Stelling
"Bij langer thuiswerken moet je het werk zelf heel anders inrichten."
26
4
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Arbeidsomstandigheden Geen burn-out krijgen van corona: 3 tips
Arbeidsomstandigheden

Geen burn-out krijgen van corona: 3 tips

Sorry, maar dit blijkt uit allerlei onderzoeken. Vooral Millennials, Gen-Z’ers en meer in het algemeen mensen tussen 20 en 40 jaar hebben meer last van stress en burn-outverschijnselen door deze coronacrisis. Stigmatiserend? Misschien. Is het te verhelpen? Ja, zeggen de meeste publicisten. Hier zijn de 3 meest genoemde oplossingsrichtingen.

Het treft gemiddeld iemand van 32 jaar. En het treft ruim 1 op elke 3 werkende mensen tussen 20 en 40 jaar. Vrouwen wat vaker dan mannen. We hebben het dan over mentaal onbehagen: stress, hoge werkdruk, opgebrande en uitgebluste gevoelens. Thuiswerken door de coronacrisis krijgt vaak de schuld. We maken te lange werkdagen, nemen onvoldoende vrij tussen het werken door, sommigen hebben het gevoel dat ze nooit echt vrij zijn, en ruim een derde voelt constante druk om (nog) meer te doen. En het kan iedereen gebeuren die niet genoeg oplet. Maar uit vele onderzoeken komen de mensen tussen 20 en 40 naar voren als kwetsbaar voor ‘corona-burn-out’.

Acute stress geen probleem

Waarom is dat zo slecht? Te weinig herstelmogelijkheden, kort gezegd. We zijn goed in de omgang met acute stress. Plotselinge bedreigingen, wanneer een dier of medemens de aanval op ons inzet. Zo hebben we geleerd om te vluchten of te vechten. We hebben geleerd om gevaarlijke situaties te ontlopen of ze op te lossen met een confrontatie. Zo heeft acute stress zelfs goede kanten. Nu is er constant gevaar, maar dan op de achtergrond. Er zijn thuis en op het werk steeds deadlines en verwachtingen, er komt een continue stroom van (subjectieve) informatie op ons af via talloze media. Voortdurend hebben we het gevoel dat we hier iets ‘mee moeten’, maar wat?

We kunnen niets met chronische stress

Deze chronische stress leidt tot overbelasting van de hersenen. Waarna je lichtelijk paranoïde wordt, en steeds meer zaken als een bedreiging ziet. Omdat het je onzeker maakt. Je had dat toch al uitgezocht? Dat wist je toch al? Wordt het nu weer anders? Zo kom je langzaam in een negatieve spiraal van chronische stress. De meeste mensen hebben het zelf niet door. Omdat het zich uit in allerlei kleine ergernissen. Je ergert je vaker iets dat minder goed gaat, aan mensen die ‘domme’ dingen doen, en je vergeet vaker hoe iets zit of waar je iets hebt gelaten.

3Tips tegen corona-burn-out

Wie zich daar niet bewust van is, neemt meestal te weinig tijd om echt tot rust te komen, en zo ruimte te maken voor actief herstel. Te weinig tijd om de batterij echt op te laden, met andere woorden. Een accu volledig ont- en herladen kost nu simpelweg teveel tijd. Daarom de volgende 3 ‘leefstijl-tips’ om de accu in je hersens snel weer wat bij te laden.

1} Las elke werkdag pauzes in.

Ja, ook als je het knetterdruk hebt. Juist dan. En al helemaal wanneer je thuiswerkt. Dan vervallen die natuurlijke pauzemomenten in een ‘klassieke’ werkdag. Waaronder het forenzen van en naar het werk (toch al snel anderhalf uur per dag), koffie en thee halen bij een automaat 50 meter verderop, en de informele bezoeken aan andermans bureau en andere afdelingen de hele werkdag. Tien minuten beweging kan je stressniveau met 40 procent verminderen. Stop dus met urenlang achter elkaar naar een beeldscherm turen. Liever vaker korter pauzeren, en daar tussenin beter doorwerken.

2} Maak een lijstje.

Of, wat algemener: organiseer en optimaliseer je werkdagen. Wie daar moeite mee heeft, kan beter beginnen met alles op te schrijven wat hem of haar invalt. Dat ook nog, en dit kan beter op die tijd. Zo ontstaat een persoonlijk-optimale dagindeling. Zet er ook de pauzetijden in die je elke werkdag neemt, al zijn ze maar kort. Doe iets heel anders, zoals een korte boodschap of het bed verschonen. Nog beter is om enkele pauzes te benutten voor activiteiten waar jij echt van ontspant. Zoals een korte yoga- of ademhalingsoefening, of een korte wandeling (liefst tussen bomen en planten). Verfijn de dagplanning geleidelijk door de werktaken specifieker te maken. Dat onderwerp, die tekst, die ontmoeting. Zet de lastigste klussen op de beste werktijden.

3} Beter slapen.

De hersens verwerken allerlei informatie terwijl je slaapt. Ze bepalen wat belangrijk is en welke gebeurtenissen je kunt vergeten. Met dat archiefwerk is het brein de eerste ⅔ deel van de slaap bezig. En het gaat beter als de werkdag was onderverdeeld in blokken, door pauzes. Daarna komen de voorbereidingen op de volgende (werk)dag. Wie redelijk tot goed heeft geslapen, weet bij wakker worden vrij goed wat er die dag moet gebeuren. Wat als eerste, wat daarna, en wat daarbij nodig is. En je bent er ook mentaal klaar voor.

Gebruik de eerste 2 tips!

Wie zich slechter kan concentreren en zijn emoties niet goed de baas kan heeft waarschijnlijk niet goed (genoeg) geslapen. Beter slapen kan op vele manieren. Wat veel mensen helpt, is overdag niet teveel taken tegelijk uitvoeren, ook niet deels en zeker niet door elkaar heen. Opschrijven of markeren in een e-agenda wat je te binnen schiet terwijl je wat anders doet is ook handig. Dan kan je dat daarna vergeten. Maak een lijstje, kortom. Tenslotte: ruim voor het slapen gaan minder nieuwe informatie en nieuwe indrukken tot je nemen.

Lees meer over burn-outs op het werk in dit kernartikel op onze website!


Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Arbeidsomstandigheden, Gezonder werken, Nieuws
De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid