Stelling
"Oudere werknemers willen liever niet met pensioen. Ze zijn een werkend leven gewend."
17
52
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Arbeidsomstandigheden Als je ziek wordt van collega’s en klanten
Arbeidsomstandigheden

Als je ziek wordt van collega’s en klanten

Pestgedrag

Collega’s en klanten. Je kunt niet zonder ze werken. Maar je kunt er ook goed ziek van worden. Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) noemen ze dat. Vooral in risicosectoren zouden werkgevers meer moeten doen om hun mensen ertegen te beschermen. Maar hoe doe je dat?

PSA wordt meestal vertaald als werkdruk, agressie en ongewenste omgangsvormen. Waaronder seksuele intimidatie. Maar ook onbeschoft gedrag, zoals mensen niet uitnodigen voor gemeenschappelijke activiteiten, de eer opeisen voor het werk van anderen of ondergeschikten niet complimenteren voor goed werk, het verspreiden van geruchten of het versturen van onaardige e-mails kan eronder vallen.

Risicosectoren

Vooral werknemers in risicosectoren hebben ermee te maken. Dat zijn vooral incassobureaus, beveiligingsorganisaties, onderwijsorganisaties en de rechterlijke macht. Wie in deze sectoren werkt, weet er ongetwijfeld alles van. Schelden, spugen, fysiek en verbaal geweld, intimidatie en dreigementen van jou en je gezin zijn er aan de orde van elke werkdag. Het leidt tot extra stress en spanningen. En dat leidt tot hoger verzuim, uitval en lagere productiviteit.

Ziek worden van collega’s en klanten

De omgang met collega’s en cliënten kan veel invloed hebben op hoe iemand zich voelt, zeker bij pesterijen, geweld, discriminatie of seksuele intimidatie. Dit kan ingrijpende gevolgen hebben in de vorm van ernstige lichamelijke en psychische klachten en kost de werkgevers en de maatschappij veel geld. Ook een hoge werkdruk kan een bron van stress vormen. De werkgever is verplicht grensoverschrijdend gedrag en werkdruk te voorkomen. In de Arbowet is bepaald dat alle werkgevers verplicht zijn om hun werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Zij moeten hiervoor een beleid opstellen en ook daadwerkelijk uitvoeren.

It’s a dirty job…

Wat ook vaker leidt tot PSA is werk waar in sociaal opzicht een stigma aan kleeft, denk aan het werk van de advocaat die de verdediging van een moordverdachte op zich neemt. Hetzelfde geldt voor werk dat in moreel opzicht aanleiding geeft tot opgetrokken wenkbrauwen, zoals de prostitutie. Meer aandacht voor dit soort aspecten is belangrijk, want het stigma van ‘vies’ werk is belastend en kan – los van andere arborisico’s – leiden tot stress en verminderd functioneren.

3 Stappen tegen PSA

PSA tegengaan hoort dus bij het verbeteren van de arbeidsomstandigheden op en rond het werk. Dus is het een verantwoordelijkheid van werkgever werknemer samen. Werknemers signaleren vooral, werkgevers faciliteren: ze maken het mogelijk dat werknemers iets kunnen doen, of ergens terecht kunnen met hun melding, klacht of grief. Wat zijn dan de meest ingestelde voorzieningen?

1} Stel een vertrouwenspersoon aan.

Vertrouwenspersonen vangen medewerkers op die te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen, waaronder pesten en discriminatie. Een kwart van die ongewenste omgangsvormen gaan over seksuele discriminatie. Er zijn zelfs mensen ontslagen omdat een hoge manager een oogje op ze liet vallen.

De vertrouwenspersoon helpt de medewerker omgaan met het ongewenste gedrag. Hij of zij luistert, en helpt dan om het probleem verder aan te kaarten binnen de organisatie. Zo kan de vertrouwenspersoon ongewenst gedrag aan de orde stellen bij het management, zonder direct man en paard te noemen. Ook verwijst de vertrouwenspersoon mensen waar nodig naar professionele hulpverleners. Meestal is de vertrouwenspersoon een werknemer die het bedrijf en de werknemers goed kent. Het is een collega waar mensen van nature naar toegaan met hun vragen en problemen. Meer informatie over de vertrouwenspersoon vind u onder andere bij ArboNed.

2} Ontwikkel beleid tegen pesten.

Ook pesten is een vorm van PSA. Veel bedrijven pakken pesten op het werk verkeerd aan, zeggen verschillende deskundigen. Leidinggevenden en collega’s moeten pesten leren herkennen, het voorkomen en ingrijpen als er toch gepest wordt op het werk. Maar die eerste stap: pesten als zodanig herkennen, is niet altijd even makkelijk. Want wat voor de één grappig is, kan voor de ander pijnlijk zijn.

Cruciaal bij de aanpak van pesten is de houding van de omstanders. En al helemaal van leidinggevenden. Zij kunnen het pesten ontmoedigen, door op te komen voor het slachtoffer. Doen ze dat niet, of doen ze niets, dan versterken ze het pestgedrag. Bij ‘potentieel pestgedrag’ is het beste dus: blijf aan de veilige kant. Als het erop lijkt dat het ‘slachtoffer’ dit niet leuk (meer) vindt, of er niet om kan lachen, grijp dan in. Kies de kant van de gepeste. Laat rustig blijken dat u het gedrag van de pester niet op prijs stelt. Of maak een relativerende opmerking over de pester.

3} Onderzoek de werkdruk.

Een derde van het langdurige verzuim heeft een psychische oorzaak, stelt ArboNed. De werkdruk wordt zwaarder en de autonomie in het werk meestal minder. Dat betekent meer kans op verzuim door PSA. Een oplopende of al hoge werkdruk geeft meestal een slechtere sfeer op het werk. Iedereen loopt op zijn tenen, vrij nemen kan niet, wie ziek is wordt met de nek aangekeken. Het geeft een negatieve spiraal, die wordt versterkt door (seksuele) intimidatie, pesten en discriminatie.

Beter, constructiever omgaan met ziekteverzuim is een eerste stap tegen oplopende werkdruk. Vaker de vinger aan de pols houden bij de verschillende onderdelen of afdelingen is een tweede. Gekoppeld aan een management dat duidelijk(er) communiceert wat ze van elk onderdeel verwacht, en wanneer. Niet alleen bedrijfsmatig, overigens. Wil het bedrijf dat zijn mensen gezonder werken, laten de leidinggevenden daar dan als eersten mee beginnen. De voorbeeldfunctie van het management is een erg belangrijke en zwaar onderschatte factor in de strijd tegen oplopende werkdruk. Natuurlijk zijn veel meer acties en interventies mogelijk tegen werkdruk. Wat werkt, hangt sterk af van het type bedrijf, de branche en de stemming onder de medewerkers. Maar wat altijd helpt is meer plezier in je werk hebben. Lees voor meer inspiratie de 5 tips van Gea Peper nog eens door.

(Nog) meer informatie!

De afgelopen jaren vraagt het ministerie SZW met de campagne “Check je werkstress” steeds aandacht voor de aanpak van werkstress. Bedrijven kunnen zelf beoordelen hoe het staat met de werkstress met de zelfinspectietool op de website werkdrukenongewenstgedrag.zelfinspectie.nl.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Arbeidsomstandigheden, Balans werk-privé, Gezonder werken, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid