Stelling
"Slaapproblemen zijn de meest onderschatte oorzaak van mindere prestaties."
43
8
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Implementatie ‘Gebruik de natuurlijke verandermomenten’
Implementatie

‘Gebruik de natuurlijke verandermomenten’

Tinka van Vuuren

Weinig mensen leren nog iets echt nieuws op hun werk, klonk het laatst somber in de vakpers. Tinka van Vuuren, bijzonder hoogleraar vitaliteitsmanagement en senior adviseur bij Loyalis gelooft daar niets van. Ze denkt dat veel mensen bijna elke werkdag iets nieuws leren. Al merken ze dat zelf bijna niet. Het juiste leermoment kiezen is juist daarom erg belangrijk.

Niet houden van veranderingen is menselijk, beaamt Tinka van Vuuren. Maar ze denkt niet dat mensen daarom niets nieuws meer willen leren. “Ik denk dat veel mensen wel leren, al noemen ze het niet zo. Neem het intensieve gebruik van smartphones, en de uren die we op Netflix zitten. Allemaal nieuwe technieken de we hebben geleerd zonder dat we daar erg in hadden! Ook op het werk gebruik je die technieken, ik denk aan al die whatsapp-groepen.”

Vooral praktisch geschoolde mensen hebben vaak geen zin in ‘weer een cursus of opleiding.’ Ze zien een klaslokaal voor zich, waar ze allemaal dingen uit hun hoofd moeten leren.

“Ja, dat zijn faalervaringen: ik wil en durf het niet, want dat ging vroeger ook al niet zo lekker. Dan kan je beter medewerkers als groep een opleiding laten volgen, allemaal met elkaar. Je kunt mensen ook laten leren op de werkplek, door ze verschillende taken te laten doen. Maar doe dat liever stapsgewijs.”

Voorzichtig bijmengen, dat is een betere leerstrategie volgens jou?

“Ja, en maak daarbij als organisatie vooral gebruik van de veranderingen die er altijd aankomen! Als functies dreigen te verdwijnen zijn mensen meer, en ook eerder bereid om te veranderen, om serieuzer te kijken naar nieuwe en andere taken en functies. En blijf daarbij werken in dezelfde groepen met dezelfde collega’s maar voeg de nieuwe, andere of extra taken stukje bij beetje toe aan het takenpakket. Als een taak of functie langzaam verandert, komt dat vanzelfsprekender over dan bij een opgelegde functiewissel.”

Duurzame inzetbaarheid bij praktisch opgeleiden vraagt om een totaal andere manier van denken.” Dat stelde Annet van Oss in 2018 in haar boek ‘Anders over leven’. Haar boodschap was: geef ook deze medewerkers meer autonomie, laat ze zelf hun leven en toekomst in kaart brengen. Goed idee?

“Autonomie in je werk is wel belangrijk, maar het is niet het belangrijkste voor praktijkmensen. Uit ons onderzoek in de logistiek blijkt dat praktisch geschoolde mensen vooral met plezier werken als ze leuke collega’s, stimulerende leidinggevenden hebben en ook leermogelijkheden hebben.”

Veel werknemers willen best wel scholen. Maar ze zijn gewend om te kijken naar de werkgever, want ‘die betaalt dus bepaalt’. En de werkgever wil graag een stem bij het soort opleiding, en bij wie. Moet de werknemer meer autonomie claimen, of moet de werkgever meer vrijheid geven?

“Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen functiegerichte scholing, noodzakelijk om je vak bij te houden, zoals een vrachtwagenchauffeur die moet leren rijden met elektrische auto’s, en ontwikkelgerichte scholing. Die vorm van ontwikkeling is meer gericht op je persoonlijke toekomst: wat vind jij interessant en waar wil jij je zelf verder in ontwikkelen? Dan kan een goede aanpak zijn om het initiatief meer aan de werknemer zelf te laten, door te vragen: wat wil je leren van een collega? Loop een dag mee, en vertel aan elkaar wat je ervan vond. Zo kan je meer ontdekken over jezelf, en over je collega’s.”

Werkgever moet ook tijd beschikbaar stellen

Toch beaamt ook Tinka van Vuuren dat leren en ontwikkelen nog steeds sterk uitgaat van de werkgever. Dat vindt ze niet zo vreemd, want de werkgever moet ook tijd beschikbaar stellen. En niet alleen hij. “Opleiden kost veel tijd, en zeker als je ook nog moet overwerken is dat lastig. Maar ook is steun van het thuisfront nodig, want studietijd gaat vaak ten koste van privétijd. Het kan overigens wel werken. Zo ontmoette ik een vuilnisman die op aandringen van zijn werkgever een mbo-diploma had gehaald. Hij was trots! Toch blijft het lastig om het belang van deze investering in de toekomst over de buhne te krijgen, wij denken nog (te)veel in het heden en de zeer nabije toekomst: wat levert deze extra inspanning me binnenkort op?”

Tijdens Inzet Op Maat, hét vakevent over duurzame inzetbaarheid ga je HR vertellen hoe ze medewerkers kunnen stimuleren om te blijven leren en ontwikkelen. Noem één manier.

“Er zijn twee strategieën. Eén strategie is dat je mensen stimuleert om te blijven leren en ontwikkelen naast het normale werk door ze in werktijd met elkaar, en van elkaar te laten leren. Zorg voor een goed leerklimaat in het bedrijf, waarbij de werkgever steeds laat zien dat hij leren en ontwikkelen belangrijk vindt en waarom het nodig is.”

Vertel me meer!

Wat is die andere strategie? Welke leervormen en middelen zijn het meest geschikt volgens Tinka van Vuuren? En wat moet je zeker niet doen als je opleiden en ontwikkelen wilt stimuleren? U hoort het tijdens haar keynote van op Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid op 26 november in Utrecht. Check het programma en koop nu uw kaarten!



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Implementatie, Langer werken, Nieuws, Opleiden en ontwikkelen
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid