Stelling
"Een algemene opleidingenpot is een moderne aflaat."
7
5
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Arbeidsomstandigheden 7 Tips voor de betere werk-privébalans
Arbeidsomstandigheden

7 Tips voor de betere werk-privébalans

werk-privébalans

De werk-privébalans? Die is goed, maar het kan altijd beter. Dat is de korte samenvatting, voor de mensen met erg weinig tijd. Maar juist die mensen zouden verder moeten lezen. Want alleen precies de juiste verhouding tussen alle taken, opdrachten, verzoeken en verlangens in ons leven zorgt voor de perfecte balans tussen werk- en privéleven.

Eén op de zeven medewerkers vindt dat de werkgever te weinig doet aan een goede werk-privébalans. Dat bleek al in 2019 uit onderzoek onder 1000 werknemers van Viking. De steeds maar toenemende hoeveelheid werk en de afnemende waardering daarvoor bij huis- en gezinsgenoten waren toen negatieve factoren. Ook het beantwoorden van telefoontjes en e-mails buiten werktijd droegen daaraan bij.

Het werk van je af-zetten

Al deze aspecten zorgen bij de helft van de medewerkers voor stress en spanning. Ook ervaren medewerkers dat zij het werk niet van zich af kunnen zetten, hebben zij last van slaapproblemen en heeft bijna één op de vijf een fysieke of mentale problemen. Wat kan de werkgever daaraan doen? Een positieve bedrijfscultuur bevorderen of meer mogelijkheden geven om flexibel te werken: op meerdere plekken en tijden. Zodat je andere taken makkelijker kunt combineren met het werk.

Werk-privébalans makkelijker tijdens corona

En hoe gaat het met de werk-privébalans tijdens de coronacrisis? Vooral de thuiswerkers tegen heug-en-meug hebben er moeite mee, blijkt uit de tsunami aan onderzoeken. Te lang doorwerken, steeds maar weer opnieuw aan het werk moeten… het moet je liggen. Er zijn ook andere geluiden. Zo zou 2 van elke 3 werknemers tijdens de lockdown wel een goede balans hebben gevonden tussen werk en privé. Dit blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Visma | Raet onder ruim 1.000 Nederlandse medewerkers.

Stress en burn-outs nemen jaarlijks toe

Toch is de werk-privébalans niet alleen een goednieuwsshow in ons land. Stress en burn-outs blijven elk jaar toenemen. Een werknemer op elke drie heeft moeite om het werk los te laten als de werktijd erop zit. Zo bleek in november vorig jaar uit onderzoek van opleider Schouten en Nelissen. Slechts 8 procent van ons is het werk helemaal kwijt zodra hij of zij de voordeur van het bedrijfspand is gepasseerd. Bij de rest (bijna iedereen dus) blijft dat werk toch nog enige tijd ‘hangen’. Dat geeft mentale vermoeidheid.

Langer werken is niet per sè beter werken

Hoe lang de werkdag nu precies duurt, en of dat meer of minder is dan pre-corona? Hierover is nog niet veel onderzoek te vinden. Volgens de Better Life Index van de OESO werkte vorig jaar maar 0,4 procent van de Nederlandse werknemers meer dan 50 uur per week. Dat is het laagste percentage van alle 38 OESO-lidstaten. Maar wat zegt dat precies over de werk-privébalans? Misschien is dit onderzoeksfeit interessanter: 9 procent van de werkenden voert bij ons zijn of haar hobby uit tijdens het thuiswerken, zonder medeweten van de manager. Ook sporten en powernappen gebeurt onder werktijd: respectievelijk acht en zeven procent van de werkenden doet dit.

Als het werk maar afkomt..

Het hoeft allemaal niet verkeerd te zijn, als het werk maar afkomt. En kennelijk vertrouwen wij daarop. De helft van de werkenden heeft het gevoel dat hun manager erop vertrouwt dat zij thuis net zo hard werken als op kantoor. Logisch dat managers hun leidende rol meer hebben losgelaten en dat er een grotere focus is op de rol als coach. In deze tijd hebben medewerkers het nodig dat hun manager hen vertrouwt.

Betere werk-privébalans begint bij vertrouwen

Vertrouwen tussen jou en je ‘baas’ is de basis voor een goede, voor iedereen ‘werkbare’ balans tussen werk- en privéleven. Dat vertrouwen ontstaat niet door grenzen te trekken en ze te handhaven, maar door te praten over werk- en privétaken. De leidinggevende moet dan kunnen onderhandelen over verschuivingen in planning en uitvoering. Zodat het zieke kind van school gehaald kan worden, en bij de partner geparkeerd. Of om de verwarmingsmonteur te ontvangen, die de uitgevallen ketel moet repareren. Betekent wel dat je ’s avonds langer doorwerkt. Of de volgende ochtend eerder begint.

De integreerder kan zichzelf beter motiveren

Wie zo werkt, is een integreerder geworden, die vaker en flexibeler wisselt tussen werk- en privétaken. Het is iemand die zelf verantwoordelijk kan zijn voor zijn eigen prestaties en resultaten en zichzelf daarbij kan motiveren. Twee eigenschappen zijn essentieel voor leidinggevenden die deze modern werkende integreerders goed willen managen. Vertrouwen, in de kwaliteit van het werk dat de medewerker-op-afstand zal leveren, en compassie, of inlevingsvermogen zodat de manager zijn mensen op een nog menselijker manier kan begeleiden naar de best mogelijke prestaties. Tot zover het toekomstbeeld van futuroloog Adi Gaskell.

7 Tips voor de betere werk-privébalans

Gelukkig zijn en blijven in je werk, en in al je privé-activiteiten. Hoe meer ballen je in de lucht moet houden, hoe onmogelijker dat wordt. Hierna volgen 7 leefregels die kunnen helpen met een betere werk-privébalans. Voor werknemer en werkgever; man of vrouw; oud en jong.

1} Prioriteren kan je leren

Wat is echt belangrijk in je leven? Dat je excelleert in je werk, dat relaties met vrienden en partner fantastisch gaan, dat de kinderen gelukkig zijn of goed presteren? Hierin keuzes durven maken betekent kiezen voor activiteiten waar je echt gelukkig van wordt. Het wil niet zeggen: doe het een niet, en ga volledig voor het andere. Wel houdt het in: doe het ene wat minder, of wat korter.

2} Niet alles kan even perfect gaan

Wie een drukke baan combineert met een inspannend gezinsleven, een inspirerende vriendenkring en zorg voor behoeftige ouders of goede vrienden, loopt vroeger of later tegen zijn of haar grenzen aan. Bepaal regelmatig opnieuw wat nu het belangrijkste is dat echt ‘even’ perfect moet gaan. Concentreer daarop, en accepteer dat al die andere iets minder belangrijke zaken minder perfect verlopen. Goed is vaak ook goed genoeg.

3} Flexibeler werken

Bijna elke werknemer heeft andere voorkeuren als het gaat om de secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar zo nu en dan thuiswerken wil (en kan) bijna iedereen. Goed voor het gezin, de vrienden en vooral voor de onmisbare hersteltijd tussen topprestaties. Vaders krijgen er opvallend vaker behoefte aan wanneer ze meer dan een kind hebben. Mensen die (deels) zelf hun werk- en privétijden kunnen bepalen werken beter, langer en gezonder.

4} Compensatie bieden

Werkgevers die steeds meer vragen zonder daarvoor compensatie te bieden plegen roofbouw op hun mensen. We hebben tijd nodig om bij te komen van een drukke werkdag, te ontspannen, te sporten, tijd door te brengen met familie en vrienden én voldoende te slapen. Juist om het werk de volgende werkdag beter aan te kunnen. Welke perioden dat zijn, verschilt per individu. Bied, neem en claim hersteltijd om de stress af te bouwen en de mentale energie weer in balans te krijgen.

5} Maak een dagplanning, geen afvinklijstje

Gebruik je agenda alsof je de dag voor iemand anders plant; plan een dag die je wilt, niet een to-do list. Wissel werktaken en privetaken af. Plan ook de pauzes in, en maak die tijden bekend aan anderen met wie je werkt of in huis bent als je thuiswerkt. Ook beweging en afwisseling moet je inplannen, tot het een gezonde gewoonte is geworden.

6} Ken je eigen tijden

Doe verschillende werkzaamheden op vaste tijden. Zoals concentratietaken op de helderste werkuren, en mails lezen en sorteren aan het begin of einde van elke werkdag. Veel kenniswerkers hebben per dag ‘maar’ drie uur voor concentratietaken. Dan moeten ze ongestoord door kunnen werken. Die uren zijn niet meer in te halen op andere werktijden, zeker niet gefragmenteerd over een hele (langere) werkdag. Ook tijdens lange werkdagen is letten op dynamisch werken en voldoende beweging tussendoor essentieel.

7} Blijf letten op gezondheid en beweging

Gezonde voeding en voldoende beweging zijn cruciaal voor een goede gezondheid. Trek elke dag wat tijd uit om met elkaar te lunchen, in plaats van al desko. Sla die lunchwandeling midden op de dag niet over. Vaak is het een onverwacht inspiratiemoment. Of doe een halfuur aan bedrijfsfitness als je even vast zit, of op een ander dood moment van je werkdag. Een betere werk-privébalans kan alleen in een gezond lichaam.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Arbeidsomstandigheden, Basics van DI, Langer werken, Nieuws, Tools

Reageer op dit artikel

*

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseerde PW. opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina voor flashbacks!

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid