Stelling
"We hechten teveel waarde aan betaald werk."
16
10
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Basics van DI Wat doen we aan die oplopende werkdruk?
Basics van DI

Wat doen we aan die oplopende werkdruk?

werkdruk

Kijk eens om je heen. Eerst naar links, dan naar rechts. Een van beide collega’s heeft last van oplopende werkdruk. Misschien ben je het zelf wel, als er een met vakantie is. De helft van de werknemers ervaart oplopende werkdruk, blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van CNV Vakmensen.  Je kunt niet meer om het probleem heen. Wat is eraan te doen?

Steeds meer werk doen met steeds minder mensen, dat is de belangrijkste oorzaak van oplopende werkdruk. Het is de hoeveelheid werk, het afnemende aantal mensen dat het werk doet, er is te weinig tijd om het werk goed te doen of om het zelfs maar af te krijgen. Dat, gekoppeld aan (te) hoge eisen en verwachtingen van collega’s en leidinggevenden leidt tot de burn-outexplosie die bijna heel Nederland momenteel beleeft.

Gevarenzone

“De toenemende werkdruk is een serieus probleem”, zei Piet Fortuin, voorzitter van CNV Vakmensen, in een reactie op het onderzoek. “We wonen in een land waar hard wordt gewerkt en veel van mensen wordt gevraagd. De arbeidsproductiviteit is hoog, wereldwijd zitten we in de top-10. De loyaliteit naar werkgever en collega’s is bovendien groot. Uit het onderzoek blijkt dat 44 procent van de werknemers het niet erg vindt om ook buiten werktijd te werken. Dat heeft iets moois, maar die hoge productiviteit en loyaliteit hebben wel een prijs. Te veel mensen zijn overwerkt of zitten in de gevarenzone.”

Een gevaarlijke cocktail

De werkdruk wordt hoger en de autonomie in het werk neemt af. Die cocktail geeft meer kans op ziekteverzuim door psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Ziek worden van het werk, kortom. Een oplopende of al hoge werkdruk geeft meestal een slechtere sfeer op het werk. Iedereen loopt op zijn tenen, vrij nemen kan niet, wie ziek is wordt met de nek aangekeken. Het geeft een negatieve spiraal, die wordt versterkt door (seksuele) intimidatie, pesten en discriminatie.

Infobesitas sterke stijger

Oplopende werkdruk en stress heeft nog een oorzaak, en die komt sinds een paar jaar steeds duidelijker naar voren: infobesitas. Vier van elke tien hoogopgeleiden heeft moeite om alle informatie die dagelijks op hen afkomt te verwerken. Onder laagopgeleiden is dat 14 procent; toch ook altijd nog 1 op 7. We moeten voortdurend online zijn, en zo snel mogelijk reageren op alle e-mails en apps, het liefst 24 uur per dag. Anders is de andere kant alweer vergeten waar het over ging. Het is trouwens niet alleen zinloze of vrijblijvende communicatie. Door personeelstekort moet er ook steeds meer worden geregistreerd en overgedragen. Maar het resultaat is vaak toch: informatie overload. Een strikte(re) scheiding tussen werktijd en vrije tijd, of vrije uren kan helpen om het werk echt los te laten en je hoofd leeg te maken.

3 Stappen tegen gevaarlijke werkdruk

“Werkgevers moeten ervoor zorgen dat ze een goed beeld hebben van de werkdruk in hun bedrijf of organisatie. En vervolgens de knelpunten ook echt aanpakken”, zo schetst voorzitter Fortuin van Vakmensen de richting waarin je de oplossingen voor de oplopende werkdruk moet zoeken. Maar hoe maak je dat concreet in de organisatie?

1} Let op bepaalde signalen.

Beter, constructiever omgaan met ziekteverzuim is een eerste stap, zeggen sommige deskundigen. Dat begint al ruim voor de eerste ziekmelding. Zoals de signalen serieus nemen van iemand die altijd prima functioneert maar ineens steken laat vallen, boos of humeurig rondloopt, of zich af en toe een dag ziekmeldt. Is deze medewerker overbelast? Neemt hij te weinig rust? Een informeel of collegiaal praatje maken kan veel ellende en verzuimkosten later voorkomen. Vaak zit er meer achter, zoals problemen met geld, het gezin of de kinderen. Lees meer over de betere aanpak van ziekteverzuim in dit overzicht.

2} Kijk beter naar het hoe en het wat.

Vaker en beter de vinger aan de pols houden bij de verschillende onderdelen of afdelingen is een tweede. Zeker bij onderdelen waar de prestaties of productie teruglopen. Soms kan een kleine aanpassing in het werk veel oplossen. Door goede afspraken te maken kan je PSA voorkomen. Meer werknemers zullen dan met plezier aan het werk blijven, en beter presteren. Een formeler alternatief is een werkdrukonderzoek (ook wel een werkplekonderzoek) laten doen. Er is dan een gedegen, schriftelijke basis om de (formeel vastgestelde) oorzaken van werkdruk aan te pakken. Maar om te voorkomen dat de rapporten ongebruikt in een la eindigen, zijn deze aanbevelingen van belang:

  • Zorg dat de directie zich vooraf achter het onderzoek schaart en aangeeft met de resultaten aan de slag te willen gaan. Daarom krijgt elke medewerker de resultaten van het onderzoek en de aanpak van het management te lezen, te zien en (bij voorkeur) ook te horen.
  • Het onderzoeksrapport moet concreet uitgewerkte conclusies en aanbevelingen bevatten, liefst gelardeerd met aansprekende voorbeelden. Niet alleen cijfers en statistieken.
  • Denk goed na over de grootte van de afdelingen of bedrijfsonderdelen die worden onderzocht. Is de onderzoeks’populatie’ te klein, dan is er te weinig respons voor conclusies. Zijn de onderdelen te groot, dan dan verdwijnen specifieke werkdrukoorzaken uit het zicht.

Zie voor meer informatie over deze oplossingsvariant OR/Net.

3} Management manifesteert zich duidelijker.

Het management zou duidelijk(er) moeten maken wat ze van elk onderdeel verwacht, en wanneer. Niet alleen bedrijfsmatig, overigens. Leidinggevenden zouden vaker hun waardering moeten uitspreken, vaker (of continu) feedback geven en zo voeling houden met het functioneren van hun medewerkers. Of zo veel mogelijk verschillende, als hun span of control te groot is geworden. Bij voorkeur stellen ze de vraag: ‘Waar kan ik je mee helpen?’ Zo’n gesprek moet zakelijk zijn, maar ook menselijk. Dan is de werksfeer plezierig en voelt een medewerker zich gesteund. Ook de voorbeeldfunctie van het management is een erg belangrijke en zwaar onderschatte factor in de strijd tegen oplopende werkdruk. Wil het bedrijf dat zijn mensen gezonder werken, begin daar als leidinggevenden dan zelf eerst mee.

Kijk zelf wat vaker in de spiegel…

Werknemers hebben zelf ook een verantwoordelijkheid, vindt voorzitter Fortuin van CNV Vakmensen. “De vakantietijd is een goed moment om eens in de spiegel te kijken. Hoe ben ik bezig, waar liggen mijn grenzen, wat kan ik zelf doen om op een gezonde manier aan het werk te blijven? Een beetje werkdruk is prima, daar varen veel mensen wel bij. Maar wees alert op signalen die erop kunnen wijzen dat je teveel hooi op je vork neemt. En doe daar wat mee. Bespreek het met collega’s, onderneem actie.” Een manier zou kunnen zijn om niet harder of sneller, maar slimmer te werken.

.. en check uw werkdruk zelf

Tenslotte: er zijn (nog altijd) diverse online tools waarmee medewerkers hun werkdruk kunnen controleren. Zoals de zelfinspectietool van de Inspectie SZW, de Sneltest Werkdruk van de FNV en de Werkdruk Wegwijzer van TNO, werkgevers en vakbonden. De Werkdruk Wegwijzer staat vol informatie, tools en tips en kan helpen om in 5 stappen naar een passende aanpak van werkdruk te komen.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Basics van DI, Langer werken, Nieuws, Rendement op arbeid
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid