Stelling
"Ongeveer de helft van de werkende mensen kan echt niet lang thuis werken."
37
16
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Gezonder werken Laat het zittend bestaan zo veel mogelijk staan…
Gezonder werken

Laat het zittend bestaan zo veel mogelijk staan…

Elke kantoorklerk kent er minstens één: de m/v die de hele dag achter zijn bureau zit. Geplakt, lijkt het wel. Goede kans dat die collega dat zelf liever niet doet. Dus hoe pak je een zittend bestaan zo veel mogelijk aan? 

Lichamelijke klachten bij mensen die de hele dag op kantoor zitten. Je zou het niet verwachten, op het eerste gezicht. Toch bleek dat eind vorig jaar opnieuw uit onderzoek van Fellowes. Bij de afdelingen Sales, Media, Marketing (60 procent) en Financiën (54 procent) is het grootste aandeel medewerkers aan zijn bureau gebonden. Ook lunchen doet tweederde van het kantoorpersoneel ‘al desko’. Met name in de juridische sector gebeurt dat. En ruim een op de vijf communiceert vooral per e-mail met zijn buurman op kantoor. Opvallend genoeg hebben jongere werknemers vaker last van lichamelijke klachten dan oudere generaties. Van de kantoormedewerkers tussen de 18 en 34 jaar ervaart 58 procent klachten, tegenover 37 procent van de 55- tot 65-jarigen.

Pak de plakkers aan

Zijn die ouderen het meer gewend om te zitten? Of durven ze hun mond niet open te doen over dat vele zitten, dat ‘nu eenmaal’ bij de functie hoort? Daarbij zit één op de vijf werknemers (18%) zelfs de hele dag achter een bureau. Niet dat ze een zittend bestaan zo leuk vinden. Tweederde van hen zou graag vaker opstaan. Maar de meesten hebben daar ‘gewoon’ geen tijd voor. Een op drie vergeet om wat vaker op te staan, en 19 procent denkt dat de werkgever vaker opstaan niet zal accepteren.

Een zittend bestaan is voor iedereen gevaarlijk

“We denken al gauw dat sporten ziektes als diabetes voorkomt. Maar veel zitten, bijvoorbeeld op de bank voor de tv, in de auto, of op het werk uren achter de pc, blijkt wel degelijk een risicofactor te zijn, ook al ben je voor de rest fit”, zegt onderzoeker Jeroen van der Velde van de Universiteit Maastricht. Hij adviseert om “het zittende bestaan” zo veel mogelijk te beperken. Voor het onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van diabetes type 2 en andere chronische ziekten deden in totaal meer dan 8000 mensen van 40 tot 75 jaar mee. Zij werden jarenlang medisch gevolgd en onderzocht.

Kampioen bewegen

Toch bewegen wij Nederlanders best veel. 80 Procent doet wekelijks aan fietsen, wandelen, tuinieren of zwemmen, tegenover 44 procent gemiddeld in de EU. Daarmee zijn we kampioen bewegen binnen de Unie. Het gaat dan om recreatief bewegen en niet (zozeer) intensief sporten. Deels komt dat door onze goede infrastructuur, zegt Eco de Geus, hoogleraar psychofysiologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en voorzitter van de commissie beweegrichtlijnen. We hebben veel loop- en fietspaden, en we zijn vaak lid van een sportvereniging.

Zitkampioen van de EU

Maar: Nederlanders zitten ook zo’n 8,7 uur per dag. Ook daarin zijn we Europees kampioen. En we lijden steeds langer aan een zittend bestaan. Dat komt vooral doordat steeds meer mensen zittend werk doen. Dat geldt voor de meeste landen waar mensen veel bewegen. Nederland, Zweden en Denemarken zijn zowel de beweeg- als de zitkampioenen van Europa. Waarom veel bewegen en veel zitten vaak zijn gekoppeld moet nog nader worden onderzocht, aldus het Mulier Instituut.

Wissel een zittend bestaan af met dynamisch werken

Wat te doen? Als een gek gaan bewegen? Neen. Probeer dynamisch te werken. Dat betekent onder (veel) meer vaker opstaan, naar een collega lopen in plaats van mailen, bellen of appen, mini-pauzes en lunchwandelen. Maar de hele (werk)dag staand doorbrengen is ook niet goed voor de gezondheid. Wie de hele dag staand moet werken, heeft tweemaal zoveel kans op hart- en vaatziekten. Vergader en telefoneer dus soms staand, dan weer zittend. Neem regelmatig pauzes, ga lunchwandelen of neem een kantoorhond. En laat dat beest maar staan terwijl u na het uitlaten weer neerzijgt in die kantoorstoel.

Dagelijks dynamischer werken? Tientallen tipsdynamisch bewegen op het bureau

Hoe kan je staan en zitten afwisselen op een werkdag? Op vele manieren. Zoals met een sta-bureau, of een verrijdbare rollenbank voor als de spieren te zeer verstijven. Maar het kan ook alledaagser. Wie wat vaker per dag kort in beweging komt, boekt al veel gezondheidswinst. Het hoeft maar een kwartiertje extra te zijn, elke werkdag. Dat scheelt je al 14 procent risico op vroeger overlijden. Hier zijn wat kleine gestes die je de hele dag door kunt doen:

Bewegen

  • Telefoneren? Doe het staand of lopend. Ook fijn voor de collega’s.
  • Gebruik geen chat of mail om iets te vragen of te bespreken met iemand die vlakbij zit. Loop gewoon even langs.
  • Neem de trap in plaats van de lift. Altijd, ook als je omhoog moet. De vijftiende verdieping wat te hoog gegrepen? Doe dan de helft met de trap en de helft met de lift.
  • Voor iedereen die dicht bij zijn werk woont: pak de fiets of ga lekker lopen.
  • Laat je collega’s geen koffie halen, maar loop zelf.

Pauze

  • Zorg voor afwisseling en sta voor zoveel mogelijk taken even op. Een goede verhouding per uur is een kwartier staan of bewegen op drie kwartier zitten.
  • Neem regelmatig even pauze. Haal koffie, kijk uit het raam, schil een appel.
  • Werk niet door tijdens de lunch. Daar is nog nooit iemand productiever van geworden.
  • Zorg voor beweging en frisse lucht tijdens en vlak na de lunch. Naar buiten, dus.
  • Neem een korte pauze voor een paar oefeningen op de werkplek. Stretchen!

Werkplek

  • Zorg dat bureau, stoel en scherm goed staan afgesteld.
  • Handig, een laptop. Dan is het wel zaak extra op uw houding te letten. Dus gebruik een laptopstandaard, een los toetsenbord en een muis.
  • Beperk het gebruik van de muis door functietoetsen.
  • Werk af en toe staand. Leg een stapel boeken onder de laptop. Het gaat om de afwisseling: langer dan 4 uur achter elkaar staan is ook niet goed.
  • Zitten op een zitbal zet de rugspieren aan het werk. Voorkom overbelasting en gebruik de bal maximaal 2 uur per dag.

Bewegen kan op vele manieren

Er zijn heel veel manieren om meer te bewegen met kleine inspanningen. Dat voorkomt niet alleen voortijdige sterfte, maar zorgt er ook voor dat je productiever én creatiever bent. Bewegen is essentieel om vitaler te worden. De werkgever kan veel doen. Zoals je de e-learning Werkplekchecker aanbieden. Of fitness stimuleren door het zelf aan te bieden, door tijd beschikbaar te stellen of door abonnementen op sportscholen en gezondheidstrainingen te stimuleren. Doel is om van gezondheid een chronische verslaving te maken, iets waar je regelmatig wat aan moet blijven doen omdat je je anders slecht gaat voelen. Wie kent de kenmerken en voordelen van dynamisch werken nog? Ze liggen zo voor de hand dat je ze snel vergeet…



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Gezonder werken, Nieuws
E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid