Stelling
"Er bestaan geen bevlogen en betrokken mensen. Ze kunnen wel zo worden."
7
33
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Gezonder werken 6 tips voor meer bevlogen en betrokken medewerkers
Gezonder werken

6 tips voor meer bevlogen en betrokken medewerkers

groeistrategieën

Nog geen 30 procent van de medewerkers doet zijn werk met bevlogenheid. En 70 procent voelt zich niet betrokken bij de organisatie waar hij werkt. Maar weinig organisaties hebben dus echt bevlogen en betrokken medewerkers. Schokkende uitkomsten van onderzoek door Effectory toonden dat eerder al aan. Werken voor je geld is geen goede drijfveer voor langdurige inzet. Bevlogen voor je werk en betrokken bij de organisatie(s) waar je werkt betekent duurzamer werken. Hoe bevordert HR dit?

Een bevlogen medewerker, wie is dat? Dat is een medewerker die over veel energie beschikt, zich fit voelt en lang en onvermoeibaar kan doorwerken. Hij of zij komt dus erg vitaal over. Een bevlogen medewerker is bereid om energie in het werk te steken, is betrokken bij het werk en de organisatie, houdt vol bij problemen. Hij of zij is  toegewijd, en dat komt ook omdat hij op een plezierige manier opgaat in het werk. Een bevlogen medewerker stopt veel in het werk, en haalt er ook veel uit. Aan energie, voor zichzelf en voor anderen. Het is dus geen eenrichtingsverkeer. Dat verhoogt ook de kans op stress en burn-out. Maar wie de juiste balans blijft vinden, geniet optimaal van zijn werk, en is het meest waardevol voor de organisatie.

Pro-actief en positief

Het zijn vaak de enthousiaste en proactieve collega’s waarvan de positieve instelling opvalt. Zij zetten zich zichtbaar in en behalen vaak mooie resultaten in het werk. Kort gezegd werken bevlogen medewerkers met passie en energie waarbij zij hun talenten voor zowel zichzelf, de organisatie als de klant volledig tot hun recht laten komen.

Zes tips voor meer bevlogen en betrokken medewerkers

Effectory heeft zes (basis)factoren benoemd die zorgen voor meer bevlogen en betrokken medewerkers. De ‘beeldende’ uitleg erbij komt van ons:

  1. De medewerker past bij de organisatie.
    De doelen van de organisatie, als: meerwaarde waar ze haar bestaansrecht aan ontleent, en de persoonlijke doelen van de medewerker, als: wat zijn mijn echt sterke kanten, dit zijn mijn kerntalenten (elk mens heeft er maar een paar!) en wat wil / kan ik daarvan laten zien in mijn werk moeten echt goed op elkaar aansluiten.
  2. Het werk geeft de medewerker energie.
    Je moet door je werk en tijdens je werk regelmatig in de beruchte ‘flow’ komen, waarbij je minder leuke dingen even vergeet: dat je wel trek hebt in een kopje koffie, dat je over 2 dagen die afspraak hebt met de kaakchirurg, of dat je eigenlijk naar het toilet moet. Let wel: je vergeet ze even. Een echt bevlogen medewerker vergeet niet om op tijd af te dalen van de piek in zijn prestaties. Soms heeft hij daar wat hulp en aanmoediging van zijn collega’s bij nodig.
  3. De leidinggevende communiceert een duidelijk organisatiedoel.
    Waar gaan we voor, de komende tijd? Dat helpt om de afstand te overbruggen die bij 1) nog is overgebleven. Dus moet het niet te hoogdravend of abstract zijn, het moet energie geven en “richten” op de taken en stappen naar dat doel.
  4. De leidinggevende spreekt voldoende waardering uit naar de medewerker.
    Iedereen wil van tijd tot tijd een schouderklopje. Zeker wanneer hij of zij een prestatie heeft geleverd die ‘gewoon goed’ is. Ook al hoort het bij het ‘normale werk’, en is hij of zij niet degene die uiteindelijk voor het resultaat heeft gezorgd. Elke goede prestatie mag niet onopgemerkt blijven. Maar: genoeg is genoeg. Morgen is er weer een dag, weer een gelegenheid om te pieken. Zo blijf je duurzaam bevlogen.
  5. Maak het mogelijk.
    Zorg dat medewerkers optimaal kunnen presteren. De vorige twee tips leggen daar de basis voor, maar er zijn (te) vaak nog belemmeringen. Denk aan bureaucratische procedures en tegengestelde belangen. Te weinig zelf mogen beslissen. Optimale prestaties ontstaan pas wanneer de medewerkers de (eind)klant centraal mogen, en ook kunnen zetten. Dan zien ze het beste welk nut hun inspanningen hebben, wat zij bijdragen aan het welzijn, geluk en plezier van de klanten. In de zorg is dat optimale resultaat soms heel goed te zien. Zolang de werknemers de eindklant steeds centraal kunnen zetten, in alles wat ze doen.
  6. Pas op voor te veel en te lang.
    Het klinkt wat vreemd: hebben je mensen eindelijk ‘de geest gekregen’, moet je ze als leidinggevende gaan afremmen. Toch moet je als manager, leidinggevende of als collega in een zelfsturend team de grens tussen bevlogen en burn-out goed in de gaten houden. “Juist de medewerkers die met passie werken, gaan soms te lang en te hard door. Het is dus erg belangrijk dat je dat als werkgever in de gaten houdt”, aldus Guido Heezen van Effectory.

Blijven werken aan bevlogen en betrokken medewerkers

Behalve deze zes min of meer basisvoorwaarden om meer bezieling in de organisatie en de mensen te krijgen, zijn er nog andere factoren waar je op kunt letten voor meer bevlogen mensen. Zoals letten op de ‘achterblijvers’ of ‘zittenblijvers’, de mensen die al langere tijd hetzelfde werk doen. Kennen zij de nieuwe ontwikkelingen die er regelmatig in elke functie of vakgebied zijn? Blijf ze motiveren, stimuleren en faciliteren om daarin ‘mee’ te gaan. En let vooral op de motivatie bij de jonge talenten, die niets liever willen doen dan erin vliegen, op een klus of project dat eigenlijk (nog) een maatje te groot voor ze is. Een geleidelijke opstap naar meer autonomie, eigen verantwoordelijkheid en meer impact werkt heel motiverend. Mensen zien dat ze zelf ook vooruit gaan.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Gezonder werken, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid