtrust af te kunnen, maar onderschatten de lichamelijke gevolgen daarvan. Bij een productieve dag hoort een goede nachtrust.
  7. Schakel op tijd af. Maak je klaar voor een goede nacht door vooraf lichaam en geest tot rust te brengen. Luister wat muziek, lees een boek of doe een ontspanningsoefening. Een lichamelijke inspanning, zoals een stukje wandelen of fietsen in de avond, kan prima zolang er sprake is van lichte intensiteit.
  8. Zorg niet alleen ’s avonds voor ontspanning, maar ook overdag. Het is aan jezelf hoe. Verplicht jezelf niet om te presteren met je hobby; dat geeft extra druk in plaats van ontspanning. Echte ontspanning zorgt voor rust, rust zorgt voor herstel.
  9. Wissel denken en doen af. Als je continu aan het denken bent geweest en dan iets ingewikkelds gaat doen dat concentratie vergt, ontspan je niet echt. Afwisseling werkt goed. Prikkel je jouw brein te weinig? Leer iets nieuws om je hersenen in conditie te houden.
  10. Neem bewust afstand van je werkzaamheden. Staar je al een uur onafgebroken naar je beeldscherm? Stoom niet door, maar loop even weg, drink wat tussendoor en zorg dat je op tijd eet om zo gedurende de dag je concentratie te behouden.
  11. Blijf bewegen. Kom je zoals zoveel mensen aan in deze coronatijden? Beweeg! Sporten is hartstikke goed, maar met een half uur per dag matig intensief bewegen (waardoor je sneller ademt maar niet buiten adem bent) is al top. Maak bijvoorbeeld een extra wandeling met je kinderen of de hond; dat is goed voor jou en goed voor hen.
  12. Overleg buiten. Een telefonisch overleg hoeft vaak echt niet achter een bureau plaats te vinden. Ga dus naar buiten en handel je telefoontje al wandelend af. De buitenlucht en de zon doen je goed en je hebt meteen een stukje beweging te pakken.

Lees het hele artikel op PW.

Ook dit is gezondheidsmanagement!

Dit artikel is onderdeel van het dossier Gezondheidsmanagement op PW. Dat dossier bevat nog veel meer artikelen over gezondheidsmanagement. Zoals:

Lees meer in het dossier op PWnet.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Gezonder werken, Nieuws, Sponsored content
Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseerde PW. opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina voor flashbacks!

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid