Stelling
"Ouderen moeten beter leren luisteren naar wat jongeren echt willen."
8
5
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Arbeidsrelaties Waarom zou je nu letten op de employee experience?
Arbeidsrelaties

Waarom zou je nu letten op de employee experience?

Personeelsbehoud, een aantrekkelijke werkgever zijn, de war for talent … allemaal in een klap veel minder relevant geworden in crisistijden. Wie nog werk heeft, prijst zich gelukkig in deze anderhalfmeter-economie. Maar wie nu niet let op werkbeleving, werkplezier en zelfs werkgeluk van zijn mensen betaalt daar na de crisis een hoge prijs voor. Zegt Kenneth Matos van Culture Amp op HR-platform TNLT.

Werken op andere tijden en plekken was altijd een gunst. Er was een gemotiveerd verzoek voor nodig om toestemming te krijgen, omkleed met vele ballotages en argwaan. Das War Einmal, voor deze coronacrisis. Nu moeten veel bedrijven wel toestaan dat mensen zoveel mogelijk op afstand werken. En komt de andere kant van deze werkwijze naar voren: hoe hou je de employee experience zo goed mogelijk, tussen mensen die elkaar weken- of maandenlang alleen op afstand zien en horen?

De zaak prettig bij elkaar houden

Matos legt de vinger direct op de zere plek in zijn artikel. Hoe weet je als werkgever wat al die afstandswerkers vinden van hun werk, hoe beleven ze het, en hoe zorg je dat ze optimaal betrokken en bevlogen blijven. Of, simpeler gesteld: hoe hou je de zaak prettig bij elkaar als de meesten de hele dag alleen in hun huis achter een beeldscherm zitten? En waarom moet dit onderwerp zo belangrijk blijven terwijl we midden in (misschien wel) de grootste crisis zitten van de laatste drie decennia? Simpel. Omdat bijna alle recruiters blijven zeggen dat de employee experience de bepalende factor blijft bij werving en selectie in de nabije toekomst.

Plan goede communicatie èn productie

Uiteindelijk draait het nog altijd om mensen bij het meeste werk, merkt Kenneth Matos terecht op. Samenwerking is onmogelijk zonder prettige en effectieve interactie tussen mensen. En zonder dat komen er geen goede producten en diensten van de grond. Managers moeten een duidelijk plan maken om de communicatie en de productie in het team-op-afstand optimaal te krijgen, vindt Matos. Een duidelijke opdracht, en eentje waarvoor– gelukkig – al heel wat bouwstenen zijn aangedragen de afgelopen weken, ook door ons.

4 Ankers voor de beste experience van een virtueel team

Dus, ter controle of je de goede dingen doet, of als een grondige laatste voorbereiding op het nieuwe leidinggeven-vanaf-afstand, noemt Matos vier uitgangspunten die de employee experience van een virtueel team goed op de rails moeten zetten.de helpende hand-bevlogen of burned out?

1] Peil de stemming regelmatig.

Dit is volgens Matos een van de beste manieren om de stemming te bepalen bij de leden van een virtueel team. Vraag ze regelmatig, en op de man/vrouw af hoe ze zich voelen bij deze werkwijze. Voor velen is het de eerste keer dat ze zo lang op afstand moeten samenwerken. Dus is het ook niet gek om expliciet aandacht te besteden aan de stemming, zeker niet in een crisissituatie. Uiteraard biedt Matos een link aan naar een gratis tool, voor de liefhebbers …

2] Luister echt naar je mensen, en doe er wat mee.

Die tip geldt voor alle onderzoeken naar medewerkerstevredenheid, maar zeker in deze omstandigheden: obligate, algemene vragen in de groep gooien werkt contraproductief. Juist nu letten de mensen extra op wat het bedrijf doet, en nog meer naar de manier waarop de werkgever aandacht heeft voor de mens achter het werk. Is dit echt een organisatie met hart voor zijn mensen? Nu zult u dat waar moeten maken. Let dus extra goed op alles waar de werkgever wat aan kan doen. Vaker contact met de leidinggevende? Flexibeler werk- en pauzetijden? Andere hulpmiddelen? Neem het serieus, en reageer direct.

3] Doorbreek de monotonie.

De meest opvallende tip in het rijtje: tijdens een crisis staan bedrijven meestal in de overleef-stand. Dan is er meestal niet veel ruimte voor spontane invallen en creatieve oplossingen of alternatieven. Toch zou dat juist nu wel moeten. Want het breekt de routine, en de monotonie van het werkende bestaan, zeker als mensen langer op afstand moeten werken. Koester dus die virtuele groeps-check in elke ochtend (of ook middag), die vrij-mi-bo met Zoom of Slack, en dat kekke (gekke) filmpje op het besloten YouTube-kanaal. Uiteraard is elke gekke of creatieve inval die de monotonie van dit bestaan doorbreekt welkom. Wie er nu even geen zin of tijd voor heeft, kan er altijd later op terugkomen. En veel later kan het je op nieuwe ideeën brengen voor je professionele ontwikkeling!

4] Let op de uitvallers en de afhakers.

Of het nu door de snelheid van de veranderingen of door het gebrek aan perspectief komt: elke werknemer op afstand zit er vroeger of later doorheen. Goede managers zien het op tijd aankomen. En ze proberen om het net niet zover te laten komen. Hoe? Misschien met extra vrije tijd, flexibeler roosters, andere voorzieningen. Wat je als werkgever aanbiedt is minder belangrijk. Het gaat vooral om het gebaar, zegt Matos. Terecht, denken wij. De meest positieve reacties op social media kwam van thuiswerkers die op hun eerste werkdag een bloemetje thuisbezorgd kregen. Laten zien dat het bedrijf meeleeft met zijn mensen, juist in deze lastige tijden is ze veel waard. Het neemt die knagende onzekerheid weg, over het werkende bestaan in de nabije toekomst. Het laat je mensen zien dat ze nog altijd goed zitten bij dit bedrijf. Dat vertrouwen is goud waard als het weer beter gaat …



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Arbeidsrelaties, Langer werken, Nieuws
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid