Stelling
"Thuiswerkers worden workaholics."
20
8
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Virtuele voortgangsgesprekken houden in 5 stappen
Langer werken

Virtuele voortgangsgesprekken houden in 5 stappen

Hoe gaat het? Die vraag stel je als manager extra vaak aan thuiswerkende mensen. Niet alleen om sociale redenen, je wilt natuurlijk ook op tijd weten wanneer iets minder goed, of anders verloopt dan gepland. Zeker wanneer iedereen op afstand van elkaar werkt, is het belangrijk om dat op tijd te weten. Maggi Evans, consultant en gedragspsycholoog gaf 5 ‘top tips’ voor de beste virtuele voortgangsgesprekken.

Een virtueel voortgangsgesprek, hoe gaat dat? Eigenlijk net zoals een ontmoeting face-to-face, stelt Evans. Alleen moet je alles wat meer gestructureerd en vooraf gepland doen. Ze geeft de voorkeur aan een video conferentie boven een telefoongesprek. Elkaar kunnen zien werkt toch persoonlijker, je ziet allerlei gelaatsuitdrukkingen die de gemoedstoestand verraden.

Zo vaak als nodig is

Hoe vaak moet je het hebben over de voortgang? Zo vaak als nodig is, maar beginnende thuiswerkers of net opgestarte teams moet je wat vaker spreken als manager: zeg eenmaal per week. Als het allemaal ‘loopt’ met de nieuwe werkwijze kan het gesprek over de voortgang minder vaak, tot eenmaal per maand. Zolang je elkaar tussendoor maar vaker spreekt, maar dan informeel.

5 Top tips voor virtuele voortgangsgesprekken

Gebaseerd op de ervaringen van bedrijven die verspreid zitten over meerdere landen en continenten en dus al langer werken in virtuele teams heeft Evans deze 5 tips samengesteld. Lees ze als een werkwijze in chronologische volgorde.

1} Wanneer en waarom?

Een voortgangsgesprek is geen informele babbel. Dus moet je het vooraf eens zijn over het doel van het gesprek. Is het puur informatief weten hoe het gaat met de voortgang in het werk van teamlid X? Inclusief de middelen (tijd, apparatuur) die tekort schieten? Of wil je als manager ook aangeven wat je daar goed en minder goed aan vindt om tijdig te kunnen bijsturen? Het doel moet duidelijk zijn, en beide gesprekspartners moeten zich daarin kunnen vinden. Ook moet je een geschikt tijdstip vaststellen om het gesprek te houden. De (t)huissituatie van het teamlid speelt een belangrijke rol. Zeker als ze een partner en kinderen hebben.

2} Voorbereiding.

Hoe grondig beide partijen het voortgangsgesprek moeten voorbereiden, hangt sterk af van het doel van het gesprek: zuiver informeren of ook belonen en bijsturen? Mede hierom moet het doel duidelijk, en voor beide kanten acceptabel zijn. Let als manager ook altijd op de motivatie bij de thuiswerker. Hoe je die in de gaten houdt, beschrijft Hays in een apart artikel. En vanzelfsprekend hebben wij er ook een artikel over.

3} Welkom!

Elk gesprek begint met een informele ontmoeting, met ruimte voor stoom afblazen, delen van ergernissen en vreugdes. Zeker belangrijk als thuiswerken niet echt je ‘ding’ is. Toon over en weer expliciet begrip voor elkaars situatie. Dat schept en versterkt altijd de band, en dat is tweemaal zo waar (en waardevol) in deze moeilijke werktijden.

4} De inhoud.

Na de informele ontmoeting wordt het tijd om het over de inhoud te hebben. Wat dat precies is, hangt sterk af van het doel van het voortgangsgesprek. Is het vooral informeren, dan kan je de diverse werkzaamheden of projecten langslopen en bij elk kort vaststellen wat en hoe. Is het (ook) de bedoeling om zaken beter te laten lopen, dan raadt Evans aan om hier geen blad voor de mond te nemen. De manager of leidinggevende kan beter eerlijk vertellen wat beter of anders moet. En datzelfde geldt voor de medewerker, als hij vindt dat de tegenvallende prestaties mede komen door gebrekkige steun, onvoldoende middelen of slechte samenwerking. Eerlijkheid duurt het langst, want het voorkomt misverstanden. En beide gesprekspartners laten aan elkaar zien dat ze echt begaan zijn met het werk.

5} Samenvatten en verder gaan.

Vaak vergeten, een grote bron van ergernissen direct na het gesprek en van misverstanden later: de besproken punten stuk voor stuk samenvatten, met een conclusie over hoe we hiermee verder gaan. Wie het doet, is minder belangrijk stelt Evans, als het maar gebeurt. Het gaat erom dat beide gesprekspartners het eens worden over de conclusie en het vervolg.

Betrokken en eerlijk

Vooral stap 4 (eerlijk zijn over de inhoud), en ook stap 5 is interessant en opvallend aan het artikel ‘How to run successful 1-2-1’s virtually’ van Evans. Dat wordt vaak halfhartig of halfbakken aangepakt, om de relatie niet op het spel te zetten. Waardoor de kans op mist of ruis groter wordt, en de ergernissen alleen maar groter worden. Wat de relatie verder ondermijnt. Hoe eerlijk moet je worden? Lees haar artikel, en zeker ook de verwijzing naar de radical candour-aanpak erin. Betrokken en eerlijk zijn, daar gaat het volgens Evans in bij virtuele voortgangsgesprekken. Dat geldt net zo hard als je ze ‘in het echt’ houdt.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Langer werken, Nieuws, Tools
Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseerde PW. opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina voor flashbacks!

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid