Stelling
"Het kantoor van binnenkort is een ontmoetingsplek, geen werkplek."
46
13
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Balans werk-privé Waarom de werkgever te maken heeft met mantelzorg
Balans werk-privé

Waarom de werkgever te maken heeft met mantelzorg

Steeds vaker moeten mensen werk en mantelzorgtaken combineren, wat gevolgen kan hebben voor hun inzetbaarheid. Mantelzorg is een groeiend maatschappelijk thema dat ook de werkomgeving raakt. Werkgevers maken zich zorgen, en terecht. Want mantelzorg kan weleens een blijvertje zijn, tijdens en zeker na de huidige Coronacrisis. Hoe kan de werkgever helpen?

Bijna twee miljoen Nederlanders combineren hun baan met mantelzorg, dus met het geven van hulp aan een naaste met gezondheidsbeperkingen. De verwachting is dat de combinatie van werk en mantelzorg steeds vaker zal voorkomen, vanwege:

  • een stijging van het aantal ouderen;
  • een stijging van het aantal mensen met chronische aandoeningen;
  • meer nadruk op inzet van hulp uit het sociale netwerk;
  • de stijgende arbeidsparticipatie.

Een kwart van de 16- tot 69-jarigen (bijna twee miljoen mensen) combineert een baan van 12 uur per week of meer met het geven van mantelzorg. Het gaat om 31% van de werkende vrouwen en 22% van de werkende mannen, blijkt uit onderzoek door het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). Zowel vrouwen als mannen verlenen gemiddeld 6 uur per week aan mantelzorg. Van de werkende mantelzorgers zegt 73% arbeid en mantelzorg goed te kunnen combineren. Toch zijn circa 400.000 werkenden die intensief helpen (minimaal 8 uur) substantieel minder tevreden over hun leven.

Combinatie werk en mantelzorg

Het is dan ook niet vreemd dat 57% van de werkgevers in Nederland, zo blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van CZ, zich zorgen maakt over de toenemende combinatie van werk en mantelzorg. De mate waarin een werkgever zich zorgen moet maken, hangt voor een groot deel samen met het werknemersprofiel binnen de organisatie. Hoewel dé mantelzorger niet bestaat, is er wel degelijk een specifieke risicogroep aan te wijzen. In 55% van de gevallen draagt een mantelzorger namelijk zorg voor een (schoon)ouder. Van alle ouderen boven de 75 jaar ervaart bijna 1 op de 3 beperkingen bij algemene dagelijkse verrichtingen. Hun kinderen, tussen de 45 en 65 jaar, vormen dan ook de grootste risicogroep.

Mantelzorgers per sector

Nog altijd zijn de meeste mantelzorgers vrouw. Het aantal mannelijke werknemers met mantelzorgtaken neemt echter sterk toe. Mantelzorgers zijn uiteraard in alle sectoren werkzaam, maar gezien het grote aandeel 45-65-jarige werknemers in de landbouw (54%), de overheid (51%) en het onderwijs (50%) verdienen deze sectoren extra aandacht. De grootste toename in het aandeel oudere werknemers is echter te herkennen in de zakelijke en financiële dienstverlening. Wanneer we alleen kijken naar de momenteel grootste aandachtsgroep, vrouwelijke werknemers tussen de 45 en 65 jaar, steekt de zorgsector er met 37% met kop en schouders boven uit.

Verzuim en andere negatieve effecten

Mantelzorg kan een oorzaak van uitval zijn. Zo is het langdurig verzuim onder werknemers die langdurig mantelzorg verlenen relatief groot. Zeker onder werknemers met een lange werkweek. HR-managers schatten het aandeel verzuim door mantelzorg op 18%, zo blijkt uit het onderzoek van GfK.

Invloed op vitaliteit

Ook als werknemers wel op het werk verschijnen kan mantelzorg negatieve effecten hebben. Zo hebben werknemers met intensieve mantelzorg twee keer zo vaak last van een mindere gezondheid dan werknemers die geen intensieve mantelzorg verlenen. Deze werknemers verschijnen dus minder vitaal op werk, wat kan leiden tot lagere productiviteit of kwaliteit van dienstverlening.

Rol werkgever richting mantelzorger

Om negatieve effecten van mantelzorg te voorkomen, moeten zowel werknemer als werkgever verantwoordelijkheid nemen. De werknemer kan zelf keuzes maken die hem helpen werk en mantelzorg te combineren, zoals het inkorten van de werkweek. De werkgever dient zich af te vragen welke rol hij wil vervullen richting werknemers die mantelzorg verlenen. Komt een werkgever alleen wettelijke verplichtingen na door het aanbieden van verlofregelingen? Dan is het in elk geval zaak dat deze binnen de organisatie bekend zijn.

Mantelzorgvriendelijk

Andere werkgevers gaan een stap verder en zien een ondersteunende rol voor zichzelf weggelegd. Zij streven wellicht zelfs naar een mantelzorgvriendelijke cultuur, waarbinnen mantelzorg bespreekbaar is en waarin werkgever en werknemer samen naar de beste oplossingen zoeken om werk en mantelzorg goed te combineren.

Werk aan de winkel

In het eerder aangehaalde onderzoek van CZ en GfK geeft 77% van de werkgevers aan dat hun rol in het bieden van wettelijke verlofregelingen ligt, terwijl 64% aangeeft dat het (ook) ligt in het faciliteren van een mantelzorgvriendelijke cultuur. Veel werkgevers hebben nog wel werk aan de winkel, blijkt uit hetzelfde onderzoek. De helft geeft aan voldoende kennis en begrip te hebben van de mantelzorg, 53% heeft een scherpe visie op de rol van werkgever in mantelzorg en 46% heeft een helder beleid over omgaan met mantelzorg bij werknemers.

Meer!

Gezondheidsmanagement is de basis voor alle duurzame inzetbaarheid. Kijk daarom in het uitgebreide dossier Gezondheidsmanagement op PWnet.nl.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Balans werk-privé, Gezonder werken, Nieuws
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid