Stelling
"Ik vind het, met het oplaaiende coronavirus, onverantwoord om terug te gaan naar kantoor."
37
8
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken In 7 stappen naar een thuiswerkovereenkomst
Anders werken

In 7 stappen naar een thuiswerkovereenkomst

De stemmen staken over thuiswerken. Ongeveer een kwart van de bedrijven wil meer laten thuiswerken dan voor de crisis. “Ik moet er niet aan denken”, zegt ook ongeveer een kwart van de mensen die nu thuis werken. Een ander kwart wil juist wel altijd thuiswerken, en denkt aan een thuiswerkovereenkomst. Hoe pak je het thuiswerken structureel, en dus ook duurzaam aan? Denk aan de volgende 7 stappen.

Je moet het aankunnen, dat thuiswerken. Niet iedereen kan de zelfdiscipline opbrengen om elke dag op tijd achter een fatsoenlijk bureau te gaan zitten in het eigen huis, met allerlei leuke afleiders vlakbij. Sommige mensen hebben de aanwezigheid van anderen echt nodig, fysiek op het werk, als steun en toeverlaat. Zij bloeien daardoor op, uit zichzelf draaien ze teveel op routine.

Naar een thuiswerkovereenkomst in 7 stappen

Ongeveer een kwart van de gedwongen thuiswerkenden snakt naar het oude kantoor. De rest heeft ook last van het gedwongen sociale isolement, maar kan er een mouw aan passen. Met virtuele vrij-mi-bo’s, pubquizzen, digitale netwerkborrels, grappige video’s en collega’s als buddy. Van hen denkt ongeveer een kwart aan blijvend thuiswerken, ook als de crisis er straks echt af is. Ze roemen het geconcentreerde doorwerken, de hogere productiviteit en de extra tijd voor het privéleven. Deze mensen kunnen alvast wat meer structuur brengen in hun thuiswerk-relatie met deze 7 stappen.

1} Hou de oude grenzen tussen werk en privé aan.

Vroeger ging je naar je werk. Je kleedde je aan, werkpak of nette kleren, at op tijd je ontbijt om aan te schuiven in de file of de volle spitstrein. Dat was niet alleen een fysieke overgang, maar ook een mentale. Het hele lijf kwam in werk-modus. Die mentale overgang moet je proberen vast te houden als je thuiswerkt. Daarom raadt iedereen aan om werkkleren aan te doen voordat je achter de computer kruipt. Je hoeft bij thuiswerken niet meer te forenzen naar je werk. Maar je kunt wel forenzen van je huis naar je werk-thuis. Bijvoorbeeld door eerst de hond uit te laten in het park, of door een halfuur te joggen. Hou die routine vast, alleen dan ben je een echt betrouwbare collega-op-afstand. Hetzelfde geldt voor vaste werk-, pauze- en eindtijden. Wanneer ben je online, wanneer niet? Collega’s moeten erop kunnen vertrouwen.

2} Overleggen met de manager.

Steun van de direct leidinggevende is onmisbaar voor elke thuiswerker. Elke werkdag even contact, niet alleen over het werk is onmisbaar. Laadt de thuiswerker zijn batterij voldoende op tijdens offline? Zijn er nog genoeg leuke momenten? Maar ook moet de manager vertrouwen krijgen in de prestaties van ‘zijn’ thuiswerkers. Doen ze genoeg, presteren ze goed? Veel managers hebben moeite met die beoordeling bij mensen die ze niet (goed) kunnen zien. Ze hebben alleen de hoeveelheid en kwaliteit van het werk. Onderliggende problemen zien ze niet, tenzij de thuiswerker die met ze deelt. Medewerkers op afstand moeten dus nog scherper letten op hun goede gedrag. De thuiswerker zelf kan zijn voordeel doen met deze onderhandel-tips.

3} Waarom wil je thuiswerken?

De eerste vraag die de manager zal stellen. En het eerste waar een serieuze thuiswerker goede antwoorden op zal moeten hebben. Bijvoorbeeld: meer tijd nodig hebben voor geconcentreerd werk, zoals onderzoeken, rapporten en analyses maken. Dat komt er op kantoor vaak niet van, door de melee van koffie- en lunchafspraken, team-ups, vergaderingen, telefonades van jezelf en anderen, en ‘spontane’ ontmoetingen. Makkelijker werk- en privétaken combineren kan ook een goede aanleiding zijn, mits het werk afkomt en je daarvoor de discipline kunt opbrengen. Wie zich makkelijk laat afleiden door kind of kat, kan beter een concentratiewerkplek in het bedrijfspand zoeken.

4} Maak de thuiswerkovereenkomst.

Fulltime thuiswerken raden de meeste deskundigen af. Bepaal een of enkele dagen per week waarop je – in principe ‑ zou willen thuiswerken. Duidelijke afspraken maken over bereikbaarheid moet, ook tijdens de thuisdag. En ook over de omstandigheden waarbij de thuiswerker zijn ‘vaste’ thuiswerkdag opgeeft of omruilt. Zet dit alles in de thuiswerkovereenkomst. Dat kan kort, duidelijk en simpel: dit wil de thuiswerker, dat zijn de redenen, en dit zijn de voordelen voor dit bedrijf, de medewerker en deze functie. Thuiswerkers die duidelijk aangeven wat ze sneller afkrijgen, en hoeveel tijdwinst dat oplevert, staan sterker. Laat het plan even inweken. Er moeten vaak eerst procedures worden gecheckt, arbo-voorwaarden en precedentwerkingen worden onderzocht.

5} Uitproberen, en evalueren!

Een proefperiode van enkele maanden kan twijfelende managers over de streep helpen. Mits de thuiswerker het serieus aanpakt. Dus: hou je aan het plan, en hou ook de resultaten elke week goed bij: wat is af, hoe ver is de rest, wat is het werkplan de komende week. De thuiswerker laat zo zien dat hij het echt kan, en ook wil. Want er zitten ook nadelen aan. Zo gaat brainstormen echt veel beter als je fysiek bij elkaar zit. En al dat informele ‘gedoe’ rond koffieapparaat en verjaardagen verstevigt wel de onderlinge relaties. De meeste communicatie bij thuiswerkers verloopt op afstand en op afspraak. Wie beter is tijdens informele ontmoetingen, kan beter niet blijvend thuiswerken. Rond de proefperiode af met een korte evaluatie. Hoe is de verhouding met collega’s en leidinggevende informeler geworden of juist afstandelijker? Voelt de thuiswerker zich nog verbonden met het team? Waren er meer spontane ontmoetingen of minder?

6} Denk aan de tech en de arbo

De fulltime thuiswerker moet een volwaardige werkplek hebben waar hij/zij lange uren kan maken als het moet, zonder een muisarm of hernia. Laat die bureaustoel maar naar huis komen dus. En denk ook aan een headset bij videobellen, dan is de thuiswerker beter te verstaan. De ICT-support moet zodanig zijn dat ze je snel kunnen helpen bij storingen. Ook moet waar nodig training beschikbaar zijn in samenwerken op afstand, en video-vergaderen. En hoe zit het met de vergoeding voor de werkplek thuis? Een werkgever mag eens in de vijf jaar een belastingvrije vergoeding geven van 1.815 euro inclusief btw voor de inrichting van het thuiskantoor. Check ook de andere aspecten van arbo en thuiswerken.

7} Just Do It.

Ondanks alle voorbereidingen en plannenmakerij zullen er altijd twijfels blijven. Bij de thuiswerker, de manager en de collega’s. De beste manier om de onvermijdelijke twijfelaars over de streep te trekken is vaak: het gewoon doen. De thuiswerker gaat aan de slag volgens het plan, laat zien dat je vanuit huis zeer productief kan zijn, houdt zich aan de afspraken, is bereikbaar wanneer dat de bedoeling is, houdt goed contact met manager en collega’s. Wie laat zien dat hij goed kan doorwerken, zelfs met een zeurderig kind en ook met een haperende internetverbinding, slaat de tegenstanders diverse argumenten uit handen.

 



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Anders werken, Het Nieuwe Werken, Nieuws
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid