Stelling
"Meer respect en waardering maken een loonsverhoging overbodig."
7
39
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken ‘Kruising tussen drilsergeant en zachtgekookt ei’
Anders werken

‘Kruising tussen drilsergeant en zachtgekookt ei’

Millennials zijn de ideale werknemers om duurzaam in te zetten. De meesten zijn bloedserieus over hun eigen ontwikkeling. Toch is het managen van deze twintiger-dertigers geen sinecure. Gelukkig schreef een ervaringsdeskundige, Thijs Launspach er een boek over. ‘Werken met Millennials’. Een interview (door een Gen X’er).

Millennials zijn serieus en ambitieus. Ze zijn bereid om zelf te investeren in opleidingen en training, en verwachten dit zeker ook van hun werkgever. Maar er is ook iets dat ze onzeker maakt. Millennials hebben vaak het gevoel dat mensen uit hun omgeving meer genieten van leven en werk dan zij zelf. Dus krijgen ze de indruk dat ze iets niet helemaal goed doen, dat ze ergens iets missen waardoor ze niet optimaal bezig zijn. Dat stoort de Millennial.

Is het bij Millennials een kwestie van ‘te veel, te snel willen’?

Ja. Bovendien krijgen Millennials makkelijk het idee dat anderen het beter doen. Ze zien LinkedIn-profielen van mensen die het helemaal hebben gemaakt, dan krijgen ze makkelijk het gevoel dat anderen het beter doen. Niet alleen op hun werk, ook in hun persoonlijke leven. En dat zorgt ervoor dat ze sneller signalen van stress negeren uit de behoefte om zichzelf volledig te bewijzen. Anderen doen dat ook! En ze leiden nog perfectere levens dan ik, denkt de Millennial dan.

Ze zijn dus te hard op zoek naar een perfect leven. Komt dat door hun opvoeding, waarin hun ouders hebben benadrukt ‘jij bent uniek, dus jij moet zelf je keuzes maken op weg naar het perfecte bestaan’?

Het komt deels door de opvoeding. Sommige Millennial-ouders hebben misschien wat te vaak benadrukt dat je kunt worden wat je wilt als je maar genoeg je best doet. De keerzijde van die medaille is dat het je eigen schuld is wanneer dat niet helemaal lukt. Tijdens de opleiding is ook vaak de nadruk gelegd op excellent presteren. En dat hoort ook bij het bredere tijdsbeeld waarin individuele keuzes en prestaties nogal worden gevierd. Je waarde als mens wordt afgemeten aan je prestaties in buitenwereld.

Een bekend cliché is inmiddels: probeer altijd om de beste versie van jezelf te zijn.

Altijd de beste versie van jezelf zijn? Ik denk dat het realistischer is om twee dagen per week ook de slechtste versie van jezelf naar voren te laten komen.

Is die prestatiedrang, gevoed door de voortdurende zoektocht naar perfectionisme misschien ook waarom Millennials meer dan andere generaties last lijken te hebben van stress en burn-out?

Prestatiedruk is zeker een van de redenen. Altijd de beste versie van jezelf zijn betekent immers dat je geen loser kunt worden. Ook spelen omgevingsfactoren mee, zoals al die apparaten die we nu voortdurend om ons heen hebben, en die iets van je willen zonder dat je dat zelf wilt. Ook fysieke factoren spelen mee: als je een drukke baan en een druk leven hebt is het moeilijker om te ontspannen. Dat geeft slaapstoornissen, en dan krijg je een sneeuwbaleffect van elkaar versterkte factoren. Psychische factoren spelen een grote rol bij de gevoeligheid voor stress en burn-out van Millennials.

In je boek noem je een gezonde werkomgeving waar de stress tot een minimum wordt beperkt als een belangrijke factor voor Millennials. Wat is dat precies?

Het is vooral belangrijk dat de leidinggevende het juiste voorbeeld geeft. Dus geen werkmails sturen op zaterdag en dan tegen je mensen zeggen dat zij dat niet hoeven te doen. Maak duidelijke afspraken over beschikbaar zijn buiten werktijd. Bij Millennials is het belangrijk om te erkennen dat ze hard werken, maar managers moeten ook benadrukken dat Millennials moeten denken aan hun inzetbaarheid op de langere termijn. Dus mag je best wat fouten maken, daar leer je van. En let daarbij vooral op gezond gedrag: hou echte pauzes, en werk liever niet in lawaaiige kantoortuinen. Zorg ook dat laagdrempelige hulp aanwezig is van iemand die niet direct met een oordeel klaarstaat, bijvoorbeeld het open spreekuur van een bedrijfsarts waar je ongemerkt heen kan. Wacht als werkgever niet met ingrijpen tot iemand een burn-out heeft. Dan kost het herstel je vele malen meer.

Complexe aansturing

Het aansturen van millennials is vrij complex, blijkt uit het boek. Soms moet je aansporen, soms juist afremmen. ‘De gouden middenweg zoeken tussen een drilsergeant en zachtgekookt ei. Genoeg erkenning en support te geven zonder te soft te zijn. Bemoeien wanneer nodig, maar ook zijn/haar gang laten gaan. Complex? Best wel. Maar zeker niet onmogelijk’, zo luidt een passage. Maar hoe dan? Dat is makkelijker uit te leggen door te praten over de zaken die een manager bij Millennials (zeker) niet moet doen. Het boek van Launspach bevat een reeks opsommingen van die af te raden gedragingen. Zo moet hij (of zij) zeker niet micro-managen. Dan gaat alle autonomie in het werk verloren, en dat is dodelijk voor het streven van de Millennial om zelf zijn leven vorm te geven. Nog een taboe: Curling managen, analoog aan de sport waarin mensen met een bezem de baan schoon vegen voordat de schijf wordt gespeeld. Daar word je als Millennial niet weerbaar van. En dat is wel degelijk zijn en haar streven.

Wat moet een manager van Millennials wel doen?

Extra tijd en zorg investeren in de Millennial, maar niet alle problemen uit de weg ruimen. Het doel moet zijn om er een anti-fragiele werknemer van te maken, die ook onder druk kan presteren, die niet snel schrikt van ‘uitdagingen’, maar er beter mee kan omgaan. Dat doe je als manager door uitdagingen en veiligheid te bieden: ja, je mag fouten maken, ik blijf je toch steunen. Je kunt dit, doe het maar, en kijk maar hoever je komt. Vanuit vertrouwen steeds opnieuw uitdagingen bieden. Als de manager zo doet naar een Millennial, is er beter contact en hebben beiden meer aan elkaar. Bij beoordelingen werkt het net zo: vertel zo vaak als nodig is aan elkaar hoe het gaat. Neem wat meer tijd om feedback te geven over wat nog niet zo goed gaat. De Millennial betrekt het anders teveel op zichzelf: ik heb als persoon gefaald. Benadruk daarom liever wat goed gaat en wat nog beter kan.

Wie moet jouw boek zeker lezen?

Mijn boek is heel geschikt voor iedereen die werkt met Millennials en daarbij wel wat mentale steun kan gebruiken, naast bruikbare tips. Zoals managers die Millennials aan het begin van hun carrière moeten begeleiden. Maar ook docenten, coaches en zelfs de ouders van Millennials kunnen er baat bij hebben als ze dit boek lezen. Het vertelt ze wat meer over de vraag die ze zich stiekem stellen: Waarom is die Millennial van mij toch zo?

Meer informatie

Het boek ‘Werken met Millennials’ is te vinden in de shop van managementboek. Geen zin in al dat gelees? Kom dan naar de workshop ‘Burn-out bij millenials’ van Angela Champness en Theo Niessen tijdens Inzet Op Maat. Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid, op 26 november 2019 in de Jaarbeurs Utrecht. En praat mee over de case study naar burn-out bij Millennials. Check het programma en koop nu uw kaarten!



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Nieuws, Talentontwikkeling
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid