Stelling
"Bij langer thuiswerken moet je het werk zelf heel anders inrichten."
26
4
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Werken in vitale beroepen geeft hoger afbreukrisico
Langer werken

Werken in vitale beroepen geeft hoger afbreukrisico

Medewerkers in organisaties met (veel) vitale beroepen zijn significant minder duurzaam inzetbaar dan mensen in organisaties zonder vitale beroepen. Ook scoren de organisaties met vitale beroepen duidelijk lager op vier van de vijf factoren die samenhangen met duurzame inzetbaarheid. Dat blijkt uit het Nationaal Onderzoek Duurzame Inzetbaarheid in crisistijd.

In organisaties met (veel) vitale beroepen blijkt dat medewerkers minder autonomie hebben, dat medewerkers en leidinggevenden minder goede gesprekken voeren, dat zij minder vaak i-deals (maatwerkafspraken) maken, en dat medewerkers minder participeren in besluitvorming. Een uitzondering is leerruimte: die is even hoog in organisaties met en zonder vitale beroepen.

Gelijkmatige verdeling

Op de vraag of er medewekers in vitale beroepen werken binnen de organisatie antwoordde 36 procent met ‘niemand’. ‘een minderheid tot de helft van de medewerkers’ antwoordde 34 procent, en 31 procent van de HR-professionals zei dat de (grote) meerderheid van de medewerkers een vitaal beroep heeft. “Door deze gelijkmatige verdeling konden we goed toetsen of er verschillen qua duurzame inzetbaarheid zijn tussen organisaties met meer, minder en geen vitale beroepen”, zegt onderzoeker Aukje Nauta.

Minder werkaanpassingen

“Ook als je kijkt naar enkele coronacrisis-gerelateerde werkkenmerken, dan is het relatief minder goed gesteld met organisaties die (veel) vitale beroepen herbergen”, zegt onderzoeker Cristel van de Ven. De cijfers spreken volgens haar voor zich. “85 Procent van de HR-professionals in organisaties zonder vitale beroepen zegt dat de werkplekken zijn aangepast op anderhalve meter afstand. Dat percentage ligt aanmerkelijk lager in organisaties met veel vitale beroepen (71 procent).”

Vergelijking vitale en niet-vitale beroepen

In organisaties zonder vitale beroepen zegt 81 procent dat medewerkers op de werkvloer gemakkelijk anderhalve meter afstand te kunnen houden. Werken er veel mensen in vitale beroepen dan onderschrijft nog niet de helft van de medewekers die stelling (45 procent). In organisaties zonder vitale beroepen worden medewerkers verder beter in staat gesteld om thuis te werken (85 procent versus 68 procent in organisaties met veel vitale beroepen). Organisaties met een minderheid aan vitale beroepen scoren ertussenin.

Deze factoren zijn gebruikt in dit onderzoek:

1. Leerruimte: de mogelijkheden die mensen hebben om te leren, opleidingen te volgen en te werken aan persoonlijke ontwikkeling.
2. Autonomie: de vrijheid die mensen hebben om het werk naar eigen inzicht uit te voeren.
3. Dialoog: de kwaliteit van de gesprekken tussen leidinggevenden en medewerkers over werk en ontwikkeling.
4. I-deals: maatwerkafspraken die medewerkers met hun leidinggevende maken, waardoor het werk goed past bij ieders persoonlijke situatie en ambitie én bij wat de organisatie belangrijk vindt.
5. Participatie: het management van de organisatie informeert naar meningen van medewerkers en hen betrekt bij besluitvorming.

Welbevinden is verminderd

De HR-professionals in organisaties met veel vitale beroepen zien verder vaker dat gedurende de coronacrisis zowel de leidinggevenden (55 procent) als de medewerkers zelf (47 procent) minder aandacht besteden aan (eigen) persoonlijke ontwikkeling dan HR in organisaties zonder vitale beroepen (resp. 43 procent en 38 procent). Ook zien ze vaker dat het welbevinden van medewerkers minder is geworden gedurende de coronacrisis (38 procent versus 23 procent).

Het onderzoek

Aan dit onderzoek werkten 816 HR-professionals mee. Het werd uitgevoerd in opdracht van PW. Onderzoekers prof. dr. Aukje Nauta en Cristel van de Ven vroegen respondenten hoeveel medewerkers in hun organisatie in een beroep werken dat tijdens de coronacrisis als ‘vitaal’ is bestempeld. Zoals verpleegkundigen, vakkenvullers, schoonmakers en buschauffeurs.

Meer informatie?

Het complete Nationaal Onderzoek Duurzame Inzetbaarheid verschijnt na de zomer in PW.magazine en op pwnet.nl.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Langer werken, Nieuws
De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid