Stelling
"Thuiswerkers worden workaholics."
20
8
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Onboarden op afstand: kan dat? 7 Tips
Anders werken

Onboarden op afstand: kan dat? 7 Tips

videovergaderen

Wat leuk, we hebben een nieuwe medewerker. Maar hoe werk je hem of haar in, als meer dan de helft van zijn collega’s thuis werkt? Een virtueel inwerkprogramma, kan dat? Bestaat dat? En hoe ziet dat eruit?

Juist de jongere talenten zouden erg geschikt moeten zijn voor een digitale onboarding. Hun leven speelt zich grotendeels online af. Dus zijn ze gewend om te (inter)acteren voor een webcam, en om met diverse toetsenborden te communiceren. Daar voldoende ruimte voor bieden is ook erg belangrijk voor Millennials, Gen Y en Z’ers. Bijna 2 van elke 3 jonge hoger opgeleiden is anders binnen 2 jaar vertrokken. Eén op elke 3 al na een jaar. En 5 procent al na de eerste werkdag, schijnt het.

Onboarding is socialiseren

Je wilt als organisatie langer ‘genieten’ van je jonge talenten: de meeste organisaties denken toch minstens wel aan 3 jaar. Een goede onboarding blijft dus belangrijk, ook tijdens een coronacrisis en krappe arbeidsmarkt. Maar onboarding gaat verder dan een eenvoudige introductie tot de werkplek. Het gaat eigenlijk om de socialisatie van nieuwe medewerkers binnen de organisatie. Met alle kennis, vaardigheden en gedrag die ze nodig hebben om zo snel mogelijk mee te werken als een volwaardige medewerker, inderdaad. Daarom deze 7 tips voor de betere digitale onboarding.

1} Praktische zaken.

Natuurlijk moeten de praktische zaken waardoor een werknemer zijn werk kan doen goed zijn geregeld. Zeker als de nieuweling vooral thuiswerkend moet beginnen. Toegangspas, een computer met soepele toegang tot de benodigde systemen, een werkend emailadres, een (smart)phone met passend abonnement, een betrouwbare, snelle en goed werkende internetverbinding, passend ergonomisch kantoormeubilair, de juiste (beveiligde) apps en (eventueel) visitekaartjes. Het zijn basiszaken die vooral opvallen als ze niet goed zijn geregeld. Regel je dit zelf niet, vraag het dan aan iemand die er handig in is en niets over het hoofd ziet.

2} Het programma gaat online.

De meeste organisaties hebben al een onboarding-programma. Vaak kan dat ook online worden aangeboden. De toespraken en peptalks gaan per video, nieuwe medewerkers wisselen ervaringen uit in een aparte app-groep. Bedenk ook een interactief spel waarmee de nieuwelingen de organisatie kunnen leren kennen. Een soort digitaal ganzenbord.

3} Vertel het van tevoren: preboarding.

Laat het onboarden niet pas beginnen op de eerste werkdag. Nieuwelingen worden dan overladen met informatie en ze voelen zich overvallen. Communiceer het programma enkele dagen tot een week voor de start. Vooral Millennials zijn nieuwsgierig naar hun nieuwe werkgever en werkplek. Ze willen graag vooraf al wat weten over hun toekomstige collega’s en werkomgeving. Daar mag ook wat leesvoer bij zitten over de visie, missie en strategie van het bedrijf. Wat zijn onze kernwaarden, en hoe vertaalt zich dat naar alledaagse situaties? Vertel het, of nog beter: laat het zien in een korte, grappige video.

4} Zorg voor een goede buddy.

Nieuwe mensen hebben altijd veel vragen. Vragen die ze amper van tevorden kunnen bedenken. Ze lopen overal tegenaan, van praktische details die niet helemaal goed lijken te werken tot onzekerheden over gedrag, prioriteit en activiteiten. Bedenk welke collega deze rol op zich kan nemen en nodig deze ervaren m/v met wat extra tijd van harte uit om de nieuweling bij te staan. Zeker in de eerste maand van het dienstverband. Dat betekent: vaak en informeel contact met de thuiswerkende nieuweling via mail, chat, video conferencing, instant messaging en misschien zelfs sms. Vaak is dat ook voor de buddy een nieuwe ervaring met allerlei communicatie-tools die hij of zij nog niet zo kende. Maar een goede buddy is erg belangrijk voor het gevoel dat de nieuweling zich direct welkom voelt. Net zoals de geruststellende gedachte dat er altijd iemand voor hem of haar klaarstaat.

5} Maak van informatie echte kennis.

Dit is meer een tip voor de nieuwe medewerker zelf. Hij of zij wordt bedolven onder de informatie in de eerste weken van het dienstverband. Zeker wanneer je online, op afstand verbonden bent breekt meermaals het koude angstzweet uit: weet ik hier genoeg van? Hoewel medewerkers van alles kunnen vragen en opzoeken, is al die informatie vaak nog lang geen echte kennis. Zo circuleren er op intranetten vaak vele plannen, concepten en ‘klad- of schopversies’ van begrotingen, nota’s en beleid. Wat is definitief? Wat is gerealiseerd, wat niet en waarom? Wie heeft dat besloten? Soms moet je als een detective op zoek naar de geschiedenis, en naar het vervolg van stukken informatie die intern circuleert. Een blokkenschema of peildiagram kan dan helpen. Net zoals de buddy.

6} Denk aan een virtuele opwarmer.

Nodig de nieuwe medewerker nog voor de eerste werkdag uit om mee te doen aan de virtuele vrij-mi-bo, pubquiz of virtueel koffiekwartiertje. Hij of zij kan zich dan kort introduceren, en al wat collega’s informeel leren kennen. Die namen blijven meestal beter hangen dan tijdens het formele voorstel-rondje. Zeker wanneer dat allemaal kleine vakjes op een scherm zijn. Ook de collega’s kunnen zich alvast even voorstellen en iets over zichzelf vertellen. Wat kan ook? Een bloemetje of welkomstpakket bezorgen. Het geeft nieuwelingen eerder het gevoel dat ze erbij horen. Essentieel voor echte onboarding, en voor duurzame inzetbaarheid.

7} Hoe gaat het?

Die vraag wordt volgens vele onboarding-deskundigen veel te weinig gesteld aan de nieuweling. Voelt iemand zich welkom, kan hij zijn werk doen, voelt hij zich op zijn plek? Dat regelmatig blijven peilen zorgt ervoor dat het gevoel van bevreemding en afstandelijkheid bij nieuwe mensen in de kiem wordt gesmoord. Een werkgever die nieuwelingen oprechte aandacht geeft, krijgt er meer bevlogen werknemers die zich betrokken voelen bij ‘hun werkgever voor terug. Die aandacht mag best komen van een (zeer) hoog geplaatste manager.

Meer informatie

Lees alles over digitale onboarding in de GRATIS download ‘Digitale onboarding: maak het persoonlijk en direct toepasbaar’ van PW.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Nieuws, Rendement op arbeid

Reageer op dit artikel

*

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseerde PW. opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina voor flashbacks!

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid