Stelling
"Generalisten zijn de duurzaamst inzetbare medewerkers."
23
14
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Goede offboarding betaalt zich terug
Langer werken

Goede offboarding betaalt zich terug

Ze duiken meestal op als het echt niet uitkomt: verhalen van mensen die jarenlang prettig hebben gewerkt bij een bedrijf dat zijn medewerkers echt waardeert. En dan, bij weggaan … kwamen ze in een soort ijsbad terecht. Waarom verkeerd scheiden echt lijden is. En waarom goede offboarding zich terugbetaalt.

Het zijn vaak de loyaalste ex-collega’s die jarenlang voor het bedrijf hebben gewerkt die uiteindelijk bij de grootste concurrent terecht komen. De afstandelijke of zelfs vijandige houding tijdens of na het vertrek is een belangrijke oorzaak om juist daar te gaan werken. Zie je mij als deserteur in plaats van dynamisch? Verkeerde offboarding, kortom. Het leidt nog lang tot rancuneuze gedragingen bij deze ‘ex’.

Goede ambassadeurs zijn goud waard

Jammer. Want de laatste indruk is vaak bepalend voor het beeld dat oud-medewerkers overhouden van hun vorige werkgever. Een mooi, persoonlijk afscheid vergroot de kans dat ze nog lang een goed ambassadeur zullen zijn voor jouw organisatie. Goede ambassadeurs zijn de meest effectieve manier voor het creëren en behouden van een positief imago. En het verlaagt de kosten van werven en selecteren plus inwerken aanzienlijk.

Je leert veel van goede offboarding

Het is belangrijk om als werkgever en werknemer goed uit elkaar te gaan. Juist voor die ambassadeursrol, en voor het imago van het bedrijf als goede, prettige en zelfs plezierige werkgever. Bovendien kan een organisatie veel leren van een goed gestructureerd exitgesprek. Wat zijn de belangrijkste motieven om naar een andere organisatie te gaan? Zijn er niet genoeg doorgroeimogelijkheden? Schort er iets aan de arbeidsvoorwaarden? Is de stijl van managen een knelpunt?

Goede offboarding is juist ook sociaal

Met offboarding worden niet alleen de administratieve processen rondom het vrijwillige of gedwongen vertrek van medewerkers bedoeld. Daaronder vallen onder andere het regelen van resterende betalingen, exitinterviews, overdragen van spullen in bruikleen, verstrekken van referenties, checken van het relatie- en concurrentiebeding. Om de relatie goed te houden, ook na het vertrek, moet er nog iets gebeuren bij succesvolle offboarding: contact houden.

Het exitgesprek

Goede, of ‘echte’ offboarding gaat dus veel verder dan alleen het exitgesprek en wat praktische zaken regelen. In Het Grote Gesprekkenboek geeft Jacco van den Berg vier goede redenen voor het voeren van een exitgesprek. De informatie uit exitgesprekken kan worden gebruikt om:

  • bronnen van onvrede aan te pakken;
  • selectiecriteria bij te stellen;
  • het inwerkprogramma te verbeteren;
  • de stijl van leidinggeven aan te passen.

De opbouw van een exitgesprek

Het exitgesprek begint met een kop koffie en een praatje over koetjes en kalfjes. Het is belangrijk dat de vertrekkende medewerker zich op zijn gemak voelt. Vervolgens geeft de neutrale gespreksleider de structuur aan:

  • het doel van het gesprek;
  • wat er met de informatie gebeurt (met wie de informatie wordt gedeeld);
  • hoelang de verstrekte informatie bewaard blijft;
  • dat alles wat de medewerker vertelt vertrouwelijk is;
  • hoelang het gesprek ongeveer gaat duren.

Een exitinterview levert meer waardevolle informatie op als het door een neutrale collega wordt afgenomen en niet door een directe collega of de leidinggevende van de vertrekker. Het is immers nog maar de vraag of de vertrekker aan zijn leidinggevende vertelt dat hij de voornaamste reden is van het vertrek. En als hij dat wel durft, of de leidinggevende dit wel eerlijk communiceert naar bijvoorbeeld de afdeling HR.

Cybersecurity

Na, of naast het exitgesprek is het ook belangrijk om even stil te staan bij de digitale systemen waar de medewerker bij kan. Er zijn talloze voorbeelden van ex-werknemers die zich na vertrek toegang verschaften tot de netwerken van hun voormalig werkgever. Om bedrijfsgevoelige informatie te gebruiken voor hun nieuwe werkgever. Of om moedwillig schade aan te richten. Denk daarom aan de volgende tips:

  • zorg dat wachtwoorden worden gereset. Vergeet hierbij ook de gedeelde accounts niet waarbij meerdere werknemers met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord inloggen;
  • laat zakelijke mail doorsturen naar de opvolger van de medewerker of de contactpersoon die de taken waarneemt;
  • verwijder de werknemer uit de vergaderagenda.

Op social is imago alles

Tot zover de praktische zaken die je nu eenmaal altijd moet regelen. Minstens zo belangrijk is het sociale aspect van offboarding. Elke negatieve opmerking, zowel on- als offline, negatieve review of slechte aanbeveling van een ex-medewerker kan het imago van je bedrijf en alle producten en diensten aanzienlijke schade toebrengen. Zeker in dit social mediatijdperk. Goed beschouwd is iedereen die ooit voor je heeft gewerkt een ambassadeur of hindernis, die veel geld kan opleveren of geld gaat kosten. Om aan de positieve kant van de streep te blijven kan je de volgende acties opzetten:

1} Een alumni-netwerk of programma opzetten.

Door sociale netwerksites is alumninetwerken opzetten en onderhouden vrij eenvoudig. Je kunt een eigen groep maken, maar ook een aparte groep op LinkedIn of Facebook is mogelijk. Veel grote bedrijven gingen je voor. Doel van het netwerk is in contact blijven met ex-medewerkers. En dat kan door allerlei nieuwtjes en wetenswaardigheden met ze te delen. Maar ook door ze uit te nodigen voor netwerkborrels en diners, waar ze ex-collega’s kunnen ontmoeten en kunnen netwerken. Zowel voor zichzelf als voor de zaak, hun oude en hun nieuwe werkgever. Het verlaagt soms letterlijk de drempel voor boomerang recruitment.

2} We houden elkaar op de hoogte.

Vragen of je ex-werknemers mag volgen op social media (en zij jou ook) kan een betrokken indruk maken. Mits je ze niet direct onderwerpt aan een marketingmailbombardement. Laat zien dat je echt geïnteresseerd bent in hun wel en wee. Bijvoorbeeld met een felicitatie op hun verjaardag en die van de kinderen. Neem niet alleen contact op als je de exen ergens voor nodig hebt. Laat zien dat je om anderen geeft uit oprechte interesse. Dan draag je bij aan het imago als warm bedrijf, en een sterk merk.

3} De voormalige medewerker als talentenscout.

Ex-medewerkers zijn goede recruiters voor de organisatie omdat zij precies weten wat de organisatie zoekt en hoe de organisatie in elkaar steekt. Referral recruitment is een effectieve wijze van personeelswerving. Een soepel offboarding proces versterkt of herstelt het positieve gevoel over de organisatie, daarmee de kans vergrotend dat voormalige medewerkers talenten aandragen.

4} Boomerang recruitment.

Ex-medewerkers kunnen terugkeren bij hun voormalige werkgever. Een goed offboarding proces draagt ertoe bij dat medewerkers eerder geneigd zijn om terug te keren. Een negatieve offboarding-ervaring vergeten de meeste mensen hun hele leven niet meer. Het is een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat ex-medewerkers niet snel terugkeren. En dat is jammer, want boomerang medewerkers zijn zeer waardevol (vraag het maar aan Apple dat Steve Jobs succesvol zag terugkeren als ceo).

Meer informatie

 



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Langer werken, Nieuws, Talentontwikkeling
Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid