Stelling
"Ongeveer de helft van de werkende mensen kan echt niet lang thuis werken."
37
16
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Prioriteren tussen werk en persoonlijk: 6 tips
Anders werken

Prioriteren tussen werk en persoonlijk: 6 tips

De hele dag door heb je het druk, maar op het eind van zo’n druk-dagje heb je niet het gevoel dat je echt iets hebt gedaan. Herkenbaar? Veel werkende mensen hebben dat gevoel. Hoe kan je meer tijd besteden aan de zaken die je zelf echt belangrijk vindt?

Wie persoonlijke en professionele prioriteiten beter kan combineren, wordt gemotiveerder en meer bevlogen. Vitaler, en beter inzetbaar. Op zoek gaan naar de ideale combinatie tussen intrinsieke motivatie en wat het werk van je vraagt kan elke werkdag. Arbeidspsycholoog en bekend managementauteur Alice Boyes heeft er op HBR zes vuistregels voor bedacht. Nodig, want de werkdruk kan tijdens de waan van een drukke werkdag hoog oplopen. En dat geeft je dat lege, uitgeputte gevoel op het eind van die dag of werkweek. Geestelijker word je daar alleen nog maar vermoeider van.

Persoonlijke drijfveren

Maar ja, er zijn elke werkdag toch meer dan voldoende taken die echt nu moeten gebeuren. Zoals een afspraak of vergadering voorbereiden, die mailbox uitmesten, agenda’s bijwerken of de dagelijkse nieuwsbrief schrijven. Moet je daar dan nee tegen zeggen? Wie zo denkt, kan zich amper meer herinneren wat zijn of haar persoonlijke drijfveren zijn. Boyes geeft vier denkrichtingen om die beter vast te houden. Misschien vind je deze zaken veel belangrijker dan werktaken:

  • Iets doen dat echt aansluit bij mijn eigen normen en waarden, zoals de wereld wat beter of veiliger maken, zaken verduidelijken of zorgen voor andere mensen;
  • Meer, of betere erkenning krijgen van anderen: meer lezingen houden, presentaties geven tijdens congressen of andere evenementen, artikelen, boeken of video’s maken die mijn eigen talenten beter belichten;
  • Mijn leerhonger stillen door persoonlijke talenten uit te breiden of te verdiepen, dus: meer te weten komen over zaken waar ik nu nog niet veel van weet, maar die ik wel razend interessant vindt. Dat kan van alles zijn, van sterrenkunde tot statistiek tot nieuwe kooktechnieken en biochemische onderzoeken;
  • Vaker preventief bezig zijn, om mogelijke rampen in de toekomst te voorkomen. Want dat geeft je een veiliger, geborgen gevoel. Ook hier zijn vele mogelijkheden: bezoeken aan tandarts en huisarts tijdig inplannen, eventueel voor het hele gezin, onderhoud aan huis en tuin op tijd regelen, verzekeringen herzien.

6 Manieren om beter te laveren tussen werk en persoon

Al deze zaken, die je persoonlijk erg belangrijk kunt vinden, gaan vaak ten onder in de waan van de drukke werkdag. Maar als dat dag op dag, en week na week gebeurt, tast het je inzetbaarheid aan. Want het knagende gevoel: ik ben niet goed bezig, ik moet meer tijd besteden aan mijn eigen prioriteiten komt steeds meer in de knel. Volgens Boyes kunnen de volgende zes strategieën en denkrichtingen helpen om je persoonlijke en professionele prioriteiten beter in balans te krijgen.

1} Plan persoonlijke prioriteiten vooruit, en plan ze ruim in.

Deze aanpak komt neer op: je bureau leeg maken op vaste tijden, elke week of elke maand voor een taak(je) dat aansluit bij wat je zelf belangrijk vindt. Een vaste tijd ervoor plannen, dat ruim nemen, en zorgen dat er niks tussen kan komen zijn de belangrijkste voorwaarden om ‘het’ ook echt te laten gebeuren. Zelf komt Boyes met het eenvoudige voorbeeld van een wachtwoordmanager instellen op haar PC. Maar het kan aansluiten bij haar basale behoefte aan meer preventieve veiligheid.

2} Grote taken opdelen in kleinere (tussen) doelen.

Zeker persoonlijke doelen hebben de neiging om ‘groots’ en belangrijk aan te voelen. Dus ben je van nature geneigd om er veel tijd aan te besteden en door te gaan nadat je eenmaal bent begonnen. Grote kans dat je jezelf dan voorbij holt, omdat het veel meer tijd kost dan je had kunnen voorzien. Gelukkig zijn persoonlijke doelen vaak ook permanent aanwezig. Dus je kunt er vaak op terugkomen, of mee verder gaan.

3} Bereid je voor op teleurstellingen.

Rome is niet op een dag gebouwd, moet je maar denken. Die grootse en belangrijke persoonlijke doelen realiseer je niet in een keer, dat is onmogelijk. Behalve die teleurstelling moet je jezelf voorbereiden op allerlei vormen van weerstand terwijl je eraan werkt. Daarbij horen vaak ook allerlei lastige nieuwe taken en vaardigheden die je moet aanleren, en waar je mogelijk tegenop ziet als tegen een zware Alpencol. Boyes noemt vele voorbeelden. Weten hoe je jezelf emotioneel in bedwang houdt, zodat je ze toch kunt doen of aanleren is belangrijk om verder in te komen.

4} Steeds weer leren prioriteren.

Je bent met iets dringends of belangrijks bezig, en er komt een minder belangrijke taak of vraag tussendoor. Voordat je het weet, ben je daar veel te lang mee bezig. (Of je maakt je er te snel van af, en moet er dan toch op terugkomen, denken wij.) Hoe schuif je die minder belangrijke zaken zodanig opzij dat ze je werkschema niet teveel verstoren. Maar ook zodanig dat je ze later niet nog meer (herstel)tijd kosten? Ook daar moet je al doende, uit ervaring achter komen.

5} Zoek naar tijdbespaarders.

Het is een oude regel uit de padvinderij: wil je een kampvuur? Dan zal je eerst hout moeten hakken. Taken die je steeds moet herhalen, kosten relatief veel tijd. Wie zoekt naar een andere oplossing waardoor deze herhalende werkzaamheden minder tijd kosten, bespaart zichzelf uiteindelijk veel tijd en moeite. Zoals filters instellen op mails en apps, waardoor bepaalde afzenders in submappen of in de prullenbak terecht komen. Hou met een stopwatch bij hoeveel tijd je per dag op social media zit. Of installeer een passwordmanager die zelf steeds nieuwe wachtwoorden bedenkt. (Zorg wel dat jij alleen het masterwachtwoord kent…)

6} Koester je inspiratiemomenten.

Boyes zelf heeft haar helderste inzichten als ze zonder bekenden in een vliegtuig zit, op 10 kilometer boven het Aardoppervlak. Het is letterlijk haar helicopterview. Iedereen kan zulke momenten en situaties opzoeken, waarin jij tot nieuwe inzichten komt om bestaande kwesties aan te pakken. (Een verblijf in het kleinste kamertje is een beruchte. Sporten op zondagochtend is nog zo’n klassieker.) Boyes geeft ook hier weer vele voorbeelden van zulke inspiratiemomenten. Zoals bijpraten met verre vrienden of kennissen. Een variant op Vreemde Ogen Dwingen. Een ding is zeker: blijven staren naar die muur of collega tegenover je zal niet helpen.

Betere balans tussen persoonlijke en professionele motivatie

De auteur zei het zelf al: de ideale tip staat er niet bij. Streven naar perfectie is het eerste dat je zult moeten opgeven bij je zoektocht naar de perfecte werkdag. Maar verbetering? Dat is zeker wel mogelijk. Voor bijna iedereen bevat dit uitstekende en (opnieuw) goed leesbare artikel van Boyes bruikbare tips om de balans tussen persoonlijke en professionele motivatie te verbeteren. En zo een tevredener gevoel over te houden aan elke werkdag. Ook de super-drukke.

Bron

Alice Boyes ‘How to Focus on What’s Important, Not Just What’s Urgent’, Harvard Business Review.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Nieuws, Rendement op arbeid
E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid