Stelling
"Ik ga vooral inzetten op meer leren van elkaar dit jaar!"
31
6
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Heeft u al een ‘chief engagement officer’?
Anders werken

Heeft u al een ‘chief engagement officer’?

Een van de meest opvallende trends van de laatste tien jaar was de opkomst van social business internetgiganten als Facebook, AirBnB en Uber. Het zijn zakenplatformen die gretig gebruikmaken van sociale en mobiele media, en er volop mee integreren. Hun groei bereiken ze veelal zonder traditionele marketingmiddelen. Hoe ze dat doen? Onderzoeker en gamification expert David Nieborg legt uit.

Volgens Nieborg is het belangrijkste kenmerk van business platformen, zoals AirBnB of Uber hun “meer-kantige” karakter: het brengt twee soorten stakeholders bij elkaar. Bijvoorbeeld taxichauffeurs en mensen die van A naar B moeten. Platformen kunnen zo snel groeien omdat ze profiteren van netwerk-effecten. Hoe meer mensen op zoek zijn naar een taxirit, hoe meer mensen taxichauffeur willen worden. Groeit de ene klantgroep, dan groeit de andere klantgroep ook. Dit betekent voor een platformeigenaar dat er steeds meer gebruikers zijn van een product of dienst. Maar hoe maak je mensen zo betrokken dat hun terugkeer op het platform vanzelfsprekend wordt?

Gamification om betrokkenheid te creëren

Volgens Nieborg is er een belangrijk onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Neem bijvoorbeeld de joggers. Zij zijn doorgaans intrinsiek gemotiveerd. Ze willen graag bewegen en gezonder leven. Maar beginnende hardlopers hebben die intrinsieke motivatie minder, omdat ze niet worden uitgedaagd om nog een keer te gaan lopen. Extrinsieke motivatie, door bijvoorbeeld een virtuele schouderklop als beloning, kan dan net dat extra zetje zijn om mensen weer mee te laten doen.

3 Pijlers van gamification

Nieborg legt aan de hand van wat hij de “drie pijlers van gamification” noemt uit hoe een running app gebruikers aan het platform verbindt en hoe deze app de betrokkenheid vergroot.

1} Reward: een beloning voor je inzet

Beloningen in de vorm van badges en uitgebreide statistieken over jouw prestatie maken het leuk om te gaan lopen.

2} Recruitment: nodig anderen uit en sport samen

Via social media kan je snel en gemakkelijk anderen uitnodigen. Hier zie je hoe netwerkeffecten op kunnen treden.

3} Retention: blijf terugkomen voor nieuwe uitdagingen en nieuwe beloningen

De app is ontwikkeld om mensen steeds een stap verder te laten komen. Iedere nieuwe overwinning geeft nieuwe beloningen.

Meer dan sport..

Volgens Nieborg is gamification in veel meer sectoren te gebruiken dan alleen in de sportsector. “Dit komt omdat de voorwaarden voor zinvolle gamification-strategieën, denk hierbij aan het gebruik van CRM en social analytics, apps en sociale media kanalen, steeds beter worden benut door bedrijven en overheden.” Gamification kan vervolgens een boost geven aan een digitale strategie, wervingscampagnes en conversiecampagnes door klanten op een duurzame manier betrokken te laten zijn.

Speels verleiden

Nieborg: “Elke sector heeft belang bij het ontwikkelen van een visie op klantbetrokkenheid. Niet voor niets zet de Nederlandse overheid in op gamification, maar ik heb ook mooie cases gezien in de financiële sector, HR, customer service, de gezondheidszorg en transport. De voorbeelden zijn talrijk en superinspirerend. Van een pensioenverzekeraar die haar klanten financieel bewuster maakt met een speelse website, tot een vrachtwagenfabrikant die tonnen bespaart door chauffeurs vele malen zuiniger te laten rijden met een competitieve rij-zuinig-app”.

Spelenderwijs duurzaam inzetbaar

Games, gamification en “gameful design” vormen een startpunt om na te denken over het vergroten van betrokkenheid bij werken, werven en selecteren. Kunnen medewerkers ook spelenderwijs verder komen met duurzame inzetbaarheid? David Nieborg is ervan overtuigd. Hij laat het u zien tijdens het congres Over Duurzame Inzetbaarheid op 15 juni aanstaande. Aan de hand van populaire games en startups in het HR domein biedt zijn lezing ‘Games en gamification’ een introductie in de wereld van games en gamification. Nieborg geeft u ook concrete tips, do’s en don’ts, waar u direct mee aan de slag kan. Lees het volledige programma en bekijk de inschrijfmogelijkheden. Lees meer over David Nieborg op The Next Speaker.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , , ,
Categorie : Anders werken, Nieuws, Tools
Congres Over Duurzame Inzetbaarheid 2019

13 juni 2019 | Fit for the future

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorgt u er voor dat uw medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de 11e editie van het congres over Duurzame Inzetbaarheid wordt u meegenomen in de laatste ontwikkelingen en inzichten op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid. U hoort hoe andere organisaties hiermee omgaan en leert hoe u dit direct kunt toepassen binnen uw eigen strategie.

Bekijk het programma en schrijf u in>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid