Stelling
"We weten vaak niet goed wat we willen weten. En dan meten we maar wat."
19
3
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Wat willen die jongeren toch…
Langer werken

Wat willen die jongeren toch…

Jonge talenten worden gemotiveerd

De Millennials en de Gen Z. We verwachten veel van de nieuwe generaties op de werkvloer. Ze beschikken over digitale vaardigheden waar de rest alleen van kan dromen, en ze weten pas echt wat netwerken is. Toch zijn deze jonge collega’s helemaal niet zo zeker van zichzelf. Ze zoeken steun, waarde en waardering. Hoe geeft u ze dat?

Twee van de drie millennials zegt niet tevreden te zijn met zijn of haar leven op dit moment. Millennials hebben regelmatig het gevoel dat mensen uit hun omgeving meer genieten van leven en werk. Ook laat meer dan de helft van de millennials weten regelmatig (29%) of soms (26%) het gevoel te hebben dat ze dingen missen door de postings van hun vrienden op social media (foma: fear of missing out).

Onzeker

Daarnaast zegt 40 procent niet op zijn plek te zitten als het gaat om werk, en nog eens 35 procent is daar niet erg zeker van. Als de Millennials opnieuw konden kiezen voor een opleiding, zegt de helft een andere studie te kiezen. Van deze groep heeft 30 procent al eens in het buitenland gewerkt, gestudeerd of voor langere tijd gereisd en 60 procent zou dat nog wel een keer willen. Dit blijkt uit de Dertigers Dilemma Test van Monsterboard.

Generatie Z

De jongste generatie op de arbeidsmarkt (18-24 jaar) is het meest tevreden: maar liefst 77% van de Generatie Z zegt gelukkig te zijn met de huidige werkplek. En dat terwijl Z’ers nog kwaliteitsbewuster zijn dan Millennials. En nog meer waarde hechten aan oprechte, persoonlijke relaties. Generatie Z zegt meer dan andere generaties dat vrienden en/of familie invloed hebben gehad hun baankeuze. Een op drie wil graag een mentor, tegenover 25 procent van de millennials (Generatie Y) en 19% van Generatie X (27 – 50 jaar). Meer respect en erkenning voor successen, en het vergroten van de werk-privébalans zouden dat werkgeluk nog vergroten. Zo bleek vorig jaar uit onderzoek van Monsterboard onder ruim vijfduizend Europese werknemers.

Goede werkgever

Het onderzoek onderstreept dat je als werkgever ook moet focussen op werknemerstevredenheid, en op goed werkgeverschap, stelt Sander de Bruijn, Marketing Directeur Monsterboard. “De arbeidsmarkt is volop in beweging. Dus focus je als werkgever niet alleen op het aantrekken van talent, maar ook op de tevredenheid van je huidige medewerkers. En tevreden personeel krijg je niet zomaar. Natuurlijk is geld belangrijk, maar het gaat vooral om het totaalplaatje. Zorg dat je arbeidsvoorwaarden op orde zijn, dat er een goede sfeer is, dat het duidelijk is welke bijdrage jouw organisatie en mensen leveren aan de maatschappij en dat je werknemers de kans krijgen zich te ontwikkelen.”

Werk is persoonlijk

Hoe krijg je dan meer tevreden en gelukkiger jonge talenten (Millennials of Gen-Z) in je organisatie? Door het werk minder instrumenteel en meer persoonlijk te maken. Het moet zin hebben, maar jonge generaties zien het werk dat ze doen ook als iets heel persoonlijks. Organisaties zouden dus veel meer aandacht moeten krijgen voor de mens achter de functie en het takenpakket. Neem echt even de tijd om elkaar te leren kennen, en faciliteer gesprekken die over andere dingen gaan dan alleen werk of resultaat. Praat ook over wat je beweegt, zakelijk en privé, en toon oprechte belangstelling voor de (be)leefwereld van de ander.

Loyaal aan mensen

Millennials zijn niet erg loyaal aan bedrijven. Ze prikken snel door facades en slogans heen. Wel zijn ze erg loyaal aan de mensen die er werken, als die tenminste echt en oprecht zijn. Wie echt contact maakt met een Millennial, heeft er een vriend (of tenminste een kennis) voor het leven aan.

5 Tips voor meer jongeren die bij u blijven

1} Maak duidelijk waar deze organisatie voor staat.

Welk probleem wil de organisatie (helpen) oplossen? Welke meerwaarde levert deze organisatie echt? Die is er, want geen organisatie kan bestaan zonder maatschappelijke relevantie. Een duidelijke bedrijfsmissie is de kapstok waar u alles aan kunt hangen. Dat geldt zeker ook voor de bedrijfscultuur, de manier waarop er wordt gewerkt in deze organisatie. Maar pas op met alles dat niet echt gaat over de core business. Vooral jongere generaties prikken makkelijk door ronkende reclametaal heen. Ze zoeken naar bewijzen die uw missie en visie ontkrachten. Dus ook de manieren waarop mensen met elkaar omgaan, de waarden en normen bij toeleveranciers en vele andere dagelijkse interacties zijn van groot belang voor de geloofwaardigheid van de onderneming.

2} Wees eerlijk over wat hier kan.

Ontwikkelmogelijkheden sneuvelen vaak in de dagelijkse druk van deadlines, elkaar kruisende afspraken en routinewerk waar wij ‘nu eenmaal’ ons geld mee verdienen. Beloof dus niet teveel, ook niet om de gewilde nieuweling over de streep te trekken. Maar blijf altijd wel zoeken naar nieuwe ontwikkelmogelijkheden, in nauw overleg met de werknemer zelf uiteraard.

3} Luisteren!

“Ik heb al jaren niet het gevoel dat er naar me wordt geluisterd.” Een typisch antwoord van een overstapper op de vraag waarom ze het voor gezien houdt. Dus: vraag medewerkers naar hun ambities, drijfveren en behoeften. Toon oprechte belangstelling voor wie ze zijn, ook privé. Niet alleen hebben ze dan het gevoel dat ze serieus worden genomen, bedrijven kunnen ook echt inspelen op wat hen drijft. Dat maakt het makkelijker de doelen van de organisatie en de medewerker op elkaar af te stemmen. En dan werken ze veel langer, en veel gemotiveerder bij u.

4} Werk aan persoonlijke groei.

Vooral jonge talenten, zoals Millennials en X’ers vinden persoonlijke èn professionele ontwikkeling erg belangrijk. Vooral de Millennials verwachten een aanbod op hun persoonlijke maat. Ze willen zich graag ontwikkelen als individu. Kijk bij persoonlijke ontwikkeling dus niet zozeer naar de behoefte van het bedrijf. Schat liever in waar het talent zelf die leerkick van krijgt. Bied ze die mogelijkheid, zelfs als het betekent dat u ze moet laten gaan. Wie de talenten op deze manier ‘goed’ laat gaan, ziet ze eerder terug.

5} Het gaat vanzelf.

De bedrijfscultuur is geen project, met een begin en einde. Het is de normale, dagelijkse manier van werken hier. En die komt tot uiting in alle procedures, werkafspraken, projecten, al het personeelsbeleid, productieketens en alle dienstverlening. Dus als het goed is hoeft u niets extra te doen om deze tip waar te maken. ‘Afspraak is afspraak’ betekent geen enkele deadline missen zonder uitvoerig overleg met de klanten. Kwaliteit wil zeggen: ruim baan voor de serviceafdeling. Practice What You Preach, kortom. Elke keer als het bedrijf dat waarmaakt, bevestigt het aan zijn mensen dat ze hier op de goede plek zitten.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Langer werken, Nieuws, Talentontwikkeling
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid