Stelling
"Je werk met passie doen kweekt perfectionisme."
5
25
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Gezonder werken Ik word er gestoord van!
Gezonder werken

Ik word er gestoord van!

overwerkte kantoormedewerker

De cijfers liegen er niet om. Een op elke 7 werknemers vreest er een burn-out door te krijgen; 1 op 5 verzuipt sowieso al in de informatie, en 1 op 3 denkt aan ander werk. Achterliggende oorzaak voor al dit malheur: de smartphone. Hoe worden we het ‘ding’ weer de baas?

De informatiestroom stopt nooit, er komen steeds meer zakelijke communicatiekanalen bij en het is makkelijker dan ooit om voortdurend bereikbaar te zijn voor collega’s, baas of klanten. Ook tijdens vakanties verwacht de helft van de werkgevers dat u mail van de zaak leest. Door de grote hoeveelheid mails en telefoontjes, voelt bijna de helft (45%) van alle werknemers zich geleefd. Vooral jongere werknemers hebben er last van. Het blijkt al bijna 2 jaar uit allerlei onderzoeken. Recent weer uit onderzoek van hr-dienstverlener Tentoo. Ook zou een meerderheid van de werknemers nu voor een recht op onbereikbaarheid na werktijd zijn.

Een serieuze verslaving

Bijna elke werkende mens gebeurt het minstens eenmaal per week: je zit of staat face-to-face met iemand te praten en plots wordt een van beiden afgeleid door een bliepje of piepje op zijn smartphone of tablet. Een kwart van die interrupties leidde tot een serieuze ruzie met de gesprekspartner. Het apparaat lijkt steeds meer op een serieuze verslaving, vergelijkbaar met roken of alcohol.

Netiquette als sociale norm

Wat doen de meesten als ze zien dat de ander een digitale distractie heeft? Veertig procent doet niets. Een kwart toont zijn afkeuring nonverbaal, en 14 procent loopt weg. Blijft tien procent over die er wat van zegt. Moeilijk, soms pijnlijk, maar dat is wel de meest constructieve houding, betoogt Joseph Grenny in een soms pijnlijk-eerlijk artikel op HBR. Want, zoals met elke sociale norm ontstaat er ook pas een digitale ‘netiquette’ als voldoende mensen de overtreders van die norm berispen. Acceptabel digitaal gedrag ontstaat niet vanzelf.

3 tips voor constructiever digitaal gedrag

Iets zeggen van storend digitaal gedrag doet u bij voorkeur niet op bruuske wijze. Grenny pleit voor de ontwikkeling van nieuwe vormen van hoffelijkheid rond het gebruik van mobiele communicatie. Hij geeft drie tips om ‘netiquette’ constructief aan de orde te stellen.

1} Geef voorbeelden.

Iedereen kent wel momenten en situaties waarin gebruik van mobiele telefoons minder gepast is. De kunst is om die situaties ter sprake te brengen zonder uw gesprekspartners het gevoel te geven dat ze in hun hemd staan. Geef dus voorbeelden van anderen in soortgelijke situaties, of geef zelf het goede voorbeeld door uw mobiel eerst ostentatief op tafel te leggen en het apparaat dan met wat theater weg te bergen als de bespreking begint, onder het motto ‘Dat kan wel even wachten nu’, of: ‘Dat leidt nu teveel af’. Goed voorbeeld doet goed volgen?

2} Betrek het op jezelf.

Een ander direct aanspreken op storend digitaal gedrag kan beter niet als hij of zij helemaal is gefocused op het apparaat. Weer geldt: wacht een rustig moment af zonder gebruik van het schermpje, en stel de kwestie aan de orde in de dialoog die je nu zou moeten hebben. Geef daarbij zelf eerst het goede voorbeeld: “Ik leg mijn telefoon nu weg, ik doe ‘m nu even uit.” Valt het kwartje nog niet aan de andere kant, geef dan aan waarom jij last hebt van een smartphone tijdens tweegesprekken: “Ik krijg er altijd een vreemd gevoel van als iemand op zijn telefoon zit als ik met hem praat”. Iets directer is de aanwijzing: “Ik stel voor dat we tijdens dit gesprek onze telefoons uit doen, of in flight modus zetten.”

3} Afspraak is afspraak.

Een norm is geen norm als niemand zich eraan houdt. Ook hier kunt u het beste zelf weer het voorbeeld geven: betrap uzelf op ongeoorloofd gebruik tijdens het gesprek, geef het toe en beloof beterschap. Kijkt uw gesprekspartner tijdens het gesprek naar zijn telefoon, bevestig dan dat u dit niet op prijs stelt, bijvoorbeeld door uw wenkbrauwen op te halen. In een groep of team ontstaat na enige tijd vaak een stopwoordje bij ongeoorloofd gedrag, zoals ‘mobiel’, of ‘ssht’ bij gebel of gepingel tijdens het gesprek. Eerst zal het kwartje niet bij iedereen vallen. Dan is een directere aanpak toegestaan volgens Grenny: “Ik zie dat je graag je berichten wilt checken. Zou je dat straks even kunnen doen?” Het zal u eerst op boze blikken komen te staan, en uitvluchten als ‘dit is echt even heel belangrijk’. Maar de meeste mensen passen hun gedrag snel aan, stelt de auteur.

Smartphones constructief gebruiken

Grenny benadrukt dat we door mobiele telefoons veel sneller en met veel meer mensen kunnen communiceren. Maar het mag niet ten koste gaan van onze normen voor hoffelijkheid, beleefdheid en respect voor onze gesprekspartners face-to-face. Het lijkt hoog tijd te worden dat we mobiele technologie op constructieve manieren leren gebruiken. In situaties waarin de smartphone echt kwaliteit toevoegt aan ons leven. Omdat we sneller en vaker in contact kunnen komen, zodat werken echt efficiënter wordt.

Gebruik de smartphone echt slim

Daar horen duidelijke afspraken over bereikbaarheidstijden bij. Die moet iedereen dan ook respecteren. Schakel af tijdens vrije tijd, dan blijft die tijd ook echt vrij. Doe dat ook op belangrijke zakelijke contactmomenten, zoals vergaderingen, besprekingen etc. Wie zakelijk en privé veel contacten heeft, gebruikt twee aparte toestellen (of aparte SIM-cards) en zet het ene toestel uit wanneer hij of zij bereikbaar moet zijn op het andere. Zakelijk en privé strikter scheiden, dat lijkt toch de beste oplossing om echt slimmer om te gaan met een smartphone. Die afspraken maakt u onderling, daar kan geen wet tegenop. Maar misschien is het goed om ze nu te maken, voordat het toestel uw leven echt heeft overgenomen.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Gezonder werken, Nieuws, Tools
Congres Over Duurzame Inzetbaarheid 2019

13 juni 2019 | Fit for the future

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorgt u er voor dat uw medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de 11e editie van het congres over Duurzame Inzetbaarheid wordt u meegenomen in de laatste ontwikkelingen en inzichten op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid. U hoort hoe andere organisaties hiermee omgaan en leert hoe u dit direct kunt toepassen binnen uw eigen strategie.

Bekijk het programma en schrijf u in>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid