Stelling
"Ouderen moeten beter leren luisteren naar wat jongeren echt willen."
8
5
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Wat willen die jongeren toch…
Langer werken

Wat willen die jongeren toch…

Jonge talenten worden gemotiveerd

Ze zijn verwend, want te beschermd opgevoed en nu willen ze te veel en te snel in hun eerste baan. Zeker nu ze de eerste serieuze crisis in hun leven meemaken. Dat cliché over Millennials, generatie Z en andere jonge talenten mag je gerust vergeten. Ze zijn een stuk taaier dan veel oudere generaties denken. Ze hebben grote ambities, en als iedereen ook behoefte aan zekerheid. Wie dat goed combineert, in uitdaging en vertrouwen, werkt het prettigst met ze samen.

Twee van de drie millennials zegt niet tevreden te zijn met zijn of haar leven op dit moment. Millennials hebben regelmatig het gevoel dat mensen uit hun omgeving meer genieten van leven en werk. Ook heeft meer dan de helft regelmatig (29%) of soms (26%) het gevoel dat ze dingen missen door de postings van hun vrienden op social media (foma: fear of missing out). Of is dat gewoon jaloezie, waar iedereen weleens last van heeft? Millennials kennen zichzelf ook niet altijd even goed.

Jonge talenten zijn onzeker

Daarnaast zegt 40 procent niet op zijn plek te zitten als het gaat om werk, en nog eens 35 procent is daar niet erg zeker van. Als de Millennials opnieuw konden kiezen voor een opleiding, zegt de helft een andere studie te kiezen. Van deze groep heeft 30 procent al eens in het buitenland gewerkt, gestudeerd of voor langere tijd gereisd en 60 procent zou dat nog wel een keer willen. Dit blijkt uit de Dertigers Dilemma Test van Monsterboard.

Generatie Z

De jongste generatie op de arbeidsmarkt (18-24 jaar) is het meest tevreden: maar liefst driekwart van de Generatie Z zegt gelukkig te zijn met de huidige werkplek. En dat terwijl Z’ers nog kwaliteitsbewuster zijn dan Millennials. En nog meer waarde hechten aan oprechte, persoonlijke relaties. Generatie Z zegt meer dan andere generaties dat vrienden en/of familie invloed hebben gehad hun baankeuze. Een op drie wil graag een mentor, tegenover 25 procent van de millennials (Generatie Y) en 19% van Generatie X (27 – 50 jaar). Meer respect en erkenning voor successen, en het vergroten van de werk-privébalans zouden dat werkgeluk nog vergroten. Zo bleek uit onderzoek van Monsterboard onder ruim vijfduizend Europese M’s en Z’ers.

Jonge talenten zijn loyaal aan mensen

Dat onrustige onbehagen, gevoed door je eigen ambities en een sky als limit opvoeding maakt dat Millennials vaak niet erg loyaal zijn aan hun werkgever. Ze stappen vrij makkelijk op, en over naar een andere werkgever. Een derde doet dat binnen een jaar, 12 procent zelfs binnen 6 maanden. Blijkt uit onderzoek van het Brits-Nederlandse online carrièreplatform Magnet.me. dat doen ze niet zozeer uit onvrede met de direct leidinggevende. Jonge werknemers hebben minder geduld met holle facades en slogans. Ze prikken er sneller doorheen. Wel zijn ze erg loyaal aan de mensen die er werken, als die tenminste echt en oprecht zijn. Dat geldt nog sterker voor Gen Z’ers. Wie echt contact met ze maakt, heeft een vriend (of tenminste een kennis) voor het leven.

6 Tips om jonge talenten te boeien en te binden

Dat jonge werknemers sneller opstappen dan oudere is van alle generaties. Maar je wilt als werkgever toch wel wat langer plezier hebben van een jong talent dan enkele maanden. Wat zijn dan de betere manieren om M’s en Z’ers geboeid te houden? Hier zijn met opzet 6 tips. Omdat we er altijd 3, 5 of 7 geven. (Of 11, maar dat komt nog wel.)

1} Laat ze altijd wat leren.

Als er iets is dat Millennials en Z’ers graag willen dan is het: iets nieuws leren, of iets anders proberen. Liever niet als onderdeel van een meerjarig ontwikkelplan, maar een nieuwe manier van werken of denken die tijdens het dagelijkse werk omhoog komt. Een tijdelijk project voor een impromptu vraagstuk, een knellende kwestie. Maar wel serieus graag, het moet echt spelen en lastig zijn. Blijf tijdens de uitvoering vaak in gesprek. Hoe gaat het nu? Wat heb je hiervan geleerd? Zou het de volgende keer ook beter of anders kunnen? Begeleiden moet op een coachende manier. Met steun, en altijd ook wat uitdaging.

2} Je weet het niet, dus: je kunt het!

Deze aanpak, van Pippi Langkous, heet ook wel care to dare. Je moet het jonge talent eerst laten zien dat je onvoorwaardelijk achter hem of haar staat. Ook al geloof je er als manager niet zo in, je gelooft wel in de vaardigheden, het lef en het doorzettingsvermogen bij de M of Z’er. Doe het maar. Probeer het, daar leer je meestal het meeste van. Leiders geven niet alleen ruimte om te experimenteren, ze laten ook zien dat ze het echt waarderen. Niet alleen met aanmoedigende woorden, maar vooral met begeleiding. Blijf constructief achter ze staan tijdens de uitvoering. Gaat het fout? Focus op hoe dat beter of anders kan. Doe een coachende suggestie.

3} Hier maak je het verschil.

Vooral Millennials willen graag werken bij een organisatie waar ze in kunnen geloven. Waarden en ambities van de organisatie (het ‘purpose’) moeten goed aansluiten bij de drijfveren en intrinsieke motivatie van het jonge talent. Hier kan ik het verschil maken! Zo ontstaan bevlogen jonge werknemers, die echt betrokken zijn bij hun werkgever. Daarom moeten ze zich veilig voelen bij dit bedrijf, dat echt in ze gelooft. En tegelijkertijd moeten ze vaak worden uitgedaagd om hun grenzen te verkennen, er wat overheen te gaan. Care en dare moeten er allebei in zitten, en in de juiste verhouding.

4} Weg met regels.

Dat zeggen de Millennials en Gen Z’ers nog meer dan andere generaties, toen die jong waren. Bureaucratie, vaste werktijden en werkplekken, gezag gebaseerd op ervaring, procedures … het is de dood in de pot voor jongeren. En zorgt ervoor dat ze al snel en massaal om zich heen gaan kijken. Liever werken ze agile in zelfsturende teams, kiezen ze helemaal zelf welke mensen ze erbij halen, en bepalen ze grotendeels zelf waar ze het werk doen. Afrekenen kan op het resultaat, de output en wat ze onderweg hebben geleerd. Niet op aantal gewerkte uren en de verbruikte spijkers.

5} Luisteren!

Het is dè reden waarom Millennials en Z’ers opstappen: hun vorige werkgever nam ze niet serieus. “Ze deden nooit wat met mijn ideeën”, en “ik kreeg de kans niet om me te ontwikkelen” zijn twee vaak gehoorde klachten van overstappers. Neem je jonge talenten dus vooral heel serieus. Dat betekent: luister actief naar wat ze zeggen. Vraag naar ambities, drijfveren en behoeften. Toon oprechte belangstelling voor wie ze zijn, ook wat ze privé doen, waar ze in geloven (en waar niet in). Niet alleen hebben ze dan het gevoel dat je ze serieus neemt, je kunt als (bege)leider ook beter inspelen op hun motieven.

6} Werk en privé lopen in elkaar over

Jongere generaties trekken de deur van het bedrijf vaak niet goed achter zich dicht. Ze zijn ambitieus, serieus en betrokken, willen het graag (erg) goed doen. Dat leidt soms tot (te)veel stress en burn-out, als je te lang doorgaat en het (te) goed wil doen. Maar het kan ook leiden tot veel plezier met collega’s, die je ook buiten werktijden ziet. Work hard play hard geldt ook voor M’s en Z’ers. Ze (net)werken veel, maar sporten ook veel, reizen graag en ze doen er graag nog een opleiding bij. Weten wanneer goed echt goed genoeg is horen ze graag van anderen, maar dat ontdekken ze ook graag zelf. Steeds weer wat verder komen is het hoogste doel.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Langer werken, Nieuws, Talentontwikkeling
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid