Stelling
"Bij langer thuiswerken moet je het werk zelf heel anders inrichten."
26
4
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Thuiswerken en toch verbonden blijven? Het kan met deze 5 tips
Anders werken

Thuiswerken en toch verbonden blijven? Het kan met deze 5 tips

Thuiswerken is onderdeel van het nieuwe normaal. Steeds meer grote bedrijven laten hun medewerkers tot het einde van het jaar niet meer naar kantoor komen. Maar hoe blijf je met collega’s in verbinding als iedereen op afstand werkt? Gea Peper schreef er een inspirerende blog over, op PW.

Ook bedrijven waar niet zo werd geloofd in thuis productief kunnen zijn, moeten – zeker sinds de basisscholen weer open zijn – toegeven dat werken op afstand eigenlijk best goed gaat. Thuis kunnen medewerkers zich vaak beter concentreren en werken ze efficiënter. Ook zijn ze over het algemeen positief over thuiswerken, zo blijkt uit een peiling van de Nationale Vacaturebank: ongeveer de helft van de werkenden zegt ook na de coronapandemie (deels) thuis te willen blijven werken.

Betere balans

Thuiswerkers hebben minder reistijd en meer flexibiliteit waardoor ze hun tijd beter kunnen indelen en werk makkelijker kunnen combineren met sport, huishouden of zorgtaken. Ook zeggen thuiswerkers meer quality time te hebben met hun gezin. Het besef dat fysieke aanwezigheid op kantoor niet per definitie nodig is om productief te zijn, is een grote winst van de coronacrisis.

Praatje bij de koffie

Toch is er één aspect dat altijd naar voren komt als het gaat om fulltime thuiswerken: we missen het sociale contact dat je op kantoor wel hebt. We missen het praatje bij de koffie, even je verhaal kwijt kunnen en zelfs de flauwe grapjes van die ene collega. Momenten die je niet inplant via Teams of Zoom, maar die spontaan ontstaan en die je werkdag lichter en levendiger maken.

Bevlogenheid

Sociale interactie op het werk is belangrijker dan je wellicht denkt. Die zorgt niet alleen voor verbondenheid en meer onderling begrip, maar ook voor meer creativiteit en innovatie. Door gesprekken met collega’s kom je op een idee voor een project, bedenk je samen een oplossing voor een probleem of bekijk je een kwestie vanuit een ander perspectief. Contact met collega’s zorgt voor inspiratie en nieuwe energie.

3 basisbehoeftes

Zo kunnen collega’s die lang niet altijd in je ‘sociale bubbel’ zitten en heel gevarieerde meningen hebben, je helpen zaken te relativeren. Dat stelt Willem van Rhenen, bedrijfsarts en hoogleraar bevlogenheid en productiviteit aan de Nyenrode Universiteit. Volgens hem hebben werkenden drie basisbehoeftes om bevlogen te blijven: vaardigheid, autonomie en verbinding. Dat laatste staat nu vooral onder druk.

Relaties onderhouden hoort bij werken

Werken gaat dus niet alleen over het behalen van resultaten, maar ook over relaties. Hoe onderhoud je die als iedereen volledig thuiswerkt? Hier aandacht voor hebben, is een taak die allereerst ligt bij de leidinggevende. Maar ook medewerkers kunnen initiatief nemen.

5 tips voor meer verbonden thuiswerkers

Hieronder volgen vijf manieren om meer verbondenheid te creëren voor thuiswerkers.

1. Leidinggevende, ga een persoonlijk gesprek aan

Ik begin bij leidinggevenden omdat zij een belangrijke rol hebben in het vormgeven van de cultuur en gewoontes van een organisatie. Zorg dat je teamleden zich gezien en gehoord voelen. Plan daarom een persoonlijk gesprek met ieder van hen in. Dit kan digitaal, maar ook op 1,5 meter afstand, bijvoorbeeld tijdens een wandeling. Vragen die je daarbij zou kunnen stellen, zijn:

  • Wat betekent de coronacrisis voor jou?
  • Wat mis je en wat niet?
  • Wat verrast je over jezelf?
  • Wanneer ben je trots op jezelf?
  • Wat is het beste advies dat iemand jou heeft gegeven?
  • Waar kijk je naar uit en waar kijk je tegenop in de komende tijd?

2. Collega’s, spreek met elkaar af

Mis je de humor van die ene collega? Of de verhalen van een ander? Spreek dan een-op-een met die collega af. Gewoon, om bij te kletsen. Woon je bij elkaar in de buurt, maak dan samen een lunchwandeling of spreek af om koffie te drinken in de tuin of op een terras. Ouderwets bellen kan natuurlijk ook. Of maak een digitale lunchafspraak. Staat dit je tegen omdat het niet spontaan is? Vaak ben je dat zò vergeten als je eenmaal in gesprek bent.

3. Kom samen in beweging

Een van de gevaren van thuiswerken is dat we te veel stilzitten. En dat is slecht voor de gezondheid. Organiseer, om het groepsgevoel te stimuleren bijvoorbeeld een beweeg-challenge, waarbij collega’s in teams strijden om wie een maand lang de meeste stappen zet. Door het competitie-element – er wordt uiteraard gestreden voor een prijs – is iedereen extra fanatiek. Koppel je de actie ook nog eens aan een goed doel dat bij je organisatie past, dan motiveert dat natuurlijk helemaal.

4. Ontdek elkaars talenten

Door thuis te werken, vang je vaak al een glimp op van iemands privéleven: je ziet een kat over het toetsenbord lopen, hoort kinderen spelen of ontdekt dat je collega een wel heel kleurrijke interieurstijl heeft. Maar het kan nog leuker: geef collega’s de mogelijkheid om activiteiten te organiseren door en voor elkaar, waaraan iedereen vrijwillig kan meedoen. Precies dat deden ze bij het bedrijf Nétive. Medewerkers kwamen met allerlei ideeën: zumbales, een kookdemonstratie, ademhalingstechnieken en uiteraard ook een pubquiz.

5. Maak van het kantoor een ontmoetingsplek

Laat medewerkers weer (het liefst vrijwillig) een dag per week naar kantoor komen. Dat adviseerden diverse planbureaus onlangs aan het kabinet. En dat is goed nieuws, want hoe goed het thuiswerken ook gaat, mensen blijven sociale wezens die contact nodig hebben met anderen. Het is om meerdere redenen positief dat corona ons heeft geleerd dat fulltime naar kantoor gaan niet meer de standaard hoeft te zijn (denk aan het klimaat).

Juiste balans tussen thuis en kantoor

De volgende stap is om de juiste balans te vinden tussen thuis en kantoor. Het uitgangspunt moet daarbij zijn dat het kantoor vooral dient als ontmoetingsplek. Wil je hiermee aan de slag, wees dan goed voorbereid: waar hebben medewerkers behoefte aan en wat is er nodig om het nieuwe werkritme op te pakken? Onze Terug Naar Kantoor-checklist helpt je hierbij.

HappinessBureau

Gea Peper is oprichter van het HappinessBureau, dat als doel heeft werkgeluk in organisaties te vergroten, en is hoofddocent van de opleiding Werkgelukdeskundige aan diverse hogescholen. Samen met Heleen Mes schreef ze ‘Employee Experience – Happy People Better Business’.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Blog, Het Nieuwe Werken, Nieuws
De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid