Stelling
"Elke ceo moet elk kwartaal verplicht minstens een week meedraaien op de werkvloer."
11
1
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Wat vindt de manager van hybride werken?
Anders werken

Wat vindt de manager van hybride werken?

Goed, we blijven dus (deels) thuiswerken. Zeven van elke 10 werknemers ziet zo’n verdeelde werkweek wel zitten. Maar wat vinden hun managers daar eigenlijk van? Hoe makkelijk, leuk of lastig is het om een verspreide groen werkenden aan te sturen? Een journaliste deed voor CNN Business onderzoek.

Zoals je zou verwachten denken de managers verdeeld over de blijvend hybride werkwijze die de meesten voorstaan. Sommigen vinden het geen probleem dat hun medewerkers op afstand werken. Maar veel anderen zouden toch graag wat meer ‘face time’ willen hebben met de de mensen die aan hen rapporteren. Het scheelt tijd, en fysiek bij elkaar praat toch wel een stuk makkelijker.

Let op de nieuwelingen

Robert Allenby, managing partner bij een middelgroot advocatenkantoor in San Diego vindt het verdeelde werken geen probleem. Het verbaast hem eerder dat veel jongere collega-leidinggevenden minder begrip en waardering hebben voor werken-op-afstand. De productiviteit van de thuiswerkers is niet verminderd, en winstgevendheid van het bedrijf ook niet. Sterker, de bedrijfscultuur is volgens hem zelfs verbeterd. Aandachtspunt is wel het inwerken en begeleiden van nieuwe collega’s.

Snel reageren op vragen is belangrijk

Lori Smith, tot kort geleden een manager bij een bank in Atlanta, is tevreden over de grotere flexibiliteit die werken op afstand de meeste mensen biedt. Het past bij financiële adviezen geven, het werk dat haar afdeling doet. Dat kan voor 70 procent onafhankelijk van plaats en tijd worden gedaan. Wel vond ze het jammer dat sommige thuiswerkers traag reageerden op haar verzoeken om contact. Het duurde soms uren voordat iemand terugbelde tijdens werkuren. Vaak hadden ze een slap of helemaal geen excuus voor de vertraging. Als je thuiswerkers vraagt om naar kantoor te komen is het belangrijk dat je heel goed duidelijk maakt waarom je dat wilt, geeft ze nog als tip mee.

Kan ik dit niet sneller zelf doen?

Het vanzelfsprekende van managen verandert als je een groep verspreide werkenden moet aansturen. Dat merkte freelance TV-producent Dennis Meyer ook tijdens het gedwongen thuiswerkjaar. Hij vroeg zich steeds vaker af of het niet sneller zou zijn om een taak zelf te doen, in plaats van uitzoeken aan wie hij dit het beste zou kunnen vragen. Bellen of mailen kost relatief veel tijd. Als iedereen bij elkaar is in een ruimte is het veel sneller geregeld. Zeker wanneer je snel nog wat details wilt veranderen aan een bijna gereed product, zoals een show. Of een advies.

De stemming peilen kost meer tijd

Maar in sommige branches is hybride werken toch altijd nog beter dan helemaal op afstand. Dat geldt bijvoorbeeld voor de callcenters. Vorig jaar verdubbelde het aantal mensen dat werkte voor manager Diana Garrett. Die andere helft heeft ze nog nooit in levende lijve ontmoet. En dat maakt het extra lastig voor haar om te weten wat er aan de hand is, en waar iemand op enig moment mee bezig is. ‘Als je fysiek bij elkaar bent, heb je dat door binnen een paar seconden. Nu moet je alles expliciet vragen, en dat kost tweemaal zoveel tijd’, zegt ze. Het gebrek aan persoonlijk contact geeft haar veel extra stress.

Persoonlijk contact werkt soms sneller

Ook Tracy Schumacher mist het persoonlijke contact bij haar dagelijkse bezigheden als manager. Ze stuurt een team van 11 softwareontwikkelaars aan. Tijdens vergaderingen over een videolink is het lastiger om te ontdekken wie wat wil zeggen. Dat is vooral lastig bij nieuwe en minder ervaren werknemers. Die zijn zo lastiger in te werken. Tijdens de videovergaderingen met het hele team blijft de halve groep vaak zwijgen. Ze hoopt dat probleem te verhelpen door 2 dagen vast te stellen waarop iedereen lijfelijk aanwezig moet zijn op de zaak. ‘Wat we vooral missen is bij elkaar komen in een vergaderzaal om samen oplossingen op het whiteboard te schetsen.’ Ze denkt dat het dan ook voor de nieuwkomers makkelijker is om contacten te leggen en vragen te stellen.

Reistijd werd betere kwaliteit

Voor Rene Cortes, een verkoopmanager bij een leverancier van medische apparatuur, geldt het omgekeerde. Voor de pandemie reisde hij veel voor zijn werk, met veel binnenlandse vluchten en haastige telefoongesprekken op luchthavens. Tijdens de pandemie kon hij al zijn werk rustig doen vanuit zijn eigen werkkamer. De extra tijd die hij overhield omdat het reizen wegviel heeft Cortes gestoken in gesprekken met zijn klanten en medewerkers. Zijn productiviteit is mede hierom zeker niet minder geworden tijdens de pandemie.

Het team blijft, maar werkt zelfstandiger

Toch ging Cortes de persoonlijke contacten missen. Dat heeft hij, en zijn team opgelost door van maandag en vrijdag vaste thuiswerkdagen te maken. Op de drie andere dagen werken ze op de zaak, of thuis. Net zo het uitkomt. Tot nu toe is Cortes heel tevreden met dat hybride werkschema. De teamleden werken zelfstandiger, maar we zijn toch bij elkaar op de essentiële momenten. Zijn eigen managementstijl is efficiënter en effectiever geworden, vindt hij.

Dus:

  • Minstens 2 thuiswerkdagen per week, met name voor de zelfstandige werktaken;
  • Wel altijd zo snel mogelijk reageren op vragen, verzoeken per mail en telefoon;
  • Persoonlijk contact is belangrijk voor een manager. Hij of zij kan anders niet goed inschatten hoe elk teamlid zich voelt, en ‘in de wedstrijd zit’;
  • Let vooral goed op nieuwkomers. Vraag ze expliciet om input en hun ervaringen, nodig ze uit om vragen te stellen.
  • Fysiek bij elkaar komen moet een duidelijke reden hebben. Zoals: vergaderen over essentiële vraagstukken en hierover besluiten nemen. Om input van nieuwe medewerkers vragen, en die input gebruiken. Nieuwkomers vragen laten stellen en contact maken. Taken en verantwoordelijkheden verdelen.


Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Het Nieuwe Werken, Nieuws

Reageer op dit artikel

*

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid