Stelling
"Het kantoor van binnenkort is een ontmoetingsplek, geen werkplek."
43
13
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Kenniswerkers worden ervaringswerkers
Anders werken

Kenniswerkers worden ervaringswerkers

Volgens managementgoeroe Peter Drucker was kennis het meest waardevolle bezit van een bedrijfsorganisatie in deze eeuw. Hij zat ernaast. Het gaat in deze eeuw vooral om opgedane ervaringen, en wat je ervan hebt geleerd. Die boude bewering komt van Phil Wainewright, al 20 jaar een erkend spreker, blogger en consultant in de techwereld. Zit er wat in?

We hopen dat we je binnenkort van dienst kunnen zijn met dit artikel. Dat geldt voor alle artikelen op deze website, maar vooral bij de bespreking van dit artikel op het techplatform diginomica spreken we die hoop uit. Want daar gaat het artikel in essentie over: vooruitlopen op de behoefte aan kennis en informatie die je binnenkort nodig zult hebben. Er iets mee doen, meer dan alleen de gegevens ergens opslaan, of ze misschien rondsturen aan wat geïnteresseerde collega’s.

Brave new future?

Wainewright schetst een brave new future in zijn artikel die niet iedereen zal aanstaan. Maar het zou weleens onvermijdelijk de toekomst kunnen zijn. Bedrijven verzamelen steeds meer gegevens over hun klanten, deelnemers en elk ander contact of interactie die ze hebben. Ze verzamelen een enorme berg data over klanten en markten. Maar daar gaat het niet echt meer om. Het gaat er uiteindelijk om de klant beter van dienst te zijn. Niet zozeer door expliciete verzoeken van de klant, zoals koopopdrachten of servicevragen efficiënt af te handelen. Dat was het doel van de automatisering in de vorige, 20e eeuw. Het gaat er in deze eeuw om de klant te volgen terwijl hij of zij het product, de dienst of beide gebruikt. En om tijdens dat gebruik de ervaring van de klant steeds iets te verbeteren, met kleine stappen vooruit.

Meer dan tevreden klanten

Aha! Denk je nu misschien: dat doen we al. We letten op de user experience (UX) en op de customer journey (CX). Inderdaad, beaamt Wainewright, veel bedrijven richten zich nu al op de tevredenheid van de klant. Maar ze vertalen dat te eenzijdig als: tevreden zijn met de aankoop, het product of de dienst zelf of met de manier waarop het wordt aangeboden en hoe ze het gebruiken. Daar gaat het volgens Wainewright niet echt om in de ervaringseconomie. Het gaat er meer om of de klant met het product/de dienst de resultaten kan behalen die hij voor ogen had toen hij het bij jou kocht.

Blijvend klantsucces

Dat een klant goed kan omgaan met de wasmachine die jij hem verkocht, wil nog niet zeggen dat zijn was echt zo schoon wordt als hij dacht tijdens de aankoop. Wat eenvoudig vertaald komt de strekking van Wainewright’s verhaal hierop neer. Blijft die was wel echt zo schoon uit de machine komen als je had gedacht, en misschien nog wel schoner dan je had gehoopt? Dan heb je, in de bewoordingen van Wainewright, een blijvend klantsucces behaald.

Het resultaat bij de klant telt

Om dat blijvende klantsucces te behalen moet de focus in het werk van veel mensen veranderen. Niet het proces maar het blijvende resultaat bij de klant moet centraal staan. Sterker, eigenlijk is dat aspect het enige dat telt in de ervaringseconomie. Elke werknemer moet daarop gespitst zijn, en blijven tijdens het gehele contact met de klant (customer journey). Het betekent ook dat de eigen employee journey op dat resultaat moet zijn gericht. Alles dat elke medewerker doet, moet bijdragen aan dat blijvende klantsucces. Eigenlijk nog voordat de klant zelf beseft dat hij wel tevreden is, maar toch… nog wat aanvullende wensjes heeft moeten de medewerkers die al langer in beeld hebben. En er een passende oplossing voor hebben bedacht, die ze snel, liefst voorzien van enkele alternatieven, kunnen inschuiven bij de klant.

Achter het bureau vandaan komen

We zeiden het al, het klinkt sommigen misschien wat ongemakkelijk, dit ‘denken voor de klant’. En dat gevoel kan nog sterker worden als je de rest van Wainewright’s artikel leest. Want het betekent: die berg aan gegevens over de klanten steeds paraat hebben om beter te kunnen inspelen op de latente wensen van elke klant. Met de huidige generatie mobiele apparaten kan dat al, stelt Wainewright. Kom dus achter dat bureau vandaan, en ga op zoek naar de klanten. Beurzen, congressen, presentaties… elke mogelijke ontmoeting met elke potentiële doelgroep is een leermoment,… ehh pardon ervaringsmoment. Waarop de bestaande kennis van, en ervaringen van klanten met jouw product of dienst kan worden gebruikt, en mede daardoor aangevuld en verrijkt.

Vergroot ook je eigen kennis

Deze manier van werken heeft enorme gevolgen, roept Wainewright bijna lyrisch in het tweede deel van zijn toekomstvisie. Allemaal achter het bureau vandaan, de eenvoudiger vragen en verzoeken worden afgehandeld door chatbots en de medewerkers gaan op zoek naar nieuwe, betere ervaringen met de klanten. Ervaringen waarmee de medewerkers zelf ook hun kennis en waarde op de arbeidsmarkt vergroten. Je leert niet meer om te kunnen werken, je werkt om je opgedane kennis steeds beter af te stemmen op blijvende successen bij klanten en markten. Het voelt wat ongemakkelijk en oncomfortabel, dit artikel. Want: al die belangstellende mensen als zoemende bijen om je heen terwijl je de was in de machine stopt? Of volgen ze dat op straat, via wifi? Maar juist daarom is het ook zo interessant en prikkelend, zeker voor wie echt is geïnteresseerd in duurzame inzet.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Anders werken, Nieuws, Talentontwikkeling
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid