Stelling
"Taakroulatie binnen een team is de beste manier om duurzaam inzetbaar te blijven."
18
13
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Hoe hou je de persoonlijke ontwikkeling op gang?
Anders werken

Hoe hou je de persoonlijke ontwikkeling op gang?

groeien en ontwikkelen gaat zo

We hebben steeds meer informatie bij ons. Alles is direct te vinden op telefoon, tablet of computer. Dus hebben we steeds minder kennis paraat. Hoeft niet meer. Toch is niet alles te vinden op het web en op social. Vooral de de zachte en sociale vaardigheden moeten we toch echt bij onszelf blijven ontwikkelen. Persoonlijke ontwikkeling blijft dus relevant voor duurzame inzetbaarheid.

We weten steeds minder goed wie wat wanneer moet beheersen. we weten wel steeds sneller en uitgebreider hoe de persoonlijke en professionele ontwikkeling verloopt bij andere bedrijfsorganisaties. En bij andere professionals die hetzelfde soort werk doen. Dus is het goed om de vingers strakker dan ooit op de polsen te houden bij de ‘concullega’s’ om je persoonlijke ontwikkeling op gang te houden.

Kijk naar je eigen!

Wie goed let op zijn eigen manier van werken ‘leert’ vaak beter en sneller iets nieuws dan iemand die veel uit zijn hoofd wil leren. Dat is het verschil tussen abstracte en parate kennis. Wie beter let op de manier waarop hij of zij zelf het beste iets leert (kennis, houding, vaardigheden of een mix) leert 15 procentpunt beter dan mensen met aangeboren intelligentie. Zo bleek uit onderzoek van Marcel Veenman, beschreven door Ulrich Boser op HBR.

Persoonlijke ontwikkeling vereist juiste grondhouding

Maar nog belangrijker dan zelfkennis is de juiste grondhouding voordat je begint met leren en ontwikkelen. We gaan traditioneel uit van een fixed mindset: je wordt geboren met bepaalde intelligentie en kwaliteiten en dat bepaalt wat je wel en niet kunt. Met een growth mindset geloof je dat je talenten een startpunt zijn en dat je jezelf steeds kunt verbeteren en ontwikkelen met inzet en discipline. Dat zeggen Aleid Erbrink en Mathijs de Boer bij Boertien Vergouwen Overduin.

Leren is ervaringen opdoen

Misschien is het beter om te spreken van ‘ervaringen opdoen’ in plaats van ‘leren’. Zeker bij mensen in uitvoerende beroepen. Onderzoeker en adviseur op duurzaam leren in organisaties Kolkhuis Tanke geeft hiervan een mooi voorbeeld op PW. “Vaak zijn medewerkers zelf of samen met collega’s met oplossingen voor problemen gekomen, hebben ze een complexe storing opgelost, of hebben ze voor bepaalde werkzaamheden zelf een andere aanpak bedacht. Daar leer je ook van. Als je mensen dat expliciet laat benoemen, laat je zien dat ze ook in staat zijn om te leren en geef je ze een succeservaring met leren mee.”

Persoonlijke ontwikkeling via alledaagse leermomenten

Vaak doen medewerkers zelf wat geringschattend over die praktijkervaringen. Het hoort erbij dat je samen dingen oplost, het is niet echt zo bijzonder wat ze hebben ontdekt. Toch zijn erin de dagelijkse uitvoering van bijna elke werkzaamheid veel leermogelijkheden, zegt Kolkhuis Tanke. Die ‘alledaagse leermomenten’ zitten vaak in onverwachte uitbreidingen van het dagelijks werk. Zoals een schoonmaker in een verzorgingshuis die te maken krijgt met dementerende patiënten. “Als iemand wil weten wanneer hij het nu goed doet voor zo’n bewoner, dan kun je daar een leerervaring omheen organiseren. Je kunt zeggen: ga maar naar een training over dementie, maar je kunt ook de psycholoog van het verpleeghuis overlegmomenten laten inplannen met deze medewerkers.”

Vluchten kan echt niet meer!

Laatste argument tegen meer en weer leren: het zal mijn tijd wel duren. Dat leidt tot uitstellen, en tot onaangename verrassingen als blijkt dat je het toch niet haalt. Omdat die reorganisatie eerder komt dan gedacht, of omdat het pensioen weer later komt. Vroeger waren er meer ‘parkeerbanen’ waar uitgerangeerde of opgebrande senior-medewerkers inderdaad niet veel meer deden dan hun tijd uitzitten. Die functies zijn na alle reorganisaties en bezuinigingen bijna nergens meer te vinden. Vluchten kan nu dus echt niet meer.

Persoonlijke ontwikkeling hoort bij employability

Een verkenning van ieders employability kan een goed aangrijpingspunt zijn om het nadenken over persoonlijke ontwikkeling op gang te houden. Kijk naar de ontwikkelingen in de functie, en wat breder in het vak waar die functie bij hoort. In elk beroep zijn ontwikkelingen aan te wijzen die ‘er aan komen’. Je kunt alleen employable zijn wanneer je daar tijdig op inspeelt, door nieuwe vaardigheden, houdingsaspecten en kennis te integreren in de huidige manier van werken. Wat komt eraan, in de nabije toekomst? En ben ik daarvoor voldoende uitgerust, qua opleiding en ervaring? Door daar regelmatig even bij stil te staan maken medewerkers hun eigen, informele inzetbaarheidsplan(ning). Hier zijn nog meer tips voor het ontwikkelen van een leercultuur.

3 tips om persoonlijke ontwikkeling op gang te houden

Als mensen meer, en beter zijn gemotiveerd om (weer) wat bij te leren, is het zaak om de gang erin te houden. Het dagelijkse werk moet gewoon doorgaan natuurlijk, maar het mag niet leiden tot een houding van ‘laat maar zitten verder’. Ook voor het op gang houden van de lol in iets nieuws leren bevat het artikel over de leercultuur goede tips. Als aanvulling daarop geven we nog deze drie aanmoedigingen voor het leerproces zelf.

1} Stel duidelijke leerdoelen.

Veel mensen beginnen aan iets nieuws of iets anders zonder veel vertrouwen dat ze het ook echt onder de knie zullen krijgen. Gaandeweg het leren komen er vaak meer twijfels: ben ik goed genoeg, heeft dit wel zin, wat als het mislukt, kan ik niet beter wat anders gaan doen? Sommigen moffelen dat weg door te roepen dat ze wel zullen zien, het gewoon maar proberen, of hun best zullen doen. Dat je twijfelt bij iets nieuws is normaal, stelt Boser. Maar het is veel effectiever om het leren te zien als een project, met bijbehorend management. Stel jezelf duidelijke doelen. Een einddoel, en als dat niet direct zichtbaar of haalbaar is: tussenstappen, of tussendoelen. Met doelen worden de vorderingen op weg naar het doel beter zichtbaar. Als dagelijkse of kleinere successen of verbeteringen in je manier van werken.

2} Reflecteer op wat je hebt geleerd.

Het kunstje is bekend onder pedagogen en anderen met een opleiding of achtergrond als leraar: hoe kan het dat je wat weet? Iedereen die iets nieuws heeft geleerd, moet zich direct daarna afvragen: weet ik het ook echt? Snap ik het? Kan ik het nadoen? Kan ik het aan een ander uitleggen? Of moet ik er toch nog wat meer van weten, of wat vaker oefenen? Een van de grootste problemen bij leren is volgens Boser dat we niet vaak genoeg deze vragen aan onszelf stellen. We denken te snel: ik weet het wel. Dat geldt zeker voor de ongeduldigen onder ons. En voor de mensen met een hekel aan dat ‘leren’.

3} Breng het snel in de praktijk.

Wie iets nieuws heeft geleerd, behoudt die vaardigheden alleen wanneer hij of zij ze vrij snel daarna in de praktijk kan brengen. Oefeningen of praktijksimulaties zijn ook goed, als ze maar realistisch zijn. Het geleerde moet dus zinnig en nuttig zijn in het werk, en liefst ook leiden tot langer, en beter doorwerken. Zonder dat uitzicht ontstaat ‘career plateauing’: de opvatting dat het geen zin heeft om iets erbij te leren want het helpt mijn loopbaan toch niet verder.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Anders werken, Nieuws, Opleiden en ontwikkelen
E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid