Stelling
"Vertrouwen is goed, controle is slechter."
19
8
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Het Nieuwe Werken Wat is nodig voor echt succesvol thuiswerken?
Het Nieuwe Werken

Wat is nodig voor echt succesvol thuiswerken?

Ken je deze al? Zegt de ene manager tegen de andere: ‘Werkt iedereen bij jou thuis? Hoe weet je dan of ze ook echt werken?’ De andere manager zegt dan: ‘Als je je mensen niet vertrouwt, waarom heb je ze dan aangenomen?’ Robert Glazer, ceo van een ‘fully remote’ werkend internationaal franchisebedrijf, vertelt smakelijk over bedrijven die hun thuiswerkers met spionage-apps in de gaten houden op de tijden dat ze behoren te werken. Een praktijkverhaal.

Het lijkt van eeuwen geleden, deze conversatie. Toch kon je dergelijke gesprekken tot een jaar geleden nog weleens horen op ‘vrij-mi-bo’s’. Glazer begon in 2007 met thuiswerken. Niet uit ideologische overtuiging, maar uit praktische noodzaak. Hij ontdekte al snel diverse voordelen van deze werkwijze. Het was makkelijker om meer talenten te interesseren voor zijn bedrijf. Want ook de mensen die graag werken op flexibele tijden had hij wat te bieden. Dat bleken bovendien zelfstarters te zijn met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Glazer kon goed op ze bouwen tijdens de opbouwfase van zijn onderneming.

Teveel afleiders?

Het tweede voordeel was eerst meer een nadeel. Een nadeel waar veel mensen Glazer al voor hadden gewaarschuwd. Maar bij zijn bedrijf pakte het toch heel anders uit. Een veel gehoord argument tegen thuiswerken was (en is) dat mensen thuis teveel afleiders hebben om echt te kunnen werken. ‘Ik vertrouw mijn mensen wel, maar ik denk dat ze de verleidingen niet kunnen weerstaan’, is dan een veelgehoord argument. De verlichte tegenstanders die niet willen overkomen als autoritaire bevelhebbers grijpen hier vaak op terug. Net zoals veel aanbieders van spionagesoftware.

Niet aansporen, maar afremmen

Volgens Glazer klopt daar niets van. Hij ervoer zelfs het tegendeel; zijn nieuwbakken thuiswerkers maakten meestal veel te lange dagen. Ze wisten niet wanneer ze moesten ophouden, zelfs in de slaapkamer bleven ze hun mails checken. Hij moest deze overijverige enthousiastelingen cursussen omgaan met tijd geven, zodat ze zichzelf niet zouden overwerken. Nog altijd geeft zijn bedrijf cursussen in hoe je bewust en optimaal je (werk)dag kan indelen.

Biedt zo veel mogelijk flexibiliteit..

Van zijn thuiswerkexperiment leerde Glazer ook dat je medewerkers niet zelf moet laten uitvinden hoe ze het beste kunnen thuiswerken en hun tijd optimaal indelen. Het wil niet zeggen dat je hun werkuren moet controleren met spionagesoftware. Wat je volgens Glazer wel moet doen als bedrijf dat serieus verder wil met thuiswerken? Investeren in training en apparatuur en blijven zoeken naar de beste manieren om thuiswerken te combineren met de rest van het leven van je mensen. Voor de meeste mensen betekent dat volgens Glazer: zo veel mogelijk flexibiliteit bieden in werkuren, en je als bedrijf concentreren op de resultaten van dat werk.

.. en mensen doen er hun voordeel mee

Flexibele werkuren bieden in een internationaal bedrijf wil volgens Glazer ook zeggen dat mensen’s middags beginnen met hun werk’dag’ wanneer dat beter past bij teams die in westelijker tijdzones werken. Die ervaring kwam de ervaren thuiswerkers begin dit jaar goed van pas toen de coronacrisis uitbrak. Opeens zat het hele gezin thuis, en waren ze overdag bezig met het onderwijs op afstand voor hun kinderen. Dat was niet zo’n probleem, omdat deze mensen al langer gewend waren aan werken op onregelmatige uren.

Een grote motie van wantrouwen

Thuis werken op vaste uren, tussen huisgenoten die dan ook van alles moeten doen en dan ook nog de spionagesoftware van de baas die je in de gaten houdt: het lijkt Glazer verschrikkelijk. Hij begrijpt de stress die dat veel mensen oplevert maar al te goed. Want het is een grote motie van wantrouwen aan het adres van ervaren, goed opgeleide mensen. Behandel je ze als kinderen, dan gaan ze zich ook zo gedragen, is zijn boodschap aan de argwanende managers die dergelijke software blijven gebruiken.

Focus op resultaten is keihard

Focus op de resultaten, is de boodschap die Glazer steeds maar afgeeft in dit levendig en aansprekend geschreven artikel op HR-platform TLNT. Daar is overigens weinig ‘soft’ aan. Kijk maar naar het citaat van Richard Brandson: ‘onderling vertrouwen ontstaat vooral als je samenwerkt met mensen die hun werk onder alle omstandigheden afkrijgen’.

Zoektocht begint bij jezelf

Hoe vind je mensen met zo’n groot verantwoordelijkheidsgevoel? Dat is de verkeerde zoekrichting, stelt Glazer. Die zoektocht begint bij de bedrijfs- en managementcultuur in het bedrijf zelf. Wie vooral focust op controle als managementtool kan geen goede resultaatafspraken maken. Dat is Glazer’s boodschap in een notendop. Het zegt meer over jezelf dan over de anderen.

Glasheldere afspraken maken

Duidelijke, glasheldere afspraken over de resultaten die het bedrijf verwacht van elke werknemer laten geen ruimte voor twijfels en misverstanden. Ook niet over de steun en de middelen die de verantwoordelijke, zelfstandige werknemers daarbij nodig hebben. Denken wij erbij. Want die kant van het verhaal laat Glazer vrijwel onbelicht: bij verantwoordelijkheid hoort ook bevoegdheid. Maar inderdaad, zijn beide aspecten glashelder, dan is monitoren op aanwezigheid overbodig.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Het Nieuwe Werken, Langer werken, Nieuws

Reageer op dit artikel

*

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseerde PW. opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina voor flashbacks!

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid