Stelling
"Bij hybride werken gaat het er weer om wat je kunt, niet wie je kent."
8
2
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Hoe je mensen een burn-out in jaagt
Anders werken

Hoe je mensen een burn-out in jaagt

Wie hebben het meeste last van burnouts? De mensen bij wie je dat het minst verwacht. De hi-po’s, of de grootste talenten in je organisatie. Hoe kunnen die zich nou uitgeput en opgebrand voelen? Management consultant en coach Alain Hunkins benoemt de belangrijkste oorzaak: hun direct leidinggevenden. Hij geeft op Forbes praktijktips om het talent beter te managen.

Bijna alle hi-po’s zijn gevoelig voor burnouts, stelt Hunkins. Hij baseert zich op onderzoek van dit jaar onder ruim 15.000 leidinggevenden in de VS. Hun burnouts hebben niet zoveel te maken met uitputting omdat ze te hard werken, en daarbij te hard van stapel lopen. Het heeft meer te maken met verkeerd werken. Hi-po’s met een burn-out weten vaak niet goed hoe ze moeten stoppen met werken. Hoe je het werk, ook in je hoofd, kunt afzetten ’s avonds en in de weekenden. Wat jouw beste manier is om dat te doen.

Overweldigd raken

Hunkins beschrijft verschillende cases in zijn artikel ‘Burnout Boom 9 Ways To Protect Your High-Potentials’. Van mensen die het werk niet meer aankunnen, omdat het maar door lijkt te gaan. Ze raken erdoor overweldigd. Ze willen veel, maar ze kunnen nog niet zoveel. En dat leidt tot hoge kosten, aan ziekteverzuim en aan personeelsverloop. Juist onder de mensen die je graag wilt behouden voor je organisatie. Dat probleem is wel bekend, inmiddels.

Geen goede motivatie

Ook hebben we vaker gehoord dat de oorzaak vooral gezocht moet worden bij de (direct) leidinggevenden. Maar wat doen zij dan precies verkeerd? Het probleem is niet dat ze de hi-po’s teveel werk geven. Het probleem is dat ze teveel werk geven waar de talenten het nut niet van inzien. Ze zijn dan niet goed gemotiveerd voor die taken, ze hebben de indruk dat ze de rotklussen krijgen toegeschoven en dat ze er niet genoeg tijd voor krijgen. Ook vinden ze dan vaak dat er teveel voor ze wordt bepaald hoe dat werk gedaan moet worden, en ze ervaren te weinig steun van hun direct leidinggevende.

Sta je zelf achter je werk?

Allemaal factoren waar de direct leidinggevende grote invloed op heeft, concludeert Hunkins. Want ze zijn allemaal te vangen onder de noemer: verkeerde aansturing. Mensen werken zich uit de naad voor zaken waar ze zelf achter staan. Waar ze in geloven. Daar worden ze moe van op het eind van een werkdag, maar de mentale uitputting die zo kenmerkend is voor een burn-out blijft uit.

5 Praktijktips voor betere aansturing van hi-po’s

Hoe verbeter je de aansturing van je hi-po’s dan? Hunkins sluit aan bij de opvattingen van diverse praktijkmensen. Zij concluderen: Mensen doen meer werk en hebben minder last van stress als ze bevlogen zijn voor hun werk èn als ze zich betrokken voelen bij de organisatie waar ze werken. Het brengt Hunkins tot de volgende praktijktips:

1} Constant contact en communicatie.

Minstens eenmaal per week, met elk teamlid. Vergeet vooral de mensen met uitvoerende taken niet. Vraag informeel even hoe het gaat, of stel die vraag in een werkoverleg. Vraag ook explicieter naar werkgerelateerde zaken die beter kunnen, en wat je daar als leidinggevende aan kunt doen.

2} Waardering tonen.

Het logisch vervolg van de eerste tip: zorgen dat iedereen zich gewaardeerd voelt. Dat elk teamlid weet dat zijn en haar inspanningen belangrijk zijn. Juist ook van mensen met werk waar je niet direct de resultaten van ziet, zoals ondersteunende functies (receptie, catering). En van de mensen zonder direct klantcontact. Benadruk het belang van dat werk voor de collega’s, de klanten en de reputatie van het bedrijf.

3} Wees duidelijk.

Niets veroorzaakt zoveel stress als een vage, onduidelijke of incomplete opdracht of briefing. Het schept verwarring, laat ruimte voor speculatie en interpretatie en het betekent altijd tijdverlies. Expliciet navragen of de opdracht duidelijk is zou een goede aanvulling zijn, denken wij.

4} Werk op vaste tijden.

Het gaat dan vooral om vaste tijden om vragen te stellen aan de leidinggevende en het management, vaste tijden voor informele ontmoetingen en om vaste begin- en eindtijden. Vooral die eindtijden zijn belangrijk. Die moeten absoluut zijn: het management verstuurt ’s avonds laat en in het weekend geen mails, apps of andere werkgerelateerde oproepen of verzoeken.

5} Betrek HR bij acties gericht op personeelsbehoud.

Altijd een goed idee natuurlijk, een HR-professional weet meer van talentmanagement en personeelsbehoud dan een manager. Maar een direct leidinggevende kent zijn mensen meestal een stuk beter. En weet dus beter op welke knoppen je het beste kunt drukken om deze m/v te motiveren voor de zaak. Dat had de auteur nog wat meer kunnen uitwerken.

Een kussenlijstje

Op het eerste gezicht lijken ze weinig opzienbarend, deze 5 praktijktips. (Komt nog bij dat Hunkins ze zelf oprekt tot 9 tips, maar ze vallen makkelijk te combineren.) Waarschijnlijk doen veel direct leidinggevenden dit vaak al bij de meeste leden van hun team(s). Maar stel je even voor dat ze dat niet doen. Dat veel managers dit steeds vaker vergeten in het contact met hun teams. En bedenk dan wat er gaat gebeuren in de organisatie.

Het brengt ons tot de conclusie: stress verminderen en burnouts voorkomen zit vaak niet in grootschalige of diepgravende veranderprocessen. Ook met kleine, alledaagse interventies kan je als leidinggevende veel resultaten behalen. Moedig je veelgeplaagde leidinggevenden eens aan om dit lijstje onder hun kussen te leggen …



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Anders werken, Arbeidsomstandigheden, Leiderschap, Nieuws

Reageer op dit artikel

*

Congres over Duurzame Inzetbaarheid 2021

Half thuis, half op de zaak… en misschien ook nog weleens onderweg. Hybride werken is de nieuwe vorm van duurzaam doorwerken als we uit de crisis komen. Onderzoek toont aan dat de balans tussen werk en privé een grote uitdaging is voor de thuiswerkende medewerkers. Hoe geef je vorm aan het DI-beleid in de nieuwe hybride omgeving? Laat je tijdens het online congres over Duurzame Inzetbaarheid op 15 en 17 juni 2021 inspireren door de experts en vooruitstrevende bedrijven. Zij nemen je mee in de nieuwste inzichten op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Twee middagen vol inspiratie, kennis en praktische tips voor jouw DI-beleid.

Bekijk het complete programma en schrijf je in!

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid