Stelling
"Vertrouwen is goed, controle is slechter."
19
8
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Arbeidsomstandigheden Werkdruk, stress, en burn-outs kosten steeds meer
Arbeidsomstandigheden

Werkdruk, stress, en burn-outs kosten steeds meer

gestreste man

Ruim 1 werknemer op elke 6 heeft burn-outklachten. Dat was vorig jaar zo, en ook in 2018. Toch kosten werknemers met burn out werkgevers steeds meer geld. Burn-out leidt meestal tot langdurig ziekteverzuim. De kosten daarvan stegen van 8.100 euro in 2017 naar 9.100 euro in 2018. Dit blijkt uit de factsheet ‘Werkstress’ van TNO.

Werkstress is een belangrijk arbeidsrisico. Vorig jaar vond bijna de helft van de werkenden dat. En ruim 1 werkende op elke 3 (35%) noemde werkdruk en werkstress als reden voor het verzuim. Wat doen de meeste werkgevers hieraan? Ze geven hun mensen meer autonomie in de manier waarop ze kunnen werken. Tweederde van de werkgevers (67%) doet dat, volgens de factsheet. Toch vindt ruim 4 op elke 10 werknemers het niet ver genoeg gaan.

Stress betekent vaak lang verzuim

Dus blijven veel mensen klagen over hoge werkdruk en werkstress, constateren de onderzoekers. In 2019 gaf 17 procent van alle werknemers aan burn-outklachten te hebben. Dat komt neer op 1,3 miljoen mensen, net zo veel als in 2018. De kosten van werkdruk en werkstress blijven ook hoog. Ze stegen in 2018 naar 3,1 miljard euro. Dat komt vooral omdat mensen met stress en burn-outklachten langer verzuimen. De kosten per persoon stegen van 8.100 euro in 2017 naar 9.100 euro in 2018.

Corona leidt niet tot meer burn-outs

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor het werk dit jaar, blijkt ook uit de factsheet. Maar het aantal mensen met burn-out is niet veel toegenomen. Momenteel heeft 17 procent van de werknemers burn-outklachten. Werknemers in het onderwijs (22%), de ICT sector (21%) en de zorg (19%) het vaakst.

Werk-privébalans aandachtspunt dit jaar

Toch zijn er ook dit coronajaar speciale aandachtspunten voor werkenden. Zo heeft 12 procent van de thuiswerkers moeite om zich te concentreren, en geeft 8 procent dit als reden voor het verzuim. Bij thuiswerkende ouders met kleine kinderen verslechterde de werk-privé balans. Ouders die op locatie werken vonden die balans juist verbeteren. Positief is dat de sociale steun tijdens de coronacrisis erg goed bleef. Zo ervaart 87 procent van de werknemers veel steun van de leidinggevende.

Autonoom kunnen werken belangrijk

Autonomie blijkt een belangrijke sleutel om werkdruk en werkstress te verlagen. Hoe blijkt dat je daarvan te weinig hebt? Als je het gevoel hebt geleefd te worden op het werk, omdat hij je amper kan bepalen wanneer wat moet gebeuren en hoe. Dan is het (hoog) tijd om te onderzoeken hoe die gevoelens ontstaan. Komt het omdat je op elk uur van de dag en nacht klaar moet staan om berichten, mails en apps van de leidinggevende te beantwoorden? Zijn er elke dag weer andere prioriteiten waardoor er nooit iets af komt? Of is er gewoon niet genoeg menskracht, technische ondersteuning of onvoldoende hulpmiddelen om het werk op tijd af te krijgen? Lees meer over oorzaken en mogelijke oplossingen van burn-out in ons artikel ‘Burn-out: 7 aandachtspunten’.

Duidelijk aangeven

Pas wanneer je die onderliggende oorzaak hebt opgespoord, is het mogelijk om er iets aan te doen. Zoals bereikbaarheidstijden afspreken. Of de prioriteiten op het werk een periode vast zetten. Hoe dan ook: werkenden doen er goed aan om duidelijk aan te geven wat nodig is om dat werk binnen die tijd gedaan te krijgen.

Erkenning onderschat

Maar ook een gebrek aan waardering kan een grote rol spelen bij de werkdruk die een werkende ervaart. Vaak is er een concrete aanleiding, zoals erkenning voor een goede prestatie die uitblijft. Of waardering voor al dat overwerk van de afgelopen maand. Schouderklopjes, pluimen en andere onstoffelijke blijken van ‘goed gedaan’ zijn erg waardevol voor iedereen. In dit artikel vind je nog wat tips voor meer, betere en gepaste erkenning en waardering van geleverde prestaties.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , , ,
Categorie : Arbeidsomstandigheden, Gezonder werken, Nieuws

Reageer op dit artikel

*

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseerde PW. opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina voor flashbacks!

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid