Stelling
"Elke ceo moet elk kwartaal verplicht minstens een week meedraaien op de werkvloer."
16
1
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Hoe een Gen Z’er zelf zijn ideale baan ziet
Langer werken

Hoe een Gen Z’er zelf zijn ideale baan ziet

talent

Dit zijn heerlijke tijden voor jonge toptalenten. Elk bedrijf wil ze graag hebben. Maar hoe selecteren zij zelf hun ideale werkgever? Een jong, aanstormend en ongetwijfeld veelbelovend talent, Kahlil Greene deed daar een boekje over open. In een open brief aan zijn toekomstige werkgevers.

Opvallend is direct al dat Greene’s artikel ‘A Gen Zer’s Open Letter to His Future Employers’ op managementplatform HBR in het meervoud is gesteld. Net als veel van zijn generatiegenoten is hij kennelijk niet van plan om het bij 1 werkgever te laten. Ook in de rest van zijn ‘brief’ windt Greene er geen doekjes om. Vol vertrouwen in zichzelf, en zich uiterst bewust van zijn gewilde status legt hij zijn baaneisen op tafel. En daarmee laat hij zien hoe de toptalenten zelf hun afwegingen maken, op zoek naar de ideale werkgever. Iedereen doet er goed aan om het te lezen, merkt hij erbij op. En dit zijn de belangrijkste baaneisen van Greene.

1} Diversiteit en inclusie moet vanzelfsprekend zijn.

Tijdens een introductiebijeenkomst van een financial kreeg Greene te horen dat het bedrijf worstelde met de business case voor diversiteit en inclusie (d&i). Dat het moreel juist was maakte geen enkele indruk bij deze durfkapitalisten. Alleen door aan te tonen dat het merkbaar zou bijdragen aan de winst wist de werkgroep de handen op elkaar te krijgen voor d&i in de directiekamer. Die houding liet Greene zien dat zijn eigen ideeën en opvattingen kansloos zouden zijn als werknemer bij deze firma. Tenzij ze rechtstreeks en aantoonbaar zouden bijdragen aan een hogere winstmarge. Het bedrijf viel hierdoor af bij Greene als potentiële werkgever.

2} Wees duidelijk over sociale en morele vraagstukken.

Gen Z’ers zijn gewend aan heftige discussies over sociale en morele vraagstukken. Zoals BlackLivesMatter en MeToo. En waarschijnlijk ook de opwarming van de Aarde. Werkgevers die geen, of vage standpunten innemen over deze onderwerpen vindt deze generatie minder aantrekkelijk. Wat ze nog afstotelijker vinden is om aangenomen te worden als excuus-Truus, troetel-Turk of andere vertegenwoordiger van een minderheid in het bedrijf. Duidelijkheid in beleid en uitvoering graag. Laat zien dat je het meent wat je zegt. Wil je iedereen gelijke kansen bieden, laat dan ook zien dat je actief bezig bent met de afbraak van vooroordelen.

3} We spreken de taal nog niet.

De culturele en maatschappelijke achtergronden van veel jonge talenten zijn diverser dan ooit. Van-huis-uit hebben ze daarom allerlei gewoontes en gedragsregels meegekregen die niet altijd goed passen bij de gangbare mores van het zakenleven. Zo is het in sommige culturen gebruikelijk om gezagsgetrouw te doen wat je ouders je opdragen. Mensen met een andere achtergrond hebben juist geleerd om overal vraagtekens bij te zetten en te onderhandelen over de meest gunstige uitkomst. Dat maakt verantwoordelijkheid nemen en er verantwoording over afleggen lastig. Net zoals jezelf goed introduceren en effectief netwerken. Moet je proactief om hulp vragen, of afwachten tot je ergens in wordt meegenomen? Hierbij is veel hulp en geduld nodig.

4} Geef ons zo veel mogelijk ruimte.

Gen Z’ers zijn echte social mediadieren. Ze willen zo veel mogelijk platforms gebruiken om hun persoonlijkheid te laten zien aan iedereen die het maar wil zien of horen. Die technieken willen ze ook gebruiken om profesioneel succes te hebben. Zoals Facebook marketing en adverteren op Google. Een dik intern handboek dat gebruik van social media aan banden legt, of helemaal verbiedt vanaf een bepaald functieniveau is nogal een show stopper voor deze generatie(s). Gen Z’ers willen hun aanwezigheid en handigheid met social media gebruiken om ambassadeurs te zijn voor hun werkgever op deze platforms. En ze zijn bereid om rekenschap en verantwoording af te leggen als ze te ver gaan.

5} We willen een verschil maken.

Het zijn geen echte hemelbestormers of wereldverbeteraars. Maar Gen Z’ers willen wel een bijdrage leveren aan een betere, meer rechtvaardige en duurzamere wereld. Waarin ze zelf, langer dan de oudere generaties, moeten leven. Een werkgever die tijd voor sociaal-maatschappelijk werk aanbiedt als keuze binnen de secundaire arbeidsvoorwaarden? Daar worden de Z’ers niet erg warm van. Net zomin als een dag per jaar helpen in de buurtspeeltuin. Aandacht voor sociaal-maatschappelijke impact moet zo veel mogelijk onderdeel zijn van de normale bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld in de keuze van toeleveranciers, omgaan met afval en resten, HR-beleid, of al het inkoopbeleid. Denken wij erbij, want Greene noemt niet veel concrete voorbeelden. Wel stelt hij dat dit aspect de managementvaardigheden kan versterken.

Neem ze serieus!

Greene sluit af met een waarschuwing. Pas op, onze generatie komt eraan. Straks zitten we overal in de directiekamers. En we leggen de lat hoog; voor onszelf en voor anderen. Maar we zoeken verbinding met andere generaties, om samen te bouwen aan een meer inclusieve en welvarende toekomst. Natuurlijk, dat geluid heeft elke nieuwe generatie die op de werkvloer komt laten horen. En als elke generatie verdient ook deze alle ruimte om het ‘waar’ te maken. Neem je ze serieus?



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Langer werken, Nieuws, Talentontwikkeling

Reageer op dit artikel

*

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid