Stelling
"Bij langer thuiswerken moet je het werk zelf heel anders inrichten."
26
4
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Hoe thuiswerkers omgaan met hun vakantiedip
Anders werken

Hoe thuiswerkers omgaan met hun vakantiedip

Echt ongelukkig van thuiswerken worden we (nog) niet. Ons werkgeluk steeg in een jaar met 9 procent, en de helft wil wel vaker thuiswerken. Maar voor nog meer werkplezier willen we toch graag weer terug naar de zaak. Helaas, dat kan vaak nog niet. De vakantiedip voorkomen is daarom nog belangrijker en lastiger, met al die gedwongen thuiswerkers.

Dit jaar geeft 64 procent van de werknemers hun werkplezier een 8 of hoger. Zo blijkt uit het Werkplezier Onderzoek 2020 van Tempo-Team. Vorig jaar deed 55 procent dat. Wat vinden we zo leuk aan ons werk? De inhoud, goede balans tussen werk en privé, en ook: erkenning of waardering krijgen. Dat vindt de helft belangrijk, maar ook vindt 18 procent dat hun leidinggevende hierin te kort schiet. Ook empathie tonen en betere feedback geven kan op het lijstje goede voornemens van het management.

Meer werkplezier op kantoor

Wat valt nog meer op aan het onderzoek? Juist de mensen die hun werkplezier een 8 of meer geven wil graag weer terug naar kantoor. Logisch, want we willen weer lachen en balen met collega’s, samen lunchen, successen vieren en nederlagen incasseren. Mannen nog liever dan vrouwen, en 45-plussers liever dan mensen van 26 tot 35 jaar. Vooral die leeftijdsgroep werkt graag vaker thuis. Minder werkstress is de meest genoemde reden daarvoor: 61 procent kruisde dat aan.

Werkplezier kan ook thuis: 5 Tips

Maar goed, of je het nu leuk vindt of niet, thuiswerken is voorlopig de norm voor wie dat kan. Hoe maak en hou je dan toch plezier in dat werk? Een manier is om te bedenken hoe je je zou voelen als je het werk opeens kwijt zou zijn. Negatieve visualisatie noemen gedragspsychologen dat. Het kan altijd nog erger, denken de nuchtere Nederlanders. Je kunt natuurlijk ook bedenken dat werken niet altijd leuk hoeft te zijn, en dat aan alles negatieve kanten kleven. Maar ja. Wat helpt beter tegen de vakantiedip of blues achter het thuiswerkbureau? Check deze 5 tips.

1} Opruimen!

Oplettende lezers hebben dat vòòr hun vakantie al gedaan. Maar ook dan loont het om na terugkomst eerst goed om je heen te kijken. Vaak zie je dan zaken die anders kunnen. Of probeer de methode Kondo: gooi of geef alles weg waar je niet blij van wordt. Sorteer de resterende ‘leuke’ zaken per categorie, en berg ze ook zo op. Tenzij je ze zò leuk vindt dat je sombert wanneer je ze niet spontaan ziet op je werkplek, denken wij dan. Maar doe dat hoogstens voor enkele ‘leukmakers’.

Ook digitaal!

Pak daarna zeker ook de digitale rotzooi aan. Mails archiveren, apps opschonen, stel filters in voor allerlei afzenders en onderwerpen die niet direct prio verdienen. Zoals ezines (behalve die van ons), groepsgesprekken, persberichten, uitnodigingen. Laat ze in aparte mappen lopen en bekijk ze enkele malen per week op vaste tijden. En verder niet.

2} Prioriteren.

Gebruik de (relatieve) rust van de vakantie om de dagelijks werk vanuit een ander, breder perspectief te bekijken. Welke activiteiten zijn echt belangrijk, wat wilt je over drie tot vijf jaar met de carrière hebben bereikt? Welke kanten wil je uit, hoe wil je jezelf professioneel en als mens gaan ontwikkelen? Zoek naar andere mogelijkheden in de organisatie om je eigen talenten en competenties in te zetten. Ga iets nieuws leren, dat geeft vooral na een vakantie een lekkere leerkick.

De eerste dagen

Ben je de eerste dagen na terugkeer vooral aan het reageren op stapels mails en andere verzoeken? Doe dat alleen op gezette tijden de eerste werkweek, en dan eerst voor de belangrijkste afzenders. Zeef of filter de rest naar submappen in de mail, geef ze een andere kleur. Of stuur ze terug, met de tekst: deze mail kwam binnen tijdens mijn vakantie. Is uw verzoek nog relevant? Dan graag een nieuw bericht.

3} Pimp je werkplek.

Beginnen of doorgaan met een schone lei is vooral leuk als je thuiswerkt. Check de spullen. Is dat beeldscherm groot en scherp genoeg? Na 5 tot 10 jaar matig intensief gebruik ben je wel toe aan iets nieuws. Zeker bij videoconferenties is een groter scherm (minstens 60 centimeter doorsnede) geen luxe. Dan het toetsenbord. Blijf niet pielen op een (te) klein laptopje als je hele dagen thuiswerkt. Probeer een full size ergonomisch exemplaar. Geldt ook voor de muis. Hoe gaat het met de headset en de webcam? Kijk dan nog even naar de internetverbinding zelf. Met een draad heb je nog altijd een betrouwbare en snellere verbinding dan via wifi.

4} Eruit!

Belangrijk voor thuiswerkers, maar ook voor kantoorslaven: doe elke dag iets fysiek inspannends in de gezonde buitenlucht. Al is het maar een stevig blokje om de woning of het kantoorpand. Loop of ren bij voorkeur door een park, of door een straat met veel bomen of ander groen. Dat geeft je ongemerkt veel werkplezier, en je wordt er rustiger van. En onder dit motto kan je ook een ‘terugkomdag’ op de zaak plannen, elke 2 weken. Zeker verstandig voor de mensen die de collega’s echt missen.

5} Hou de grenzen scherp.

Interessante tip van TED: ontwikkel een ritueel om het einde van elke werkdag te markeren. Dat kan met een bezweringsformule, zoals ‘Zo, dat was dat.’ Zeg dat nadat je de agenda voor de komende dagen hebt doorgenomen, en bijgewerkt. Schiet je daarna nog wat te binnen, dan kan je denken: ‘ik heb mijn planning net doorgenomen en het stond er niet bij. Dus ik schrijf het op, en ik kijk er morgen wel naar.’

Werkspullen scheiden van privé

Als het kan, doe dan het werk op een aparte computer of laptop en telefoon, en regel je privéleven op andere apparaten. Het geeft je de mentale rust en zekerheid dat werk en privé niet door elkaar heen kunnen lopen. Meng het zo min mogelijk, dus werk op een vaste plek in huis en hou het werk altijd daar. Wie draadloos werkt, kan zelfs een aparte wifi-verbinding opzetten voor het werk.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Anders werken, Nieuws, Rendement op arbeid, Tools
De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid