Stelling
"Bij langer thuiswerken moet je het werk zelf heel anders inrichten."
26
4
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken We werken thuis, en op de zaak
Anders werken

We werken thuis, en op de zaak

Wie werken er meer thuis door de coronacrisis? Dat zijn vooral ICT’ers, mensen in bedrijfseconomische en administratieve beroepen, en werknemers in het openbaar bestuur, veiligheid en juridische beroepen. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) waarover het FD bericht.

Dit jaar werken tweemaal zoveel mensen in de ICT thuis dan vorig jaar. Vier van elke tien werknemers in deze sector doet zijn en haar werk vanuit huis. In 2019 was dat 20 procent. Het gaat vooral om ICT’ers met een hoog functieniveau. Die verdubbeling is ook te zien in de bedrijfseconomische en administratieve hoek, waar 29 procent thuiswerkt (was 15%).

Minder grote stijging

In het openbaar bestuur was de stijging van 18 naar 25 procent iets minder groot. Bij creatieve en taalkundige beroepen nam het aandeel thuiswerkers met bijna een derde toe naar 36 procent. En ook in commerciële beroepen werken nu 7 procent meer mensen thuis. In zorg en welzijn wordt 5 procent meer thuisgewerkt. Maar het percentage thuiswerkers is in beide sectoren met 17 procent nog relatief laag.

Open tijdens de lockdown

In al deze sectoren zou je meer thuiswerkers verwachten tijdens de lockdown, concludeert het FD. Dat kan volgens hoofdeconoom Van Mulligen van het CBS komen omdat het CBS heeft gevraagd of mensen ‘werk mee naar huis hebben genomen’. Wie al veel thuiswerkt, zal dan eerder ‘nee’ hebben geantwoord. Ook is het mogelijk dat veel bedrijven open zijn gebleven tijdens de lockdown. Zo bleek uit de flitspeiling van PW. dat ruim 40 procent van de kantoren open waren tijdens de lockdown. Een bedrijf op elke drie was helemaal gesloten, maar is inmiddels deels weer open. Slechts 3 procent was begin juli, aan het einde van de lockdown nog helemaal gesloten.

Geen ‘business as usual’

Thuiswerkers werken 23 uur per week productief vanuit huis, bij een gemiddelde werkweek van 34 uur. Of dat meer is dan vorig jaar, weet het CBS niet. Twee van elke drie kantoren is nu open voor alle werkzaamheden. Toch vindt maar een kwart tot 40 procent van de bedrijven dat je alle normale werkzaamheden op kantoor zou moeten doen. Zoals klanten uitnodigen, en collega’s ontmoeten. Bij vier op de tien ondervraagden is meer dan 30 procent van het personeelsbestand welkom. Een kwart houdt het hoogstens op 30 procent, terwijl 14 procent de deuren sluit bij twintig procent. Een op de tien bedrijven wil hoogstens tien procent van de werknemers op de zaak zien.

Helft moet thuis blijven

En hoe gaat het verder? De meerderheid van de werkgevers houdt in de tweede helft van het jaar rekening met een bezettingsgraad op kantoor van minder dan 60 procent. Een derde zelfs gaat uit van een bezettingsgraad lager dan 40 procent. Van de bevraagde werknemers denkt maar 28 procent dat ze binnenkort weer op de zaak zullen zijn. Dat bleek uit onderzoek van bedrijfsinrichter Koninklijke Ahrend eind juli. Kortom: zeker de helft van de werknemers die thuis kan werken, zal dat tot het eind van dit jaar nog moeten doen.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Het Nieuwe Werken, Nieuws
De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid