Stelling
"Werkdruk los je alleen op door verwachtingen beter te managen."
6
17
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Achtergrond Leren kan je leren!
Achtergrond

Leren kan je leren!

“Ik ben geen studiebol”, “Ik kan nu eenmaal niet goed leren”, “Laat mij maar met mijn handen werken”. Die uitspraken kunnen definitief de kast in, als het aan de onderzoeker Ulrich Boser ligt. Iedereen kan leren om beter te worden in wat hij of zij doet. Goed bijhouden hoe je het doet is de sleutel.

Vaak oefenen en veel herhalen is de traditionele manier om iets ‘nieuws’ aan te leren. Dat komt in de buurt van het klassieke en klassikale ‘rijtjes stampen’. En het verklaart ook waarom veel mensen een hekel hebben gekregen aan leren, opleidingen, om-, her en bijscholing. Veel herhaling is niet per se de beste manier om iets nieuws aan te leren, betoogt Boser in ‘Learning Is a Learned Behavior. Here’s How to Get Better at It.’ op HBR. Zoals de titel al zegt, denkt de auteur dat iedereen zichzelf kan leren hoe hij het beste kan leren.

Beter leren dan een studiebol

Wie goed let op zijn eigen manier van werken en op de manier waarop hij het beste iets nieuws aanleert, kan vaak beter en sneller leren dan de mensen met een hoog IQ, stelt Boser. En hij baseert zich op onderzoek van de Nederlandse onderzoeker Marcel Veenman. Wie zich richt op de manier waarop hij of zij zelf het beste iets nieuws leert (kennis, houding, vaardigheden of een mix, denken wij) leert 15 procentpunt beter dan mensen met aangeboren intelligentie. De mensen van wie velen denken (en soms ook zeggen) dat het echte studiebollen zijn.

3 Leerstrategieën om beter te leren

Ulrich Boser schetst drie leerstrategieën (gebaseerd op onderzoek) die mensen kunnen helpen als ze iets nieuws willen of moeten aanleren. Voor geen van deze strategieën is een hoog IQ nodig. Wel enige zelfkennis.

1} Stel duidelijke leerdoelen.

Veel mensen beginnen aan iets nieuws of iets anders zonder veel vertrouwen dat ze het ook echt onder de knie zullen krijgen. Gaandeweg het leren komen er vaak meer twijfels: ben ik goed genoeg, heeft dit wel zin, wat als het mislukt, kan ik niet beter wat anders gaan doen? Sommigen moffelen dat weg door te roepen dat ze wel zullen zien, het gewoon maar proberen, of hun best zullen doen. Dat je twijfelt bij iets nieuws is normaal, stelt Boser. Maar het is veel effectiever om het leren te zien als een project, met bijbehorend management. Stel jezelf duidelijke doelen. Een einddoel, en als dat niet direct zichtbaar of haalbaar is: tussenstappen, of tussendoelen. Met doelen worden de vorderingen op weg naar het doel beter zichtbaar.

2} Reflecteer op wat je hebt geleerd.

Het kunstje is bekend onder pedagogen en anderen met een opleiding of achtergrond als leraar: hoe kan het dat je wat weet? Metacognitie, noemt Boser het. Iedereen die iets nieuws heeft aangeleerd, of denkt dat hij dat heeft gedaan, moet zich direct daarna afvragen: weet ik het ook echt? Snap ik het? Beheers ik het? Kan ik het nadoen? Kan ik het aan een ander uitleggen? Of moet ik er toch nog wat meer van weten, of wat vaker oefenen? Een van de grootste problemen bij leren is volgens Boser dat we niet vaak genoeg deze vragen aan onszelf stellen. We denken te snel: ik weet het wel. Dat geldt zeker voor de ongeduldigen onder ons. En voor de mensen met een hekel aan dat ‘leren’. Boser vindt dat we onszelf moeten dwingen om vaker stil te staan bij de vraag: begrijp ik het echt? Beheers ik het?

3} Neem afstand van het geleerde.

Tegenstrijdig, deze strategie, geeft Boser toe. Hoe kan je nu iets leren door er niet meer aan te denken? Toch helpt dat soms. Zeker in drukke periodes, of bij stress. Ook als we emotioneel zijn (boos of kwaad), en zelfs als we ons eenzaam voelen zijn we volgens Boser niet goed in staat om nieuwe kennis of vaardigheden echt te doorgronden. Daarvoor is rust nodig. Een goede nacht slapen kan de helft minder oefentijd betekenen, stelt hij. En wie een boek vol met nieuwe kennis echt tot zich wil nemen, kan het beter even wegleggen zo nu en dan.

Nu de praktijk!

Het zijn waarheden als koeien, deze uitspraken in het artikel van Boser. Dat soms wat stroef leest, omdat hij wat zijpaadjes ingaat. En op zijn centrale stelling: leren valt te leren, of: het is een vorm van aangeleerd gedrag valt ook niets af te dingen. Op zich is het ook een bemoedigende gedachte. Maar de vraag: hoe iemand dit in praktijk gaat brengen blijft achter na dit artikel te hebben gelezen. Hangt helemaal van jezelf af, zegt u nu. Klopt, maar dat is niet voor iedereen even makkelijk. Zeker als je veel slechte ervaringen hebt gehad met klassiek-klassikaal leren. Of als je een ongeduldig persoon bent, of iemand met niet zoveel zelfinzicht.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Achtergrond, Langer werken, Nieuws, Opleiden en ontwikkelen
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid