Stelling
"Wie het vaak te druk heeft, kan niet prioriteren"
8
12
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Prettig en veilig hybride werken, hoe doe je dat?
Anders werken

Prettig en veilig hybride werken, hoe doe je dat?

Mensen die eerlijk kunnen zijn over wat ze wel en niet bevalt, werken in een psychologisch veilige werkomgeving. Maar hoe hou je die werkomgeving veilig als mensen overal werken? Als werk- en privézaken en -taken voortdurend door elkaar lopen? Amy C. Edmondson en Mark Mortensen, bekende managementadviseurs, doen wat voorstellen voor een hybride werkomgeving die ook psychologisch veilig en vertrouwd aanvoelt.

In de goede oude klassieke werktijden waren werk en privé heerlijk-duidelijk gescheiden. Wie op zijn werk was, hoefde het niet te hebben over privéproblemen. En omgekeerd ging de zakelijke sores op slot zodra de sleutel in de voordeur van de privéwoning ging. In een hybride werkomgeving is die scheiding niet meer vol te houden, betogen Edmonson en Mortenson.

Privé en werk zijn niet meer te scheiden

Of het nu gaat om kinderopvang, relatieproblemen, familieleden met (mantel)zorgbehoeften: ze hebben allemaal grote invloed op de beschikbaarheid van de werkenden. Die ook onderling optimaal moeten samenwerken in teams van wisselende samenstelling. Zie dan als manager de roosters en de planningen maar eens rond te krijgen. Vroeger of later loopt elk bedrijf en elke manager tegen dergelijke vraagstukken aan, stellen de auteurs. Dus: we moeten er iets mee.

Alles vertellen hoeft niet

Edmonson en Mortenson beginnen hun oplossing door te benadrukken dat meer van je privéleven prijsgeven niet de oplossing is, wat hun betreft. Dat geeft (te)veel privacy- en veiligheidsrisico’s. De auteurs zoeken de oplossing meer in het scheppen van een ander werkklimaat. Een waarin de werkenden zelf meer verantwoordelijkheid krijgen voor de optimale afstemming van hun professionele en persoonlijke taken.

5 stappen voor een veiliger werkklimaat in hybride organisaties

Zo’n cultuur van vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid ontstaat niet vanzelf, weten Edmonson en Mortenson. Dus komen ze met een 5 stappenplan om meer psychologische veiligheid te kweken binnen hybride bedrijfsorganisaties.

1} Maak het bespreekbaar.

Letterlijk, door met elkaar te bespreken welke professionele en persoonlijke taken en verantwoordelijkheden de teamleden hebben. Zonder daarbij in teveel details te treden, of oordelen te vellen over relevantie, denken wij daarbij. Edmonson en Mortenson gaat het er vooral om dat elk teamlid beseft dat hij en zij medeverantwoordelijk is voor het succes van het hele team, en ook de hele organisatie. Afschuiven met ‘daar ga ik niet over’, dat kan niet meer. Je moet de klus samen klaren. Wat overigens niet betekent: iedereen doet alles.

2} Geef het gewenste voorbeeld.

Een manager of leidinggevende die dit onderwerp op tafel brengt, zal zelf het goede voorbeeld moeten geven. Door eerlijk te vertellen welke professionele en persoonlijke ‘uitdagingen’ hij of zij elke werkdag moet zien te verenigen. Het betekent je kwetsbaar en nederig opstellen als manager, en open staan voor verbaasde en kritische opmerkingen van de anderen. Dat zal even wennen zijn voor de meeste managers, want het gaat ten koste van je aanzien en status. Jij hebt de oplossing niet meer in huis, die zullen we samen moeten bedenken. Overigens is dat net zozeer wennen voor de meeste teamleden, zeker in traditioneel geleide, hiërarchische organisaties.

3} Kleine stappen vooruit zetten.

Vertrouwen opbouwen kost tijd. Eerlijk zijn over de hindernissen en (on)mogelijkheden om werk en privé te combineren is niet makkelijk. Het betekent voor iedereen gezichtsverlies, omdat je achteraf vaak denkt of van anderen hoort hoe het beter had gekund. Daarover vertellen is al moeilijk, opbiechten waar je nog niet (echt) uit bent gekomen is vaak nog lastiger. Edmonson en Mortenson benadrukken ook hierbij de voorbeeldrol van de manager. En dat zal inderdaad een belangrijk breekijzer zijn om het open gesprek op gang te brengen. Maar dit proces is voor niemand makkelijk. Vandaar die kleine stappen, waardoor het gevoel van psychologische veiligheid geleidelijk groter wordt.

4} Laat zien dat het werkt.

Benadruk de situaties waarbij gedeelde kennis en informatie heeft gezorgd voor betere oplossingen voor de meesten, of voor iedereen. Ook dit vinden Edmonson en Mortenson weer nadrukkelijk een taak voor het management, omdat die vaak over meer, en betere informatie beschikt. Misschien. Het gaat ze er in elk geval om de betere resultaten van de gedeelde informatie te laten zien aan iedereen. Een voorbeeld kan zijn (denken wij): flexibeler werkroosters zorgt voor betere bereikbaarheid in de avond- en ochtenduren. Terwijl de medewerkers die soms een gebroken dienst draaien meer tijd hebben om hun kinderen van en naar school te brengen en op te vangen.

5} Bewaak het proces.

Denk hierbij aan de oudhollandse tegelspreuk: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Een open, eerlijke, en veilige werkcultuur bouwen kost tijd. Veel tijd, want met elke tegenslag wordt de drempel hoger om dat nogmaals zo te doen. Teveel tegenslagen, en je zit in de loopgraven. Een psychologisch veilige werkomgeving is zeer kwetsbaar, constateren de auteurs. De verleiding om misbruik te maken van de gedeelde kennis is al snel (te) groot. Waardoor collega’s elkaar onder druk zetten met verzoeken en vragen met cynische of ironische ondertoon. ‘Ik weet dat je ’s middags met je kinderen zit, maar we hebben hier een flink probleem.’ Hierop moet de leidinggevende snel en duidelijk reageren, anders is het vertrouwen snel weg, stellen de auteurs terecht.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Het is zeker waar dat een psychologisch veilige hybride werkomgeving creëren onbekend terrein is. Er is geen vastomlijnde werkwijze met succesgarantie. Zoeken, proberen en aftasten is het motto. Maar daaraan moet iedereen naar eigen vermogen bijdragen, niet alleen de manager of leidinggevende. Zo gaat het artikel ‘What Psychological Safety Looks Like in a Hybrid Workplace’ in de Harvard Business Review van 19 april 2021 wat teveel uit van de traditionele hierarchische organisatie. Terwijl psychologische veiligheid juist gaat om delen van informatie en kennis in gedeelde verantwoordelijkheden in het hele team.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Leiderschap, Nieuws

Reageer op dit artikel

*

Congres over Duurzame Inzetbaarheid 2021

Half thuis, half op de zaak… en misschien ook nog weleens onderweg. Hybride werken is de nieuwe vorm van duurzaam doorwerken als we uit de crisis komen. Onderzoek toont aan dat de balans tussen werk en privé een grote uitdaging is voor de thuiswerkende medewerkers. Hoe geef je vorm aan het DI-beleid in de nieuwe hybride omgeving? Laat je tijdens het online congres over Duurzame Inzetbaarheid op 15 en 17 juni 2021 inspireren door de experts en vooruitstrevende bedrijven. Zij nemen je mee in de nieuwste inzichten op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Twee middagen vol inspiratie, kennis en praktische tips voor jouw DI-beleid.

Bekijk het complete programma en schrijf je in!

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid