Stelling
"Ik hou werk en privé liever strikt gescheiden."
32
19
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Hoe blijft het leerproces op afstand op gang?
Langer werken

Hoe blijft het leerproces op afstand op gang?

Nu thuiswerken voorlopig het nieuwe normaal blijft, komt leren op afstand nadrukkelijker in beeld als manier om bij te blijven. Maar e-learning heeft een groot nadeel. Twintig procent van wat mensen leren komt door interactie met anderen. Dat is toch wat lastig, alleen achter een beeldscherm. Hoe kan je ook virtueel van, en met elkaar leren? Fabian Niedballa geeft 3 goede tips op TNLT.

Het artikel van Niedballa heeft wat WC-Eendgehalte. Niet alleen is hij baas van zijn eigen trainingsbureau dat specialiseert in leeromgevingen op maat. Ook is een van de tips die hij geeft (de vierde, die wij hier niet noemen) het advies om… een gepersonaliseerde leeromgeving te bouwen, inderdaad.

Formele kennis moet gaan leven

Maar dan het betere in dit artikel van Niedballa. Want volgens het 70-20-10 principe leren mensen voor 70 procent door hun eigen ervaring, 20 procent komt uit interactie met anderen, en 10 procent doen ze op in een formele setting zoals een cursus, training, coaching of e-learning. Die 10 procent formele leerervaring uit een e-learningactiviteit moet je dus vaak toch eerst verrijken om er echt wat van op te steken. Zodanig dat je kunt zeggen: mijn persoonlijke en professionele ontwikkeling is vooruit gegaan.

Van elkaar, en met elkaar leren

Met elkaar iets doen, iets nieuws uitproberen of testen, dat gaat toch het beste en het gemakkelijkste als je bij elkaar zit in een zaaltje. Of nog beter naast elkaar, zodat je direct ziet wat de ander fout doet of juist goed, zodat je het direct kan nadoen. In 3D bij voorkeur, en niet ‘plat’ op een beeldscherm. Zeker niet als dat maar een vakje van een paar centimeter is naast vele andere in een groep-app. Wat jij fout doet, ziet iedereen direct ook. En fouten maken mag is lang niet in elke bedrijfscultuur het hoogste goed. Laat staan fouten maken moet, want daar leer je het meest van.

Een betere e-learningcultuur in 3 tips

De bedrijfscultuur is dus erg bepalend voor de blijvende overdracht, of het ‘beklijven’ van de nieuwe kennis en ervaringen. Constateert Niedballa terecht. Net zo terecht is zijn stelling dat die cultuur verschilt per bedrijf. Gelukkig heeft hij drie strategieën gedestilleerd uit zijn eigen ervaringen die bruikbaar kunnen zijn in teams van verschillende samenstelling en grootte bij verschillende bedrijven.

1] Meet en communiceer de vooruitgang regelmatig.

Ook bij leeractiviteiten geldt: meten is weten, maar dat meten wordt (te) vaak vergeten. Dus verandert de cursus, workshop, seminar of andere leeractiviteit al snel in het dagje uit, of nu: een uurtje gratis ontspanning voor het scherm. Maar juist nu de interactie steeds vaker digitaal verloopt, is het makkelijk om de voortgang scherp bij te houden. Achter elk beeldscherm(pje) zit een server die alles bijhoudt wat de cursist (al dan niet) doet. Niedballa raad je aan (als HR of opleidingsfunctionaris) om deze 3 resultaatgebieden van e-learning kwalitatief èn kwantitatief bij te houden:

  • Hoe doelmatig is elke interactie? Steekt de medewerker hier iets van op? In hoeverre draagt dat bij aan het bereiken van de vooraf gestelde doelen aan de leeractiviteit? Dit scherp bijhouden laat ook aan de cursist zien dat het bedrijf de e-learning serieus neemt.
  • Hoe tevreden is de medewerker met de leerervaring? Hoe meer de leeromgeving de medewerker aanspreekt, hoe meer hij of zij wordt meegezogen in de ervaring en hoe leuker en belangrijker de e-learning wordt.
  • Wat vindt de cursist en de leidinggevende ervan? De vooruitgang en de ervaringen meten is een ding, dat vastleggen is net zo belangrijk en het gaat digitaal vrij makkelijk. Die informatie gebruiken om de e-learning te optimaliseren en te personaliseren, het liefst voor elke deelnemer en in overleg met de trainer(s) is een volgende stap. Niet zo eenvoudig, maar daarvoor heb je deze informatie wel nodig. Jammer dat Niedballa niet veel over het ‘hoe’ van deze stap zegt. Wel dat het belangrijk is, en dat HR juist hierin zijn meerwaarde kan laten zien.

2] Pas op voor overbelasting.

Wie thuis werkt, is al snel geneigd om meer uren te werken dan bij elkaar op een kantoor. Die ervaring hebben bijna alle thuiswerkers gehad, de afgelopen weken. Komt daar nog e-learning bij als ontwikkelactiviteit, dan gaan de gewerkte uren nog sneller in het rood. Maak er een vaste, dagelijkse gewoonte van is het advies van Niedballa. Het hoeft geen tijdrovende taak te worden. Volgens hem is zelfs 5 minuten elke dag leerzamer dan een sessie van een hele werkdag. Oordeel zelf…

3] Moedig mensen aan om zich te blijven ontwikkelen.

Zeker HR zal deze dagen wel andere prioriteiten hebben, denkt Niedballa. Zoals het bedrijf draaiende houden. Toch is (h)erkenning blijven geven aan mensen en teams die zich blijven ontwikkelen erg belangrijk. Want het motiveert iedereen om te blijven denken en werken aan de toekomst. Eentje waarin het virus onder controle zal zijn, en het hele bedrijf weer wil groeien. Geef de goede performers dus alle ruimte op interne media om met hun veren te pronken, laat ze er vooral bij vertellen wat ze hebben geleerd, en waarom dat zo waardevol is. Voor henzelf, en voor het bedrijf. Die erkenning motiveert anderen om leren en ontwikkelen ook serieus te blijven nemen.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Langer werken, Nieuws, Opleiden en ontwikkelen
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid