Stelling
"Ongeveer de helft van de werkende mensen kan echt niet lang thuis werken."
37
16
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Wat is Knowmadisch werken?
Anders werken

Wat is Knowmadisch werken?

Persoonlijke ontwikkelplannen

Werken in de huidige kennismaatschappij vraagt om continu leren, of om ‘leren als levensstijl’. Werken als een knowmad, en daar blijf je duurzaam inzetbaar bij. Maar hoe faciliteer je dit als leerprofessional of manager? Sibrenne Wagenaar en Joitske Hulsebosch hebben het concept verklaard op PW. Hier volgt een korte versie.

In de hal van een grote organisatie hangt een digitaal scherm met het bericht: ‘Leerweek bijna van start’. En daaronder een teller die de tijd wegtikt. Nog 10 dagen, 6 uur en 15, 14, 13 minuten. De leerweek is een vorm om de kennis en ervaring van medewerkers zo goed mogelijk te benutten, door middel van workshops, inspiratiesessies en lezingen over thema’s die op dit moment voor de organisatie cruciaal zijn. Maar je wilt als organisatie vast meer: dat er elke dag ruimte is voor verbetering, beter inspelen op klantvragen, leren van opgedane ervaringen.

Knowmads, wie zijn dat?

Wij geloven dat het stimuleren van knowmadisch werken hiervoor een interessante invalshoek is. Knowmads zijn creatieve en innovatieve professionals die initiatief nemen en de eigen ontwikkeling belangrijk vinden. Ze zijn leergierig en nieuwsgierig, genieten vaak van leren en weten de vele online mogelijkheden goed te benutten. Vaak zijn het gewaardeerde professionals om hun unieke kennis, visie en netwerk. Last but not least deelt de knowmad zijn kennis, om zichtbaar te maken waar hij mee bezig is. Zo groeit de collectieve kennis en kunnen er nieuwe linken ontstaan met andere professionals. Knowmadisch werken is geen karaktertrek, maar een houding die je als organisatie kunt faciliteren.

De 4 belangrijkste vaardigheden van een knowmad

Op basis van interviews en onze ervaringen in de praktijk zijn we gekomen tot vier clusters van vaardigheden waarover de knowmad beschikt, te weten:

  1. online netwerk opbouwen,
  2. online-identiteit ontwikkelen,
  3. slim gebruikmaken van technologie, en:
  4. vertaling van en naar de praktijk.

Cluster 1. Een online netwerk opbouwen

Een knowmad… beweegt zich gemakkelijk in netwerken. De knowmad is vaardig in het opbouwen van een divers online netwerk via media als Twitter en LinkedIn, maar ook via besloten community’s. Hij krijgt zo toegang tot interessante kennis en expertise. Informatie stroomt sneller dan ooit, dankzij alle online netwerken om ons heen. De kunst is om hier je weg in te vinden.

Informatie geven en delen

Met behulp van sociale technologie kun je een veel groter netwerk opbouwen en onderhouden dan offline. Hoe doet een knowmad dat? Hij legt contact en verdiept contacten door de interactie op te zoeken. De knowmad is handig in het zoeken van relevante mensen en informatie, betekenis geven, maar ook met het delen van informatie. Knowmadisch werken doet een beroep op zelfvertrouwen en het vermogen om initiatieven te nemen: actief participeren vanuit een open mindset.

Uitnodigen tot meedenken

Een knowmad deelt waar hij mee bezig is; niet alleen het werk dat af is en dat zich in de praktijk bewezen heeft, maar juist ook zijn vragen, ideeën en tussenproducten. Daar kunnen collega-professionals in het netwerk op reageren, in meedenken, hem van feedback voorzien. Knowmads laten zien hoe ze tegen het werk aankijken, op een manier die anderen uitnodigt om met hen mee te denken. De knowmad laat zichzelf zien – en dit is de link naar het tweede cluster.

Cluster 2. Een online-identiteit ontwikkelen

Een knowmad heeft een sterke professionele identiteit die hij online laat zien. Professionele identiteit is datgene wat een bepaalde professional herkenbaar en uniek maakt in zijn werk. Dit hangt samen met iemands persoonlijke identiteit, maar ook met ervaringen en overtuigingen in het werk.

Rust en richting

Professionele identiteit is het fundament van zelfsturing, het geeft rust en richting aan leren en ontwikkelen door focus. De identiteit van een professional vormt zich door reflectie, maar ook in interactie met collega’s en anderen. Een knowmad heeft een duidelijke focus en is zich bewust van zijn talenten. Hij durft te laten zien waar hij in het werk mee bezig is; waar zijn interesse en nieuwsgierigheid naar uitgaat, welke vragen hem ‘puzzelen’, wat hij waardevolle ontwikkelingen vindt.

Authentiek

Knowmads laten veel van zichzelf zien, bijvoorbeeld in publieke blogs. ”Sociale media geven iedereen een stem en daarmee de kans wat jou uniek maakt te manifesteren”, zegt Ewen Semple (2012). Authentiek zijn is daarbij belangrijk. Online actief zijn dwingt de knowmad om na te denken over zijn identiteit. Hij vindt het monitoren van zijn online reputatie belangrijk en weet hier ook de juiste tools en indicatoren voor in te zetten.

Cluster 3. Slim gebruik van technologie

Een knowmad… weet altijd welke online media hij kan inzetten voor zijn doelen. Waar bevindt zich het netwerk dat voor de knowmad zo waardevol is? Op Twitter, LinkedIn of het sociale intranet? Een knowmad is ‘transliterate’: hij weet welke tool je wanneer gebruikt.

Informatiefilter

Een knowmad maakt gebruik van de tools die hem toegang geven tot interessante netwerken en organiseert net zo makkelijk een face-to-face als een online meet-up. Online is sprake van een overdaad aan informatie. Hierdoor wordt filteren van informatie en berichten, en focussen belangrijk.

Content cureren

De knowmad beschikt over een geheel aan tools die hem helpen op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen op zijn vakgebied: relevante blogs, podcasts, video’s en andere berichten op websites. Tools die helpen om informatie te bewaren die wellicht in de toekomst van waarde is. En natuurlijk tools om zelf weer informatie te delen en als ‘content curator’ te fungeren op een aantal belangrijke vakgebieden.

Cluster 4. Vertaling van en naar de praktijk

Een knowmad… is niet bang om nieuwe dingen uit te proberen en fouten te maken. De kunst is om waardevolle online kennis te verbinden met de werkpraktijk. Dit doet een knowmad door online vragen te stellen vanuit de eigen praktijk. Maar ook door praktijkervaringen te delen – en niet alleen theorie. Dit is niet zo makkelijk, want veel professionals delen vooral successen of oppervlakkige kennis. Knowmads durven zich kwetsbaar op te stellen, door hun vragen, zorgen, worstelingen en ook successen en professionele opinies te delen.

Betekenis geven

Een knowmad werkt actief aan betekenisgeving: wat vind ik van wat ik lees? Wat herken ik uit de video die ik heb bekeken? Hoe zou deze aanpak in onze praktijk uitpakken en wat zou ik wellicht anders doen? Voor deze betekenisgeving helpt het om bepaalde routines te ontwikkelen, zoals het lezen van bepaalde vaste blogs en hier patronen en inspiratie uit te halen, of wellicht zelf bloggen of vloggen. Betekenisgeven kan ook goed in een dialoog met collega’s: knowmads bespreken actief met collega’s wat ze online leren en delen bijvoorbeeld interessante bloggers om te volgen.

Actief omgaan met informatie

Een professional die wel online leert en inspiratie opdoet, maar dit niet verbindt is geen knowmad. Het is van belang om online inspiratie toe te passen in de praktijk. Een knowmad probeert een werkvorm waarover hij heeft gelezen uit in zijn werk, eventueel enigszins aangepast aan de eigen context. Of hij nodigt die collega-professional uit zijn netwerk uit om mee te denken of te doen in een nieuw project. Op deze manier werken knowmads actief aan het doorontwikkelen van ervaringen en ideeën die ze online opdoen. Gewoon door te doen.

PW., Sibrenne Wagenaar & Joitske Hulsebosch, 3 september 2019 (ingekort)

(Lees het hele artikel op PW.)



Print Friendly, PDF & Email
Categorie : Anders werken, Nieuws, Talentontwikkeling
E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid