Stelling
"Meer respect en waardering maken een loonsverhoging overbodig."
7
39
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken In 5 stappen naar echte cultuurverandering
Anders werken

In 5 stappen naar echte cultuurverandering

Een cultuurverandering doorvoeren in organisaties. Veel HR-professionals denken dan meteen aan inspirerende workshops of langere opleidingstrajecten. Helaas… mensen over die cultuurverandering laten praten, zet weinig zoden aan de dijk. De volgende vijf stappen werken wel.

Iedere keer moet HR-adviseur Hans van der Loo er weer om glimlachen, die cartoon van Fokke & Sukke. “Ze zitten samen aan een bureau en werken aan hun projectplanning. ‘Hoe staat het met de cultuuromslag?’ vraagt de een. Waarop de ander een blik werpt op zijn to-do-list: ‘Die is donderdag de 17de om half vier.’”

Klant wil wat wij bedenken

Van der Loo vindt de cartoon erg grappig – maar hij moet bekennen dat hij er zelf aan heeft bijgedragen. “Kijk, tot de jaren ’80 lag alles vast: mensen hadden vaste werktijden, vaste loopbanen, een stabiel leven. Ik begon mijn loopbaan bij KPN, en daar werkten ze nog zo’n beetje met vijfjarenplannen. Wat de klant wilde, was absoluut niet belangrijk. Die moest willen wat KPN voor hem bedacht.”

Waardeworkshops

Maar in de jaren ’80 en ’90 zag Van der Loo een kentering. “Toen kreeg je lean, agile, het kantelen naar de klant. De wereld werd vloeibaar, gedragsverandering werd hot, en o ja: ikzelf werd adviseur. Ik organiseerde waardeworkshops, visieseminars, en ik leerde mijn klanten nieuw gedrag. Ze moesten ondernemend worden en klantgericht. En met die workshops en seminars kreeg ik dat vast wel tussen hun oren.”

Praten helpt niet

Van der Loo zou het nu heel anders doen. “Oké, de zaken draaiden toen goed voor me. Maar mensen in een klasje zetten en laten praten over cultuurverandering… het werkt gewoon niet. Natuurlijk, je kunt een analyse maken van de situatie waar je naartoe wilt, en een plan om van A naar B te komen. Maar denk niet dat je dat vervolgens probleemloos kunt uitrollen.”

Vijf stappen naar cultuurverandering

Wat werkt wel? Volgens Van der Loo is dat grondig uitgezocht, in een groots opgezet Amerikaanse onderzoek. “Een flink aantal hooggeleerden hebben een hoge stapel studies bestudeerd en vierduizend gedragsveranderingen naast elkaar gelegd. Wat bleek? De meeste liepen op niets uit. Let wel: dat lag niet aan de methode. Het maakte niet uit of je bijvoorbeeld Sonja Bakker gebruikte, agile of lean.” De gedragsveranderingen die wel werkten, volgden een aantal stappen.

1. Start met de wow

“Weet je dat ik ongeveer alle fitnessscholen in de regio Utrecht heb gesponsord?” vraagt Van der Loo. “Steeds weer nam ik een abonnement – en in totaal ben ik niet vaker geweest dan een keer of vijftien. Maar op iedere oudejaarsavond riepen mensen weer: ‘Hans doe niet zo flauw, verzin jij ook eens een goed voornemen.’ Dus dat deed ik dan maar. Maar als ik het echt had willen laten werken, had ik mezelf moeten visualiseren, met 15 kilogram minder. En dan had ik het leven voor me moeten zien wat dan voor me was weggelegd. En als dat beeld maar mooi genoeg was geweest, was het me ook gelukt. Dankzij die wow.”

2. Visualiseer de details

“Ik was ooit een keer bij een organisatie die wilde veranderen”, zegt Van der Loo. “Ik vroeg wat ze dan precies wilden worden, en weet je wat ze zeiden? Een adaptieve netwerkorganisatie. Ik viel zowat van mijn stoel: wat is dat in hemelsnaam? Nou, dat wisten zij natuurlijk ook niet. Iedere keer als je begint over ondernemend, integer, of proactief, heb je het over ongeveer negenhonderd gedragscomponenten. Heel vaag dus. Pak het liever aan zoals John Kennedy. Toen die zei dat Amerika naar de maan moest, schetste hij een beeld van de raket: die zou zo groot worden als het veld waar zijn toehoorders op dat moment op stonden. Dat werkt veel beter. Dankzij die scherpe details.”

3. Ga zo snel mogelijk aan de gang

“Het is een fout die veel organisaties maken”, zegt Van der Loo. “Op het moment dat ze eindelijk weten wat ze willen, beginnen ze aan een ellenlang plan. Niet doen. Ga experimenteren, durf fouten te maken, en richt je op kleine dingetjes. Dat zie je in veel start-ups met succes gebeuren: die komen iedere week met zo’n honderd tot tweehonderd kleine veranderingen. Ze maken bijvoorbeeld de lettertjes op de website rood in plaats van blauw omdat dat het klikgedrag bevordert.”

4. Zorg dat je de verandering verbreedt

Vervolgens is het zaak om supporters te vinden, om het enthousiasme te verspreiden over de rest van de organisatie. Alweer vormen succesvolle start-ups volgens Van der Loo een goed voorbeeld. “Daar werken ze niet in een gesloten projectgroep, maar in een glazen huis. Collega’s zien dus waar zo’n projectgroep mee bezig is, en ze denken: als dit verandering is, vind ik dat wel leuk. En dan melden ze zich spontaan aan om mee te doen.”

5. Maak er een gewoonte van

Zaken op een andere manier aanpakken – het vereist iedere keer weer veel zelfdiscipline. En onze voorraad daarvan is beperkt. De oplossing: transformeer het gedrag tot een gewoonte. “Dan wordt het een default stuurprogramma”, zegt Van der Loo. “Ik had dat bijvoorbeeld bij koud douchen. In het begin voelde dat als een zinloze marteling, later deed ik het automatisch. Maar let op: zo’n gewoonte moet je wel onderhouden. Want toen er bij mij de klad in kwam, en ik toch een tijdje warm had gedoucht, was dat koude water weer net zo koud als in het begin.”



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Anders werken, Arbeidsvoorwaarden, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid