Stelling
"Wie het vaak te druk heeft, kan niet prioriteren"
8
11
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Gezonder werken Vind de optimale hybride werkomgeving
Gezonder werken

Vind de optimale hybride werkomgeving

Hybride werken is helemaal hip, in deze nadagen van de coronacrisis. Allemaal werken op meerdere plekken, en op verschillende tijden klinkt modern en uiterst flexibel. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers zo efficiënt mogelijk blijven werken? Daarvoor blijft een optimaal ondersteunende werkomgeving nodig. Bas Drijfhout, adviseur Facility Management en Huisvesting bij Twynstra Gudde beschreef er op Facto een manier voor. De Employee Experience methode.

We raken gewend om meer activiteiten vanuit huis uit te voeren. En bovendien worden steeds meer processen gedigitaliseerd. Daarom is juist nu het moment om na te denken hoe je het kantoor moet gaan inrichten om aansluiting te vinden bij behoeften van medewerkers.

Employee Experience methode

Een antwoord in de zoektocht naar de optimaal ondersteunende werkomgeving is de Employee Experience methode. Het achterhalen van de waarden, drijfveren en behoeften van de medewerkers staat in deze aanpak centraal. Het is een aanpak om een optimaal ondersteunende werkomgeving in te richten. Bovendien helpt het organisaties om hun medewerkers te blijven binden en boeien. En ook dat hoort bij duurzame inzetbaarheid.

Werkomgeving sluit niet goed aan

Veel organisaties denken nog voor medewerkers in plaats van met hen. Het gevolg is dat de (digitale) werkomgeving soms niet aansluit op de manier waarop medewerkers gelukkig, gezond en productief willen werken. Een voorbeeld is de kantoortuin, die soms onbedoeld meer een stoorfactor is geworden dan de productieve omgeving waarvoor het is bedoeld. Als je een beter beeld hebt van wat iemand denkt, doet en voelt bij een bepaalde ervaring (experience), begrijp je ook beter waarom iemand bepaalde keuzes maakt. Daar kun je vervolgens op inspelen, stelt Bas Drijfhout.

Pas de methode toe in 5 stappen

De Employee Experience methode bestaat uit vijf stappen, die de waarden, drijfveren en behoeften van medewerkers vertalen naar aanpassingen waar medewerkers én de organisatie wat aan hebben.

1} Bepaal het doel van de employee experience-aanpak

Centrale vraag is waar de aanpak aan moet bijdragen. Wil je de medewerkerstevredenheid verhogen? Of juist de productiviteit? Of wil je de beschikbare ruimte efficiënter gebruiken? Hoe scherper je een doel kiest, hoe doelgerichter je werkt naar de realisatie. Bij voorkeur sluit het belangrijkste doel aan bij de beleidsdoelstellingen van de organisatie.

2} Onderzoek de waarden, behoeften en drijfveren van medewerkers.

Het gaat er vervolgens om te onderzoeken hoe de medewerkers hun werk beleven. Zoek met interviews naar kwalitatieve gegevens over waarden, behoeften en drijfveren bij de medewerkers. Welke idealen hebben ze in hun werkende leven? Wat is de belangrijkste motivatie om dit werk te blijven doen? En welke functionele behoeften hebben ze daarbij? Met interviews kan je verdiepende vragen stellen, waarmee je beter kunt zoeken naar de emotie en beleving bij de medewerkers.

3} Breng de verschillende soorten medewerkers in kaart.

Als je begrijpt wie iemand is, waar zijn leven uit bestaat, wat hij doet, waarom hij keuzes maakt, als je weet welke persoonlijkheidskenmerken iemand heeft, ben je beter in staat om zijn voorkeuren te begrijpen. Op basis van criteria die je zelf bepaalt onderscheid je de persona’s. Een goede persona is herkenbaar door de medewerkers in de organisatie. Medewerkers kunnen zich eraan spiegelen.

4} Stel employee journeys op.

De volgende deelstap is het tot ‘leven’ brengen van de persona’s. Een employee journey maakt inzichtelijk wat een persona denkt, voelt en doet wanneer hij of zij gebruik maakt van de werkomgeving. Het helpt om de ervaringen te vangen van medewerkers. Het maakt processen inzichtelijk en het legt verbeterpunten bloot. Elke persona krijgt een unieke employee journey, passend bij zijn of haar waarden, behoeften en drijfveren.

In zijn artikel op Facto gaat Bas Drijfhout uitgebreid in op deze persona’s en de employee journeys die ze kunnen maken, met diverse voorbeelden. Zoals de informatie-specialist Anouk, die moeilijk contact kon krijgen met haar collega’s omdat ze verspreid over het land aan het werk zijn. Hierdoor kon ze moeilijk bijpraten over werk en privé, en was ze slecht op de hoogte van de innovatieve opdrachten die haar collega’s uitvoeren. Sociaal en professioneel contact met collega’s is heel belangrijk voor Anouk.

5} Implementeer de strategie.

Het gaat er tenslotte om de informatie uit de persona’s en hun employee journeys te gebruiken voor concrete oplossingen die de werkbeleving verbeteren. Met het opstellen van de persona’s en de journeys is het mogelijk om tot concrete oplossingen te komen.

Zo wil de werkgever van Anouk dat ze optimaal tevreden is over haar arbeidsomstandigheden. Haar werkgever besloot om een Learning Lab in te richten, een plek om elkaar informeel te ontmoeten, in een cafésfeer bij te praten over persoonlijke en professionele zaken en om in een veilige, afgesloten ruimte ernaast aan elkaar te laten zien wat ze hebben ontdekt over hun werk.

Let op de valkuilen!

Bas Drijfhout maakt de employee experience-methode nog beter toepasbaar met de beschrijving van 3 veel gemaakte fouten of valkuilen. Zo baseren mensen zich te vaak op aannames. De kracht van een employee experience-onderzoek zit in het duiken van de ziel van de medewerker, stelt hij. Dat lukt alleen als je samen met de medewerkers nadenkt over de manier waarop zij hun werk beleven. Ga uit van wat de medewerker zegt, niet van wat jij daar als onderzoeker van vindt of denkt.

Niet teveel persona’s

Kijk ook nadrukkelijk naar de emoties van de werknemer bij vaker terugkerende activiteiten. Wat denkt en voelt de medewerker bijvoorbeeld wanneer hij op kantoor komt? En als derde valkuil: hou het aantal persona’s beperkt, tussen 3 en 5. Organisaties maken vaak teveel persona’s die te weinig van elkaar verschillen. Medewerkers kunnen ze moeilijk uit elkaar houden, en je kunt je organisatie moeilijk optimaal inrichten op 10 of meer werkstijlen en -wensen die amper verschillen.

Investering in duurzame inzetbaarheid

Het is een diepgaande manier van werkbeleving onderzoeken, zo’n employee experience-onderzoek. En zeker ook tijdrovend, waarbij kennis van interviewtechnieken wel handig is, denken wij. Net zoals oprechte interesse in de karakters en persoonlijkheden van je mensen. Maar het biedt uitzicht op een werkbeleving die beter aansluit bij de voorkeuren, wensen en mogelijk zelfs de idealen van meer werknemers dan bij een standaard kantoorinrichting. Daarmee kan employee experience echt bijdragen aan duurzame inzetbaarheid van je zorgvuldig geselecteerde collega’s.

Lees het hele artikel op Facto.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Gezonder werken, Nieuws

Reageer op dit artikel

*

Congres over Duurzame Inzetbaarheid 2021

Half thuis, half op de zaak… en misschien ook nog weleens onderweg. Hybride werken is de nieuwe vorm van duurzaam doorwerken als we uit de crisis komen. Onderzoek toont aan dat de balans tussen werk en privé een grote uitdaging is voor de thuiswerkende medewerkers. Hoe geef je vorm aan het DI-beleid in de nieuwe hybride omgeving? Laat je tijdens het online congres over Duurzame Inzetbaarheid op 15 en 17 juni 2021 inspireren door de experts en vooruitstrevende bedrijven. Zij nemen je mee in de nieuwste inzichten op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Twee middagen vol inspiratie, kennis en praktische tips voor jouw DI-beleid.

Bekijk het complete programma en schrijf je in!

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid