Stelling
"Nog liever een flutbaan dan te vroeg met pensioen gaan."
14
58
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Gezonder werken Na de pandemie volgt obesitas: wat nu?
Gezonder werken

Na de pandemie volgt obesitas: wat nu?

ongezonde leefstijl?

Miljoenen kilo’s. Dat heeft de coronacrisis ons niet gekost, maar opgeleverd. Een onwelkome bijvangst, want het leidt tot meer mensen met overgewicht. En die mensen zijn bevattelijker voor ziekten. Wat kan je eraan doen tijdens deze gezondheidscrisis?

Volgens onderzoek van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (Han) hebben 750.000 mensen vorig jaar minder beweging gehad dan in 2019. Dat kost ons 46.000 gezonde levensjaren, of 2,3 miljard euro aan maatschappelijk waardeverlies. Een derde van de volwassenen vanaf 25 jaar beweegt nu minder dan vòòr de crisis. Ze zitten nu onder de richtlijn van 150 minuten matig intensief bewegen per week.

Meer beweegminuten maken

Zo’n 12 procent beweegt juist meer. Dat zijn vooral de hoger opgeleiden. Zij maken nu 77 miljoen beweegminuten extra per week. Maar de anderen zijn bij elkaar 226 miljoen van die beweegminuten kwijt geraakt. Het kan een geldkwestie zijn: mogelijk verdienen hoger opgeleide mensen meer, waardoor ze meer geld hebben voor hardloopschoenen en racefietsen. Suggereren de onderzoekers in Trouw.

Minder bewegen maakt ongelukkig

Maar iedereen wordt ongelukkiger van minder beweging, blijkt ook uit het onderzoek. Daar komt nog bij dat we dikker zijn geworden sinds de crisis. Hoeveel is moeilijk te achterhalen, maar volgens premier Rutte gaat het om ‘miljoenen kilo’s’. Dat zal sterk verschillen per individu. Maar opgeteld bij minder bewegen is meer eten een slechte combinatie. Van de mensen die worden opgenomen in het ziekenhuis met COVID-19 heeft 80 procent overgewicht. Is een van de constateringen in de gezondheidsblogs die TNO speciaal over de coronacrisis schrijft.

Herstel de energiebalans

Teveel eten, te weinig bewegen: het probleem is duidelijk. We moeten onze energiebalans herstellen. Maar hoe? Blijf je van die chips en chocolade af tijdens de lockdown, en kom je meer in beweging tussen de avondklok door? Dat kan op allerlei manieren. En dat moet ook, want ieders energiebalans is anders.

Ken jij je spijsvertering?

Zo heeft de één een snellere spijsvertering dan de ander. Wie relatief lang doet met een maaltijd, kan die versnellen met meer krachttraining. De spieren vragen dan om meer energie. Mensen met een snelle spijsvertering zijn gebaat bij meer koolhydraten. Daar doet het lichaam langer mee. Toch is één regel altijd belangrijk volgens de diëtisten van TNO: regelmaat. Het lichaam weet dan wanneer het weer wat kan verwachten. En omdat wij dagdieren zijn, is ’s avonds en in de nacht veel eten niet handig.

Ongemerkt beweeg je veel

Goed, regelmatige maaltijden overdag, en oppassen met tussendoortjes. Nu nog dat bewegen. Vroeger deden we dat veel vaker de hele dag door. Vaak zonder het te weten. Wie forenst met de trein, gaat meestal fietsen of lopen naar het station. De kinderen naar school of de opvang brengen gaat (gelukkig) vaak net zo. En toen de winkels nog open waren, vrat dat winkel in, winkel uitlopen ook veel energie. Werken op de zaak net zo: naar een vergadering, naar het beruchte koffieapparaat, de printer of een collega liep je.

Hou je beweging bij

Nu zoom of team je. Onderzoekers van TNO raden aan om met de stappenteller op je telefoon bij te houden hoeveel je beweegt op een ‘normale’ werkdag. Je eetpatroon kun je daar ook bijhouden met apps als eetmeter of fat pal. Je krijgt dan beter inzicht in je energiebalans: hoeveel calorieën gaan erin en hoeveel verbrand je?

Kies je favoriete beweging en ontspanning!

Gaat er meer in dan uit, dan zal je meer moeten bewegen. Hoe doen mensen dat? Wandelen, fietsen, fitness, thuis sporten en in de tuin werken worden het meest genoemd, in de snel groeiende stroom aan onderzoeken over deze gezondheidscrisis na de pandemie. Jumping jacks terwijl je thuis wacht op de koffie, squats op de traptreden in je eigen woonhuis. Die korte, eenvoudige  bewegingsactiviteiten zijn ook goed voor de ontspanning. En dat is nog iets wat we tekort komen momenteel.

Yoga en wandelen

Bewegen en ontspannen combineren kan ook op talloze manieren. Zo is wandelen een vrij simpele manier van bewegen. En het geeft veel mensen ook nog een beter humeur, vaak zonder dat ze het merken. Mediteren, yogaoefeningen doen en muziek maken zijn ook geliefde combinaties van ontspannen en bewegen. Yoga is wereldwijd het meest gekozen middel tegen stress door thuiswerken: de meditatieoefeningen gecombineerd met ademhalingstechnieken zorgen voor een diep gevoel van ontspanning. Het geeft niet alleen rust, maar ook betere focus om die thuiswerk-taken straks efficiënter aan te pakken.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , , ,
Categorie : Gezonder werken, Nieuws, Vitaliteit

Reageer op dit artikel

*

Congres over Duurzame Inzetbaarheid 2021

Half thuis, half op de zaak… en misschien ook nog weleens onderweg. Hybride werken is de nieuwe vorm van duurzaam doorwerken als we uit de crisis komen. Onderzoek toont aan dat de balans tussen werk en privé een grote uitdaging is voor de thuiswerkende medewerkers. Hoe geef je vorm aan het DI-beleid in de nieuwe hybride omgeving? Laat je tijdens het online congres over Duurzame Inzetbaarheid op 15 en 17 juni 2021 inspireren door de experts en vooruitstrevende bedrijven. Zij nemen je mee in de nieuwste inzichten op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Twee middagen vol inspiratie, kennis en praktische tips voor jouw DI-beleid.

Bekijk het complete programma en schrijf je in!

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid