Stelling
"Het Nieuwe Beoordelen helpt vooral de midcareers met langer en beter doorwerken."
8
8
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Gezonder werken Over phubbing, DDA’s en detoxen
Gezonder werken

Over phubbing, DDA’s en detoxen

Wie kan er nog zonder smartphone? Een beetje manager is altijd bereikbaar. Maar managers die zich te veel laten leiden door hun smartphone verpesten de medewerkersbetrokkenheid. Dat blijkt uit onderzoek aan de Amerikaanse Baylor University, op PW. Wij doen er extra wat gratis tips voor digitaal detoxen bij. Want digitaal stressvrij werken betekent langer, gezonder en efficiënter doorwerken.En dat bent u vast en zeker van plan, dit jaar.

Het komt zo vaak voor dat mensen meer aandacht hebben voor hun smartphone dan voor de mensen om hen heen, dat er in Australië een woord voor is bedacht: phubbing, een samentrekking van phone en snubbing.

Phubt u?

En hoewel phubbing nooit erg beleefd is, is het ronduit schadelijk wanneer een leidinggevende zich er schuldig aan maakt, schrijven James A. Roberts en Meredith David in hun rapport Put down your phone and listen to me: How boss phubbing undermines the psychological conditions necessary for employee engagement. Werknemers verliezen hun vertrouwen in hun leidinggevende, waardoor uiteindelijk ook hun betrokkenheid bij hun werk en de organisatie vermindert.

Cultuurondermijnend

“Werknemers die worden blootgesteld aan phubbing door hun baas en hem daardoor minder vertrouwen, hebben minder vaak het idee dat hun werk er toe doet en dat zij persoonlijk kunnen groeien door hun werk. Werknemers die weinig vertrouwen hebben in hun leidinggevende, hebben ook minder vertrouwen in hun eigen vermogen om hun taken goed uit te voeren”, zegt Roberts. “Phubbing is schadelijk gedrag. Het ondermijnt een bedrijfscultuur die gebaseerd is op respect.”

Richtlijnen tegen phubbing

Roberts en David hebben mede hierom een aantal richtlijnen opgesteld om phubbing op de werkvloer te verminderen:

  •  Creëer een cultuur waarin leidinggevenden zich niet verplicht voelen om als zij in gesprek zijn met hun medewerkers direct te reageren op e-mails en berichten van hun superieuren;
  •  Zorg ervoor dat leidinggevenden gemotiveerd zijn om goede relaties op te bouwen met hun medewerkers, bijvoorbeeld door hen jaarlijks te laten beoordelen door hun medewerkers;
  •  Zorg dat leidinggevende het belang inzien van persoonlijk contact met medewerkers en maak ze bewust van het schadelijke effect van phubbing;
  •  Maak beleid voor het gebruik van de smartphone en denk daarbij aan de aspecten bereikbaarheid en veiligheid.

Als er iets is wat ons stress bezorgt bij digitaal werken, is dat wel onze drang om te voldoen aan het bestaande verwachtingspatroon. Dat we overigens vaak zelf hebben gecreëerd. Want we denken dan wel dat we die werkmail in het weekend moeten lezen. Maar hebben we dat eigenlijk ooit met onze baas afgesproken? Of voelen we ons gewoon aangesproken door de mails die we op zaterdagavond van haar krijgen?

DDA blijkt een ‘killer’

De constante aandacht die digitale communicatiemiddelen van ons brein vragen, gaat ver. Meer dan de helft (62%) van de ongevallen in de Verenigde Staten zijn gerelateerd aan het gebruik van smart phones en andere digitale communicatiemiddelen. Omdat mensen kennelijk niet in staat zijn zich ervan los te rukken. Het is zelfs al zo erg dat het een naam heeft gekregen: DDA, oftewel Digital Distraction Addiction.

Duidelijke digitale afspraken

Als er iets is dat digitale stress kan tegengaan, zijn het duidelijke digitale afspraken. Nee, niet op de smartphone maar over het gebruiken van de smartphone. Met onze baas, met onze collega’s, en ja, ook met onze huisgenoten. Want ook daar slaat de digitale stress inmiddels fors toe. Dus spreek af om tijdens de avondmaaltijd geen mobiele telefoon naast je bestek te schuiven. Tijd voor aandacht voor elkaar, de (digitale) buitenwereld moet maar even wachten. En als die baas haar planning beter op orde had, zou ze u op zaterdagavond geen mails hoeven sturen.

Elk middel een passende respons

Stress ontstaat doordat de meesten van ons synchrone verwachtingen hebben van a-synchrone middelen. We willen nú antwoord op onze mail, terwijl een mail niet bedoeld is voor directe respons. Wat zit daar achter? Een gewoonte. Zijn we ons daarvan bewust, dan moet de handeling van het onbewuste naar het bewuste deel van ons brein. Niet makkelijk, maar het kan wel. Om u te helpen (anderen te helpen) bij het digitale detoxen, herhalen we de top-5 tips tegen digistress.

5 tips voor stressvrij digitaal werken

Tip 1: hanteer e-mail etiquette

Bedenk u eerst of mail het juiste communicatiemiddel is voor uw doel. Zo ja, houd het dan kort. Stuur uw mail alleen naar echte betrokkenen, gebruik NOOIT reply all. Houd het aantal mensen in de CC beperkt. Let op: van iemand in de CC wordt geen actie verwacht. Zet kort relevante info in de onderwerpregel. Of zet uw korte boodschap alleen daar, met <EOM> erachter: End of Message. Dan kunt u de mail achterwege laten. Erg effectief bij korte, zakelijke mededelingen.

Tip 2: zet alle meldingen uit

Visueel of auditief, maakt niet uit. Zet ze uit. Grotere stoorzenders bestaan bijna niet. Toch per se iets aan? Ook hier geldt weer: kies bewust.

Tip 3: elimineer stoorzenders

Dus doe één ding tegelijk. Zoek een rustige werkplek op voor de momenten dat u geconcentreerd wilt werken en laat uw omgeving dit weten.

Tip 4: koop een wekker

Stop één uur voor het slapengaan alle schermgebruik. Dus geen iPhone als wekker naast het bed. Want van de wekker stellen komt e-mails lezen en Facebook checken. Voor u het weet ligt u een half uur later in bed dan u van plan was.

Tip 5: plan je eigen tijd

Neem die middagpauze, blijf niet achter uw beeldscherm zitten eten. Plan uw e-mailchecks, kijk niet de hele dag door. En plan op een rustiger werkdag twee uur in waarop u al die kleine taakjes doet die anders steeds. blijven liggen. Dat geeft rust in uw hoofd.

Bonustip: moet ik dit nu doen?

Stel u bij elke vraag, opdracht en e-mailbericht deze vraag vijf keer, met de klemtoon steeds op een ander woord. MOET ik dit nu doen? Of is het eigenlijk helemaal niet nodig? Moet IK dit nu doen? Of kan ik het delegeren? Moet ik DIT nu doen? Of gaat iets anders voor? Moet ik dit NU doen? Of kan het ook later? Moet ik dit nu DOEN? Of kunt u het misschien beter laten?



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Gezonder werken, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid