Stelling
"Elk werk heeft zin. Anders was het er niet."
8
20
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Hoe balanceer je met succes tussen werk en privé?
Langer werken

Hoe balanceer je met succes tussen werk en privé?

Vitaliteit medewerkers

De coronacrisis heeft veel sluimerende vraagstukken op scherp gezet. Gedwongen thuiswerken, ondertussen zorgen voor de kinderen, voldoende aandacht geven aan partner en vrienden … De balans tussen werk en privé staat al langer onder zware druk bij menig hardwerkende professional. Hoe blijft je persoonlijke en professionele leven overeind? Boris Groysberg en Robin Abrahams, onderzoekers aan de Harvard Business School schreven er al in 2014 een artikel over.

Het onderzoek van Groysberg en Abrahams is gebaseerd op gesprekken met 4.000 professionals werkzaam in bedrijven over de hele wereld. De auteurs halen er 5 onderdelen uit van het professionele en private leven die de ambitieuze talenten in evenwicht proberen te houden. De onderdelen zelf zijn makkelijk te benoemen; de oplossingsrichtingen zijn dat niet.

Niemand tekort doen

De professionals die erin slagen om carrière te maken, en dus hogerop te komen in het management hebben manieren gevonden om werk en privéleven zorgvuldig te combineren. Zodanig dat ze niemand tekort doen: hun partner, de kinderen, familie en vrienden en, minstens zo belangrijk: ook niet zichzelf. De meest effectieve manier is voor de meesten: betrek de familie bij het werk! Betrek ze zowel bij de werkgerelateerde beslissingen als de activiteiten. Een geluid dat je niet elke dag hoort.

Je persoonlijke energiebalans

Maar ook zijn de betere carrièremakers erg zuinig op beide levens: werk en privé. Ze letten er scherp op dat geen van beide tekort komt. Daarmee letten ze minstens zo scherp op hun eigen menselijk kapitaal, of hun persoonlijke energiebalans. Natuurlijk hebben ook de geslaagde managers het onverwachte niet in de hand. Maar zij houden wel consequent vast aan de keuzes die ze hebben gemaakt in beide levens: werk en privé, zo is Groysberg en Abrahams uit hun onderzoek gebleken.

Werk-privébalans: 5 thema’s

De onderzoekers hebben 5 thema’s bepaald waarop de balans tussen werk- en privéleven zich afspeelt. Op geen enkel thema kan de balans altijd volmaakt zijn. Maar weten dat al deze thema’s belangrijk zijn voor het gevoel van ‘goed bezig zijn’ helpt al veel. De auteurs beschrijven de thema’s uitgebreid in hun artikel ‘Manage Your Work, Manage Your Life’ op managementplatform HBR.

1} Wat betekent succes voor jou?

Bepalen wat succes hebben, of geslaagd zijn voor jou betekent is de eerste stap op dit thema. Een stap die vaak wordt overgeslagen of on(der)bewust of te laat wordt gezet, stellen de auteurs. Vreemd, want bij elk project op het werk doen de managers dat wel bewust. De uitgebreide beschrijving in het artikel toont aan dat succes veel verschillende dingen kan betekenen. Ook de geijkte verschillen tussen mannen en vrouwen blijken nog volop te bestaan. Maar er is een aspect dat iedereen hogelijk waardeert: betekenisvolle relaties hebben. Met de familie, de omgeving waarin je woont en werkt, en met de mensen waarom je geeft. Wie hier onvoldoende aandacht voor heeft, krijgt onvermijdelijk te maken met een schuldgevoel.

2} De techniek voor je laten werken.

De veelheid en diversiteit aan communicatiemiddelen was tien jaar geleden, toen het onderzoek plaatsvond, ook al een belangrijk vraagstuk. Zelf kunnen bepalen wanneer je bereikbaar bent, voor wat en voor wie is essentieel om dit aspect of thema in je werk- en privéleven in balans te houden. Een strikte scheiding tussen beide levens aanhouden, ook bij de communicatie, is de tweede bepalende succesfactor. Werk is werk, en dat moet zo min mogelijk in het privéleven binnenkomen. En de veelheid aan communicatiemiddelen kunnen soms erg handig zijn, maar ze kunnen persoonlijk contact nooit vervangen. Privé noch professioneel. Een kind voed je niet op via de telefoon. En een team kan je ook niet goed managen op afstand, zijn veelzeggende uitspraken van managers in het artikel.

3} Zorg voor ondersteunende netwerken.

Terug kunnen vallen op mensen die je echt kunnen helpen met vraagstukken in werk- en privéleven is essentieel voor de meeste senior managers. Deels gaat het dan om mensen die ze betalen om duidelijk afgebakende diensten te verrichten, zoals kinderopvang en hulp in het huishouden. De ‘tactische zaken’ noemen ze dat, zodat de drukbezette manager er zelf kan zijn voor de echt belangrijke zaken. Voor steun, begrip en medeleven. Dat hebben ze overigens ook zelf hard nodig, want ook het senior management moet zijn frustraties, twijfels en geluksgevoelens kunnen delen. Ook een professioneel netwerk is dus onmisbaar. Beide mixen? Dat doen de mannen liever niet.

4} Wees geen landverhuizer.

Misschien minder relevant voor mensen in een kleiner land met beperkter taalgebied. Maar ook onze ‘succesnummers’ gaan vaak de grens over om professioneel verder te komen. Dat kan je het beste doen als je nog jong en ongebonden bent, geven de meeste senior managers aan in het onderzoek. Een partner en kinderen hebben blijkt vooral vrouwen te remmen in hun geografische ontwikkeling. Ook hier spelen de rolpatronen volop mee. Een vrouwelijke manager van buitenlandse komaf wordt in veel culturen amper serieus genomen. Dat laten Groysberg en Abrahams zien met diverse voorbeelden. Internationale ervaring is waardevol, beamen de meeste geïnterviewden. Maar niet onmisbaar. Je kunt ook gaan werken bij verschillende bedrijven en afdelingen in de regio. Zeker in de klimaatcrisis kan dat een duurzamere oplossing zijn.

5} Achter elke succesvolle topmanager …

Een begripsvolle partner, die begrijpt welke keuzes je maakt in je carrière en waarom, en je daarom dus ook goed emotioneel kan ondersteunen is onmisbaar volgens de meeste geslaagde topmanagers. Dat gaat verder dan de traditioneel dienende rol. De moderne begripsvolle partner is klankbord en eerlijke recensent. Ze hebben oog voor de winst op langere termijn van een carrièrekeuze die niet zo voor de hand ligt. En ze letten er altijd scherp op dat de manager goed op zichzelf let. Daarbij hoort ook blijvend voldoende aandacht hebben voor de familie, de gezondheid en de vrienden. Een opvallend verschil tussen mannen en vrouwen als partner: de vrouwelijke topmanager verwacht vooral meer ruimte van haar partner zodat ze zelf de juiste balans tussen werk en privé (weer) kan vinden.

Werk-privébalans blijft een zoektocht

Dit artikel van Groysberg en Abrahams is al 7 jaar oud. Toch is het nog interessant en relevant, omdat het laat zien dat een goede werk-privébalans een zoektocht is. Een zoektocht die nooit eindigt, omdat de wereld waarin we leven en werken voortdurend blijft bewegen. Om je daarin staande te houden, moet je zelf ook blijven bewegen. Deze 5 thema’s geven daar praktische handvatten voor. Zodat ook topmensen hun energie zo goed mogelijk in balans kunnen houden.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Langer werken, Nieuws, Talentontwikkeling

Reageer op dit artikel

*

Nationaal Onderzoek Duurzame Inzetbaarheid in coronatijd

Onderzoek_Over_Duurzame_Inzetbaarheid_vakmedianetHoe gaat het nu met onze inzetbaarheid in coronatijd? Houden we het vol of niet? Wat gaat beter, wat juist slechter, bijvoorbeeld qua thuiswerken, leidinggeven op afstand en investeringen in ontwikkeling van mensen? Aukje Nauta en Cristel van de Ven (Factor 5) onderzoeken ook dit jaar hoe de inzetbaarheid van de werkende mens het houdt in deze crisistijd. Omdat dit het tweede onderzoek is in coronatijd, zijn de uitkomsten nog interessanter en relevanter.
Alle reden dus om mee te doen! Klik hier en start de vragenlijst. Het kost 10 minuten.

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid