Stelling
"Er bestaan geen bevlogen en betrokken mensen. Ze kunnen wel zo worden."
5
17
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Kan dat beoordelen niet wat moderner?
Anders werken

Kan dat beoordelen niet wat moderner?

serieus tweegesprek

Beoordelen zou een continu proces moeten zijn. Dat vindt ruim een kwart van de ondervraagden in onderzoek uitgevoerd door HR-consultancy Protime. Jongere werknemers zien graag dat de mening van collega’s daarbij belangrijker wordt.

Een op elke vijf werknemers heeft nooit een functionerings- of beoordelingsgesprek. Precies de helft van werkend Nederland krijgt één keer per jaar een beoordeling. Meestal gebeurt dat vlak voor de feestdagen aan het eind van het jaar. En maar 10 procent van de werknemers  geeft aan dat beoordelen bij hun bedrijf een continu proces is. Ook vindt bijna 20 procent dat bij de beoordeling meer input van directe collega’s moet worden gebruikt. Vooral de jongere generaties tussen 18 en 30 jaar zouden dat graag zien.

‘Kijk liever vooruit’

Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland: “Het beoordelingsgesprek is voor velen een stressvolle aangelegenheid. Dat krijg je als je maar één keer per jaar beoordeeld wordt en je dan op een lange periode moet terugkijken. Werknemers kijken liever vooruit en wensen meer aandacht voor ontwikkeling. Het wordt tijd om deze wensen te vervullen. Door de beoordeling in te richten als continu proces en vaak met medewerkers in gesprek te gaan, kun je in kleinere stappen bijsturen en verbeteren. Zo wordt er niets vergeten en kun je de ontwikkeling van medewerkers een boost geven. Een win-win voor werknemer en werkgever.”

Midcareer

Peter s’Jongers, ceo van Protime, stelt in het AD dat continu beoordelen juist interessant is voor de mensen die midden in hun carrière zitten. “Dat zijn mensen die al twintig jaar hebben gewerkt en weten dat ze nog twintig jaar door moeten en juist willen weten hoe ze hun talenten de komende jaren in moeten zetten.” Bovendien, zegt s’Jongers, wordt deze groep vaak vergeten. “Jonge mensen krijgen vaak wat meer aandacht, krijgen een coach en worden beter begeleid.”

Het Nieuwe Beoordelen

Continu beoordelen, misschien is het voor iedereen wel interessant en relevant. Maar wat houdt het eigenlijk in? Dat je steeds moet nadenken en praten over je eigen manier van werken en die van je collega’s? Niet als er een natuurlijk systeem in komt. Een methode om dat systeem erin te brengen zonder de jaarlijkse mijlpaal waar iedereen tegenaan hikt is Het Nieuwe Beoordelen (HNB). Het management bepaalt dan eenmaal per jaar de koers. Maar de manier waarop het wordt uitgevoerd laten ze over aan de professionals. Dat kan bijvoorbeeld met een planningsgesprek, aan het begin van elk werkjaar. Tijdens het planningsgesprek vraagt de manager aan zijn medewerkers: ‘Dit zijn de doelstellingen van het team, de unit of de sector. Bespreken jullie nou onderling wie welke bijdrage levert aan het realiseren van de doelstelling en kijk hierbij ook naar wat je eigen sterke punten zijn.’

HNB vergroot betrokkenheid

Jacco van den Berg, auteur van het boek Het Nieuwe Beoordelen en grondlegger van de methode stipt de voordelen hiervan aan. “In plaats van het top-down te benaderen, bekijk je het veel meer bottom-up. Je vraagt wat mensen de komende twaalf maanden gaan doen, welke rollen zij gaan vervullen en welke projecten zij gaan uitvoeren, en of ze – waar mogelijk – daarbij rekening houden met werkplezier en de eigen sterke punten. Als mensen onderling kunnen bepalen wie wat wanneer doet om de doelstellingen te halen, is de betrokkenheid veel groter.”

De coachpet

Laat mensen hun ding doen. De manager bepaalt op de achtergrond de stip op de horizon en zorgt voor een klimaat waarin mensen kunnen leren en zich ontwikkelen. Van den Berg: “Daar waar mogelijk zet je als leidinggevende ook de coachpet op. Je houdt spiegeltjes voor en je stelt vragen om mensen te begeleiden.”

Feedback zelf ophalen

Maar ook na zo’n gedeelde en gedragen planning komt er een moment waarop de vorderingen moeten worden vastgesteld. Van den Berg is het helemaal eens met de gedachte dat medewerkers dan zelf ook feedback gaan ophalen. “Vraag aan de mensen een top: ‘Wat doe ik hartstikke goed? Of geef eens een tip?’ Vraag aan klanten naar hun verwachtingen: ‘Heb ik die overtroffen? Zit ik op niveau?’

Dialoog over de toekomst

Medewerkers hoeven dat niet het hele jaar door te doen. Maar als voorbereiding op het gesprek met de leidinggevende maken ze een portfolio: hoe staat de vlag ervoor? Inclusief de meningen van klanten en collega’s, de harde cijfers en de meningen. Ook de leidinggevende haalt feedback op over de medewerker. Gecombineerd met de zelfanalyse van de medewerker, levert dit een dialoog op, zegt Van den Berg. Geen beoordeling, en zeker geen veroordeling. Kijk altijd naar de nabije toekomst, en wat de medewerker daarin beter kan doen. Lees hier meer over de 5 uitgangspunten van Het Nieuwe Beoordelen.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Arbeidsvoorwaarden, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid