Stelling
"Ik kan makkelijker 'nee' zeggen als ik thuiswerk."
15
25
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Netwerk en kinderen grootste hindernissen thuiswerken
Anders werken

Netwerk en kinderen grootste hindernissen thuiswerken

De grootste obstakels bij thuiswerken zijn de kinderen en de netwerkverbinding. Dat bleek uit de eerste COVID-19 Workforce Pulsemeting van HR-consultancy Effectory onder de eigen medewerkers.

Ongeveer 15 procent had problemen met de werk-privébalans omdat de kinderen niet naar school of crèche kunnen. Uit onderzoek van feedback platform Insocial kwam een soortgelijke conclusie. Een derde van de ondervraagden had moeite met de combinatie thuiswerken en op de kinderen passen. Meer flexibele werktijden, ook in de avonduren zagen deze werkenden als een mogelijke oplossing.

Geen verbinding

Bij Effectory bleek 60 procent aanvankelijk lastig verbinding te kunnen maken met het organisatienetwerk. Het ICT-team gaf prioriteit aan het ontwikkelen van een workaround, die door een testgroep van tien meest getroffen medewerkers als een goede oplossing wordt ervaren. Ze leggen nu vanaf hun laptop een directe verbinding met een server op kantoor.

Niet dezelfde inspanningen en resultaten

”We gaan deze workaround nu stap voor stap binnen de hele organisatie uitrollen en steeds monitoren hoe het gaat,” zegt HR Projects & Change Manager Marloes Odenkirchen. “We hebben van het begin af aan benadrukt dat we niet dezelfde resultaten en inspanningen kunnen verwachten in deze periode”, zegt Odenkirchen. “Dat willen we de komende weken blijven doen, in contact met teams en in de dagelijkse updates per mail.”

Werkdruk te laag?

Nog een opmerkelijke uitkomst van de eerste Pulsemeting: 10 procent vindt zijn of haar eigen werkdruk momenteel te laag. Het leiderschapsteam gaat extra organisatiedoelstellingen formuleren, die minder afhankelijk zijn van lopende zaken. In komende pulsemetingen wil Effectory bovendien sociale innovatie inzetten. Odenkirchen: “We gaan medewerkers om ideeën vragen. Hoe kan de organisatie deze periode benutten om het product en dienstenaanbod te vernieuwen? Hoe kunnen we de maatschappij in deze tijden ondersteunen?”

Stressmanagement

Sinds kort verzorgt de organisatie dagelijks yogasessies en tweewekelijkse meditaties. “Daarnaast willen we via onze dagelijkse update medewerkers aanmoedigen om voldoende privétijd in te plannen”, zegt Odenkirchen. “Door het thuis werken vervaagt de grens tussen werk en privéleven. Het is heel verleidelijk om aldoor maar door te werken, ook ‘s avonds. Ook dat maakt het moeilijk om tot rust te komen.”

Gevoelens van eenzaamheidVerrekijker

Odenkirchen: “In de open antwoorden zagen we dat mensen zich een beetje eenzaam beginnen te voelen. Sociale bijeenkomsten zijn een belangrijk onderdeel van onze organisatiecultuur. Die vallen nu weg, naast alle privégelegenheden die niet doorgaan. Daardoor ervaart eigenlijk elke medewerker inmiddels een grote behoefte aan virtuele gezelligheid.” Er is een virtuele bedrijfsborrel op vrijdag ingesteld, en dagelijks een virtuele lunch en een virtuele thee- en koffiecorner.

Wel betrokken, minder bevlogen

De meeste medewerkers zijn zeer te spreken over de manier waarop het management van Effectory omgaat met de situatie. Dat krijgt het rapportcijfer 9,4. De betrokkenheid steeg van 7,6 in januari naar 8.6 in de derde week van maart. Maar de bevlogenheid daalde naar 7,1. In januari was dat nog 7.7. Odenkirchen: “Dat is een logisch gevolg van de huidige situatie. Tijdens crises zoals deze denken mensen na over wat er belangrijk is in het leven. Niets is zo essentieel als de gezondheid van onszelf en onze naasten. Ook kijken mensen nu hoe ze een bijdrage leveren aan de maatschappij.” Effectory houdt de bevlogenheid doorlopend in de gaten. “Deze moet niet verder dalen.”

Doe ook een Pulsemeting!?

Met de Effectory COVID-19 Workforce Pulse kunnen organisaties tijdens de coronacrisis doorlopend onderzoeken hoe het gaat met de medewerkers. Hoe gaat het met het moreel, of ze productief kunnen werken en waar kansen voor het bedrijf liggen. De pulsemetingen zijn tot 1 mei gratis. “Zo krijgen organisaties actueel inzicht in de effectiviteit van hun crisismanagement”, zegt Effectory-directeur Guido Heezen. “Verbeterpunten zijn onmiddellijk duidelijk.” Ook ontstaan concrete aanknopingspunten voor actie. Dat bleek ook bij de eerste COVID-19 Workforce Pulsemeting onder eigen medewerkers. Effectory deelt die om organisaties te laten zien wat de opbrengsten zijn van frequente pulsemetingen tijdens de coronacrisis.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Anders werken, Het Nieuwe Werken, Nieuws
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid