Stelling
"Bij langer thuiswerken moet je het werk zelf heel anders inrichten."
26
4
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Pas op! Dit is besmettelijk!
Anders werken

Pas op! Dit is besmettelijk!

Stress-schaal in het rood

Stress is besmettelijk. Zijn enkele collega’s in je directe omgeving gestrest? Grote kans dat jij er straks ook zo bijloopt. Is er wat aan te doen? Gelukkig wel. Rebecca Knight geeft op HBR 5 tips tegen de besmettelijke stress.

De auteur begint met het slechte nieuws: gestrest raken van het gedrag van anderen in onze naaste omgeving is onvermijdelijk. Het gebeurt altijd weer opnieuw, hoe goed je ook bent in de technieken, tweaks en nudges om te vermijden dat je jezelf door het gedrag van die ander laat meeslepen. Maar, in dat slechte nieuws zit ook al het goede nieuws over stressbesmetting verborgen: je kunt er dus wat aan doen. Minder vatbaar worden voor de stress van anderen is mogelijk. En daarom:

5 tips om stress-besmetting tegen te gaan

1} Waar komt die drukte vandaan?

Ga op zoek naar de bron van de ophef of commotie. Wat is er aan de hand, wat is er gebeurd waar sommige mensen zich nu zo druk over maken? Vaak kom je daar niet direct achter, maar kan je wel ontdekken wie geëmotioneerd is. Vraag deze persoon of personen niet naar het waarom, maar naar het hoe van hun gevoelens. Zijn ze boos, kwaad, onzeker, gefrustreerd? Dat geeft vaker, en betere aanwijzingen naar de oorzaak van de stress dan vragen wat er aan de hand is. De auteur zegt het er niet bij, maar met direct vragen naar de oorzaak laat je vaak ook zien dat je die commotie maar overdreven vindt, en dat je de ander niet serieus neemt. En dat is olie op het vuur gooien. Los van de aanleiding, de emoties zijn echt.

2} Bied hulp aan.

Maar voordat je concreet aanbied om te helpen, is het verstandig om mee te leven met de crisis waar de ander in, of mee zit. Niet alleen uit medemenselijkheid, overigens. Het heeft een kalmerend effect als anderen empathie tonen voor onze stress. Als ze meeleven, en voorzichtig proberen om wat leukere of positievere kanten te benadrukken die vaak ook aan het verhaal vastzitten. Bij iemand met acute werkdruk erken je dat “ze” inderdaad gek zijn, om dan op te merken “als ze nu nog niet begrijpen dat je er iemand bij wilt hebben”. Dat meeleven en het begrip kalmeert de ander, en maakt de hele situatie beter hanteerbaar.

3} Sommige mensen en situaties kan je beter vermijden.

Niet alle stress van anderen is met deze twee tactieken op te lossen. Sommige mensen gaan maar door, en hun manier van doen kan jou zo veel energie kosten dat je na een contact een weekje vakantie nodig hebt om ervan bij te komen. Vermijden is dan de beste (of minst slechte) optie. Probeer om er zo weinig mogelijk mee in contact te komen. En als het toch moet, vermijd de onderwerpen waarop ze opnieuw ‘los’ zullen gaan.

4} Positief blijven.

Net zoals negatieve emoties besmettelijk kunnen zijn geldt dat ook voor positieve gevoelens. Je kunt ze opkweken en verspreiden, waardoor de sfeer optimistisch blijft. Hiervoor is het nodig om je te concentreren op de mensen die zich nog (net) niet hebben laten meeslepen in de negatieve stressgevoelens van de bron(nen) op de afdeling. Die mensen zijn nog over te halen om positiever te denken over hun werk, het bedrijf en misschien ook de positieve kanten van de situatie waar anderen gestrest door zijn geraakt. Soms gaat het er letterlijk om een tegengeluid te laten horen, laat Rebecca Knight een van de geluksconsultants in haar artikel zeggen. Zij demonstreren met diverse voorbeelden hoe je dat kunt doen.

5} Reframen.

Werkstress is iets dat mensen vooral zichzelf aandoen. We stellen onszelf allerlei doelen die we dan ‘ambitieus’ noemen. Ik moet zoveel leads produceren, ik moet al deze mensen aan mijn kant krijgen, ik moet X producten per uur repareren. Als het kan is dat mooi. Als er wat meer bij kan, nog mooier. Maar het houdt natuurlijk ergens op. Wie steeds van alles moet, en steeds meer van alles erbij ‘moet’ houdt zichzelf gevangen tot hij onvermijdelijk zijn grenzen heeft bereikt. Met alle frustraties en stress die daarbij horen, en waarvan de hele afdeling mag mee’genieten’. Beter is dus om anders tegen dat werk aan te kijken. Je moet niets, maar je zou het graag willen. Dan herinneren mensen zich beter waarom ze zich dat doel hebben gesteld. ‘Ik wil graag dat we meer verkopen, dus ik zou graag meer leads produceren’ klinkt al heel anders dan het ‘heilige moeten’. Ook bij de omstanders, de directe collega’s die anders het gevoel krijgen dat zij dat ook moeten.

Be good and tell…

Bij dit alles is goed op jezelf passen natuurlijk onmisbaar. Dat betekent: een gezonde leef- en werkstijl, in eten, slapen en bewegen. En ook: meer waarderen wat je wel al hebt bereikt, ook met meer aandacht voor de dagelijkse positieve ervaringen die iedereen meemaakt. Het belangrijkste, vindt Shawn Achor, een van de geluksconsultants in het artikel, is om die positieve ervaringen door te geven aan anderen. Vooral het hogere management schroomt nog wel eens om de baat die ze hebben bij mediteren door te geven aan hun collega’s. Gelukkig komt aandacht hebben voor je persoonlijke geluksstrategieën steeds meer ‘uit de kast’ dezer jaren. Laat je dus inspireren door dit artikel, en door de twee voorbeelden die Rebecca Knight noemt van besmetting: door teveel optimisme uitstralen (dat kan ook), en stress door de verwachtingen waarvan je denkt dat de ander ze zult hebben.

Bron

‘How to Cope with Secondhand Stress’, Rebecca Knight, Harvard Business Review, October 4, 2018.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Anders werken, Arbeidsomstandigheden, Nieuws
De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid