Stelling
"Het kantoor van binnenkort is een ontmoetingsplek, geen werkplek."
47
14
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Scholing: waarom iedereen eraan moet geloven
Langer werken

Scholing: waarom iedereen eraan moet geloven

Bouwvakker

Werkgevers investeren amper in scholing van flexwerkers. Daarop wijzen de (vele) onderzoeken, voorstellen en toekomstvisies op de arbeidsmarkt. Toch is er een onderzoek dat de andere kant uit wijst.

Minstens 23 procent van de uitzendkrachten heeft tijdens zijn werk een opleiding, cursus of training gevolgd. Twee van elke drie uitzendkrachten heeft daar veel van geleerd, en 86 procent vond het ook zeer bruikbaar in het werk. Zo blijkt uit recent onderzoek van DOORZAAM, een fonds voor de duurzame inzetbaarheid van uitzendkrachten. DOORZAAM onderzocht het gebruik van het leerbudget dat de organisatie beschikbaar stelt aan uitzendwerknemers.

Goed voor het zelfvertrouwen

Maar een opleiding, cursus of training volgen is ook goed voor de persoonlijke ontwikkeling van uitzendkrachten, blijkt uit dat onderzoek. Ze denken meer na over hun ontwikkeling op de lange termijn, hebben meer zelfvertrouwen gekregen en meer zicht op wat nodig is voor hun toekomstige arbeidsmarktpositie. En het smaakt kennelijk naar meer. Want iets meer dan een derde van de uitzendkrachten heeft behoefte aan ondersteuning bij werk en opleiding. Ze willen graag financiering voor meer ontwikkelactiviteit, ervaring opdoen in een hogere functie en mogelijkheden om de opleiding onder werktijd te volgen. Het zijn net werknemers…

Hoger opgeleid schoolt vaker

Toch is de persoonlijke ontwikkeling van mensen in uitvoerend werk (een vriendelijker naam voor lager geschoolde arbeid) geen hosannaverhaal. Van alle werkenden met een lagere opleiding neemt amper 30 procent deel aan scholing. Dat terwijl twee van elke drie hoger opgeleiden minstens eenmaal per jaar deelneemt aan cursussen voor het werk. Het gaat dan om doorgaans kortdurende cursussen, bedrijfsopleidingen, trainingen, privélessen, workshops en seminars. Mensen tussen 45 en 65 jaar scholen zich wat minder vaak dan hun jongere collega’s, en mannen iets minder vaak dan vrouwen. Veel organisaties hebben wel een leer- en ontwikkelbeleid, maar dat is meestal gericht op het verbeteren van het functioneren in de huidige functie.

Maar ook ‘uitvoerend’ moet eraan geloven

En dat terwijl die functie zelf steeds vaker, en sneller verandert. Waarbij steeds meer uitvoerend werk verdwijnt, ook in de productie, logistiek, en de ICT. Dan maar eerder met pensioen is meestal ook geen optie. Mensen met uitvoerend werk en een laag inkomen hebben vaak geen goede gezondheid, weinig financiële reserves en aan lichter werk komen is niet eenvoudig. Medewerkers moeten op tijd aan de juiste knoppen draaien. Steeds vaker moeten ze die knoppen eerst uitvinden, samen met de robot die ze gaan bedienen. Het werk wordt veeleisender en afwisselender. Bijscholen of zelfs omscholen is vaak de enige mogelijkheid. En dan helpt het als je recent al eens een opleiding, cursus of training hebt gedaan. De drempel om ‘weer iets te gaan leren’ is dan lager.

Informeel leren

Vaker informeel leren op de werkvloer is een andere strategie om de zekerheid van met name laagopgeleide flexwerkers op werk en inkomen te vergroten. Informeel leren sluit goed aan op de leerbehoefte van mensen met uitvoerend werk, en het kost uitzendorganisaties relatief weinig inspanning en geld. Maar het stimuleren van informeel leren wordt door de praktijk niet vanzelf opgepakt. Dit komt met name door het ontbreken van kennis over informeel leren bij uitzendorganisaties. En ook omdat het lastig is om opgedane vaardigheden van flexwerkers formeel erkend te krijgen binnen het huidige onderwijsbeleid. Zo blijkt uit de vijfde editie van het onderzoek ‘Dynamiek op de Nederlandse Arbeidsmarkt (DNA-V)’ door TNO en het CBS.

Buiten de schoolbanken

Om aan het werk te blijven op de snel veranderende arbeidsmarkt is regelmatig bijscholen essentieel. Werkenden, zowel werknemers als zelfstandigen, doen dat vooral buiten de schoolbanken. De tijd die gemiddeld besteed wordt aan leren en ontwikkelen per medewerker per week bedraagt bijna drie keer zoveel voor informeel leren op de werkvloer (3,4 uur) dan voor formeel leren (opleidingen, trainingen en cursussen, 1,3 uur). Maar toch: hoogopgeleiden worden hiervoor duidelijk vaker gecompenseerd door hun werkgever dan laagopgeleiden. Daarbij geldt ook: hoe korter de werkweek, hoe zeldzamer de scholing. Wie minstens twee jaar in zijn huidige baan zit, schoolt zich 6 procent vaker bij dan mensen die korter binnen zijn. Ook betaalt de werkgever vaker mee aan cursussen als werknemers langer in dienst zijn.

Meer dan pleisters

Gelukkig pakken steeds meer organisaties duurzame inzetbaarheid pro-actief aan. HR besteedt gemiddeld 2 procent van de brutoloonsom aan leren en ontwikkelen. Eigen budget voor medewerkers bestaat bij ruim een derde van alle bedrijfsorganisaties. Bijna de helft van de medewerkers (48%) heeft zeggenschap over besteding van die leer- en ontwikkelgelden. Steeds meer bedrijfsorganisaties begrijpen dat het niet voldoende is voor duurzame inzetbaarheid om pleisters te plakken met ad-hocopleidingen alleen als het echt moet of niet anders meer kan. Alleen vitale, fitte en gemotiveerde mensen zijn echt duurzaam inzetbaar: ze kunnen langer doorgaan en ze willen het ook. Wie aarzelt of twijfelt, bekijkt deze 7 tips om te bouwen aan een betere leercultuur.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Langer werken, Nieuws, Opleiden en ontwikkelen
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid