Stelling
"Zorgen dat mensen op kunnen gaan in hun werk is nu de beste remedie tegen de crisis."
6
12
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Hoe leer je er blijvend iets bij?
Langer werken

Hoe leer je er blijvend iets bij?

Drie dingen kunnen ons duurzaam inzetbaar houden de komende jaren: opleiden, opleiden en opleiden. Dat maakt toekomstplannen maken een stuk makkelijker. Over blijft nog de vraag: hoe? Hoe leert iemand niet alleen iets nieuws, maar hoe zorg je dat het ook echt blijft ‘hangen’? Amy Gallo, bekend en gevierd auteur, onderzoeker en redacteur van managementinformatie schreef er een klassiek artikel over in de Harvard Business Review. Dit zou je dus eigenlijk al moeten weten.

Vooral de overheid hamert het er steeds harder in: alleen door te blijven leren en ontwikkelen blijf je duurzaam inzetbaar. Iedereen zal het moeten doen, jong of oud, met vast werk of permanente flex. Zonder education permanente ben je al snel niet meer relevant op de arbeidsmarkt. Kijk maar naar het programma NL leer door. En de (vele) varianten en voorgangers.

Buiten je comfort zone stappen

Maar Amy Gallo, auteur van het uitstekende artikel ‘How to Master a New Skill’ schreef haar verhaal al in 2012. Een wereld van verschil met vandaag? Nee. Ook toen zat de wereld volop in een crisis. Een financieel-economische, maar ook toen vond iedereen het zeer verstandig en gewenst als je er ‘iets’ bij leerde. “Zelfs intelligente mensen moeten voortdurend proberen om nog slimmer te worden”, laat Gallo een van haar deskundigen, de auteur en gedragspsycholoog Heidi Grant Halvorson zeggen. Het ging toen vooral om aanleren van nieuwe vaardigheden. Vaardigheden die buiten je comfort zone lagen waren (toen al) erg gewild. Dat stelt Joseph Weintraub, professor in organisatie, management- en gedragspsychologie in het artikel.

Voortdurend verbeteren

De insteek was toen vooral: verbreden. Doe er iets bij of naast, versterk een sluimerende vaardigheid, gebruik het anders, en ontwikkel een talent of behoefte waarmee je langer inzetbaar blijft. Vooral omdat je jezelf daarmee voortdurend verbetert. Wat je ernaast of erbij deed, maakte niet eens zoveel uit. Het ging (en gaat) om je persoonlijke ontwikkeling. Dat is nu nog zo, als is de link met inzetbaarheid op de arbeidsmarkt (weer) belangrijker geworden bij de keuze: wat te ontwikkelen.

8 stappen voor beklijvende ontwikkeling

De verbinding tussen het te leren ‘kunstje’en de mate waarin je er meer, beter of langer door werkt blijkt wel uit minstens 2 van de 8 stappen die Gallo beschrijft om er blijvend iets bij te leren. Dit stappenplan is in strikt chronologische volgorde, begin dus bij het begin.

1} Ben je er klaar voor?

Dit kan de leergierige werkende testen met het antwoord op deze 2 vragen. Is het haalbaar om dit erbij te leren of verder te ontwikkelen? Zo kan je gevechtspiloot of autocoureur willen worden, maar zonder goede oog-handcoördinatie heb je weinig kans. Net zo min als een viroloog worden zonder wiskundige kennis. Tweede vraag: heb je genoeg tijd en energie voor dit leer- en ontwikkelproject? Want dat is het: een project. Persoonlijke ontwikkeling vraagt om hard werken, veel doorzettingsvermogen, en eindeloos blijven oefenen. Dat laatste zeker als het gaat om nieuwe vaardigheden.

2} Wordt het gevraagd?

Iets nieuws leren of ontwikkelen kost veel tijd en energie. Dan moet het uiteindelijke resultaat wel die moeite waard zijn. Je moet er een andere, betere baan mee kunnen krijgen of een aanzienlijke promotie. Misschien vind je het zelf prettig als je beter leert spreken in het openbaar. Maar vindt je manager dat ook belangrijk, is het voorbeeld van Gallo. Zo niet, dan zal je weinig morele en financiële steun krijgen. Persoonlijke ontwikkeling is een investering die zich pas na jaren uitbetaalt. Zoek dus iets dat over 3 tot 5 jaar nog waardevoller zal zijn dan nu.

3} Hoe leer jij het beste?

Kijk voor het antwoord naar je leerervaringen uit het (recente) verleden, laat Gallo Halvorson zeggen. Pak je c.v. erbij, en beoordeel van elke geleerde vaardigheid hoe je die hebt geleerd. Ging dat makkelijk of niet? Waar heb je veel van geleerd? Hoe ging dat? Leerde je het meeste uit boeken, maakte je zelf aantekeningen of keek je liever hoe anderen het deden? Kijk ook naar de minder geslaagde leerpogingen. Waarom lukte het toen steeds maar niet?

4} Zoek een goede mentor.

Dat wil zeggen: iemand die het ‘kunstje’ dat jij graag wil leren al goed kan, en iemand die het ook goed kan overdragen. De direct leidinggevende raadt Gallo en haar bronnen af als mentor. Die moet je hele functioneren beoordelen; tijdens het leerproces gaat het om deze specifieke vaardigheid. Het beste is om je bescheiden op te stellen bij de zoektocht naar de ideale leraar, weet de auteur. “Jij bent daar erg handig / goed in, ik kan dat niet zo goed. Ik wil het wel graag leren, kan je me misschien wat tips geven?” Die egostreling kan bijna niemand weerstaan. Maar, zoals gezegd: hierin steekt een risico. De bekwame functionaris hoeft nog geen goede, geduldige, rustige leraar te zijn. Dit aspect benoemt Gallo helaas niet. Net zolang blijven zoeken misschien?

5} Klein beginnen.

Probeer niet het einddoel in een keer binnen te halen, stelt Weintraub in het artikel van Gallo. Probeer ook niet om teveel tegelijk te leren. Wie assertiever wil worden, moet niet proberen om een monoloog van drie kwartier te houden tijdens een vergadering of presentatie. Begin liever met vaker en eerder wat te zeggen tijdens vergaderingen met collega’s. En dan pas met minder of niet bekende mensen erbij.

6} Blijf reflecteren op wat je hebt geleerd.

Beide bronnen van Gallo, Halvorson en Weintraub raden leerlustigen aan om te vertellen aan geïnteresseerden wat je probeert te bereiken. Misschien kunnen ze je niet verder helpen, ze kunnen je wel emotioneel ondersteunen bij tegenslagen en aanmoedigen om het te blijven proberen. Zonder die feedback van anderen heeft de leerling eigenlijk geen idee hoe ver hij of zij is. Mensen zijn dan te onzeker, of juist te zeker over hun vorderingen. Ook weten ze dan amper hoe relevant het is voor de arbeidsmarkt van binnenkort.

7} Probeer het aan anderen te leren.

Een van de snelste manieren om een nieuwe vaardigheid te leren is het anderen bij te brengen, stelt Gallo. Dat kunnen andere teamleden of collega’s zijn. Het werkt waarschijnlijk veruit het beste bij vaardigheden met een duidelijk begin en eind, zoals een nieuwe app installeren op je smartphone of een nieuw wachtwoord op je computer. Of een dankwoord uitspreken bij een vertrek of jubileum. Een aquisitie- of klachtgesprek leren voeren met een echte klant is al wat riskanter, denken wij. Maar de druk van een vaste afspraak om anderen iets te leren kan ervoor zorgen dat de medewerker nog eens extra zijn best doet.

8} Heb geduld.

Vooral eenvoudiger vaardigheden, zoals de omgang met office-pakketten of een kartonnen verpakking netjes plat maken willen de meesten in een keer onder de knie krijgen. Toch lukt dat bijna nooit (probeer het maar eens met Excel of met een flinke besteldoos). De meeste vaardigheden leer je pas na een halfjaar goed, zeggen Halvorson en Weintraub. En als het goed gaat, zien de anderen dat meestal niet eens.

Tijdloos

Gallo rondt haar artikel als altijd af met een lijstje do’s en don’ts die fungeren als een handige samenvatting. Van het (hopelijk) geleerde, zou je kunnen zeggen. Gevolgd door enkele voorbeelden van werkenden die zich ongeveer op de beschreven manier professioneel hebben ontwikkeld. Dat, en de gestructureerde opbouw (van algemeen naar specifiek of chronologisch) maken artikelen erg leesbaar, en bruikbaar. En bijna tijdloos, zou je kunnen zeggen.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Langer werken, Nieuws, Opleiden en ontwikkelen
De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid